Citat:
Ursprungligen postat av
Malmens1
Vet inte om det ens har med denna händelse att göra, men jag var ute igår i tyresta och letade efter fyndplatsen hittade den inte men måste ha varit mycket nära (inom radie av 500m), sen när jag var påväg därifrån så såg jag högt uppe på ett berg att det fanns 2 grillplatser med stenar bara 4-5 meter ifrån varandra, det fanns bränd kol i båda. det tyckte jag var ganska märkligt? räcker det inte med en grill? är ingen kol expert men hade varit intressant o veta ungefär cirkus när det grillades
edit : två stora stenar låg på kolen så hade man inte lyft så hade man inte kunnat se detta.
Om du gick från Tyresta by så finns det inte någon promenadväg eller stig till paltsen där kvarlevorna hittades. De tär mycket våtmark mellan Tyresta byn och fyndplatsen, även den där bergsklippan är i vägen. Avståndet är bara ca 330 meter i fågelvägen.
Om man kommer från Åvavägen och följer först bäcken och sedan väljer ta den västra nertrampade stigen, så blir den höga klippan till höger och bäcken och våtmarksomårdet till vänster. Stigen slutar i en intrång/inbuktning i bergskilippan, ca 60 meter lång och 30 meter bred. Fyndet gjordes kanske i den här inbuktningen. Bäcken börjar även där och rinner ut i Bylsjön i nordost. Här i området rör sig scouter som sommartid teltar och grillar.