2021-03-04, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Vet inte om det ens har med denna händelse att göra, men jag var ute igår i tyresta och letade efter fyndplatsen hittade den inte men måste ha varit mycket nära (inom radie av 500m), sen när jag var påväg därifrån så såg jag högt uppe på ett berg att det fanns 2 grillplatser med stenar bara 4-5 meter ifrån varandra, det fanns bränd kol i båda. det tyckte jag var ganska märkligt? räcker det inte med en grill? är ingen kol expert men hade varit intressant o veta ungefär cirkus när det grillades

edit : två stora stenar låg på kolen så hade man inte lyft så hade man inte kunnat se detta.

Tipsa polisen!
Handlar det om ett brott kan det vara platser där man bränt upp bevis
Citera
2021-03-04, 14:08
Medlem
Citat:
Vet inte om det ens har med denna händelse att göra, men jag var ute igår i tyresta och letade efter fyndplatsen hittade den inte men måste ha varit mycket nära (inom radie av 500m), sen när jag var påväg därifrån så såg jag högt uppe på ett berg att det fanns 2 grillplatser med stenar bara 4-5 meter ifrån varandra, det fanns bränd kol i båda. det tyckte jag var ganska märkligt? räcker det inte med en grill? är ingen kol expert men hade varit intressant o veta ungefär cirkus när det grillades

edit : två stora stenar låg på kolen så hade man inte lyft så hade man inte kunnat se detta.

två separerade grillar är inte ett dugg konstigt:

-separerade grillsällskap pga corona men man vill ändå umgås och värma sig runt två grillar
-man vill ha plats för mer saker på en gång

osv
Citera
2021-03-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomensaatt
I Denis sökgrupp finns det ett inlägg med en iakttagelse tidigare ifrån söket där någon sett en ljuspunkt riktad mot drönare vid natt flygning. Där skrivs det även att positionen på denna iakttagelse verkar vara väldigt nära fyndplatsen.

Någon verkar ha vart där ute i skogen vid tiden för de mest akuta söken efter Deniz och mig veterligen gjordes inga nattsök i Tyresta.

Foto på iaktagelse.
https://ibb.co/G905RZv

Kartbild från iaktagelse.
https://ibb.co/XtTPSXV

Fynd plus iaktagelse sida vid sida
https://ibb.co/dcf6Ljr

När skedde detta? Datum?
Citera
2021-03-04, 14:43
Medlem
Citat:

Intressant iakttagelse. Kan det ha varit mer än en person närvarande vid brottsoffret bortgång? Jag tycker detta låter liter som "execution style" mord vid något slag. Hade jag gått dit så hade jag kollat mer i området efter rep eller misstänkta tortyr redskap, kanske tejp till och med även om det låter bortkommet men antar att polisen har redan gjort sitt jobb, (kanske). Skorna som låg lite separerade ifrån varandra kan tyda på motstånd.
Senast redigerad av Xxrudeacidxx 2021-03-04 kl. 14:48.
Citera
2021-03-04, 14:55
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomensaatt
I Denis sökgrupp finns det ett inlägg med en iakttagelse tidigare ifrån söket där någon sett en ljuspunkt riktad mot drönare vid natt flygning. Där skrivs det även att positionen på denna iakttagelse verkar vara väldigt nära fyndplatsen.

Någon verkar ha vart där ute i skogen vid tiden för de mest akuta söken efter Deniz och mig veterligen gjordes inga nattsök i Tyresta.

Foto på iaktagelse.
https://ibb.co/G905RZv

Kartbild från iaktagelse.
https://ibb.co/XtTPSXV

Fynd plus iaktagelse sida vid sida
https://ibb.co/dcf6Ljr

Iakttagelsen är gjord längs åvavägen där det ligger en del hus samt även en bilväg. Så att ett ljus skådats där kan ha varit vadsomhelst.

Fyndplatsen ser ju ut att vara uppe i bergen i brandområdet och är inget ställe man vill försöka traska runt i nattetid.
Citera
2021-03-04, 15:01
Medlem
Citat:

Exakt vad vill du ha sagt med detta?
Citera
2021-03-04, 15:12
Medlem
Citat:

Det är väl en ganska bra plats att grilla på. Det är ju redan avbränt så risken för skogsbrand är liten.

Men det som hade varit mer intressant är hur vägen ser ut från Åvavägen upp till fyndplatsen. Det är ju troligen den vägen han har kommit och enligt karta så slutar vägen vid fyndplatsen. Är det möjligt att ta sig dit med fordon?
Citera
2021-03-04, 15:25
Medlem
Stämmer det att han sökt på omelett och snöleopard den 13:e? El minns jag fel då?

Hittade intressant information när jag sökte på Operation Omelette och Operation Snow Leopard med förresten. Kan tänka mig att sådant kan ha varit av intresse för honom.

Annars tycks Snöleopard även vara ngt militärt fordon, utöver att det också är ett UNIX operativsystem från Apple.

Frågan är vad han använde för sökträffar som han fick upp utifrån sina sökord. Kan man inte se vilka sidor han besökte i historiken.
Citera
2021-03-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
59.171602, 18.293407

Är detta bekräftat som fyndplats?

Det är nog verkligen otillgängligt då. Inte ens ett litet spår på stravas heatmap är ovanligt. Jag har sett spår typ överallt i våra lokala skogar, även där man aldrig själv skulle få för sig att ta sig fram:

https://www.bildtagg.se/bild/0cp8dfv2n8n2c18m63ps4xat
Citera
2021-03-04, 16:05
Medlem
PeterNosters avatar
Som alla vet så ärver man 50% av sitt DNA från vardera föräldern.
Som jag fattat så finns både föräldrar och bror i livet.

Jag tror nog att familjen frivilligt har lämnar sitt DNA till polisen.
Citera
2021-03-04, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bitlateral
Stämmer det att han sökt på omelett och snöleopard den 13:e? El minns jag fel då?

Hittade intressant information när jag sökte på Operation Omelette och Operation Snow Leopard med förresten. Kan tänka mig att sådant kan ha varit av intresse för honom.

Annars tycks Snöleopard även vara ngt militärt fordon, utöver att det också är ett UNIX operativsystem från Apple.

Frågan är vad han använde för sökträffar som han fick upp utifrån sina sökord. Kan man inte se vilka sidor han besökte i historiken.

Fan du är en riktig Sherlock Holmes.
Citera
2021-03-04, 16:27
Medlem
Hej! Har en fråga.. om man kollar på bilderna från AB då dom nämner att bombtekniker är på plats.. så ser man blåklädda poliser samt en och en annan brun/sandfärgad. Den bruna är det verkligen en bombtekniker? ser mer ut att vara NI. Dom brukar man ju ta till hjälp vid situationer med svårtillgänglig terräng etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in