Citat:
Ursprungligen postat av
zorceus
Jag förstår att du gillar måttet då det får Sverige att framstå som dåligt, det gör det inte mindre krystat. Om det diskuterats länge av analytiker och ingen ännu kunnat visa på dess relevans, då visar just det hur dåligt antagandet är.
Det är i allra högsta grad relevant. Att det inte gillas av Sverige förstår jag då det med tydlighet visar hur illa man hanterat pandemin i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
zorceus
Jag behöver förstås inte presentera någon egen modell för att förkasta den du presenterar, det är inte någon tävling i bäst modellskapande.
Skillnaden är - om man får tro vissa skribenter här - att de som förkastar Sveriges sätt att mäta blir beskyllda för att ljuga om de presenterar en egen modell. Självinsikt nolla, skulle man kunna säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
zorceus
Vill man mäta hur många fler än vanligt som dött, för att ranka länder inbördes som verkar vara ditt mål är överdödlighet förmodligen det bästa måttet vi har.
Nej, det är det inte. Det bästa sättet för att mäta hur många som avlidit i COVID-19 är att mäta hur många som avlidit i just COVID-19. Inget annat. Har man inte de statistiska förutsättningarna för att göra det kan man med viss begränsning använda sig av överdödlighet. Att Sverige skulle höra dit låter minst sagt oroväckande med tanke på att man själv utnämnt sig till världsbäst på statistik.
Återigen, överdödlighet är utmärkt för att mäta den övergripande effekten av en pandemi. Vill man mäta antalet döda i COVID-19 skall man mäta antalet döda i COVID-19.
Hope that helps.