2021-03-04, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sjukhusinläggningarna ökar mycket beskedligt i landet som helhet tycker jag. Det syns här:
https://platz.se/coronavirus/

Det var ju trevligt att höra att mitt tjat om löpande 7-dagars snitt av olika siffror uppskattas :-) Var det något speciell sådan du tänkte på?

Tänkte mer på att det ökar lite granna i väldigt många regioner samtidigt, vilket inte känns som ett superbra tecken. Man ser det väldigt bra på SVTs grafik som jag följt typ senaste tio dagarna dagligen, där fler och fler regioner gått från gröna pilar till "röda pilar uppåt" så att säga, det är nu 14/21 regioner med röda pilar. Medan det för bara ngn vecka sedan var väldigt mkt grönare osv. Tror det "bara" var runt 8 regioner med röda pilar, för bara ngn vecka sedan.

Får en mental bild av den här "vågen", att man står på en strand och ser en våg vid horisonten som på håll ser rätt liten och svag ut, men som ökar i styrka mer och mer när den rullar in, tills den sköljer över en med kraft och blir mer utav en tsunami... 😑

Nu hoppas jag att det vänder så klart men det har inte varit ngn bra känsla alls, när man sett SVTs grafik, dag för dag.

Alla 7-dagars-sammanställningar är ju bra, men tror du brukar prata om nya smittade över 7 dar och det är ju en intressant indikator som inte så många tar upp.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
(Man klickar på rutan "gå till slutenvården" i första stycket).
Citera
2021-03-04, 16:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vad är er analys i maj-juni gällande smittspridningen?

Sjunkande. Hur snabbt det sjunker, beror på hur långt vaccineringen har kommit då.

Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Kommer regeringen att kunna släppa restriktionerna i takt med att många har fått vaccin och att vi närmar oss mot sommaren?

Regeringens och Folkhälsomyndighetens strategi har varit att alltid reagera för sent. Dom för alldeles för sena med att införa åtgärder i epidemins inledning. Men dom var också för sena att upphäva åtgärderna under förra sommaren, när smittspridningen sjönk kraftigt. Först när hösten kom, så upphävdes vissa av restriktionerna. Men då hade smittspridningen redan ökat igen.

Jag tror att det hade varit värdefullt att ge svenskarna semester från många av restriktionerna under sommaren. Ifall svenskarna hade fått semester från restriktionerna under sommaren, så hade det kanske varit lättare att orka med restriktionerna under vintern.

Ännu hellre, så skulle viruset aldrig ha fått komma till Sverige. Ännu hellre skulle viruset aldrig ha tillåtits få fäste i Europas befolkning.
Citera
2021-03-04, 16:43
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Människan har lyckats utrota två virus genom vaccination: Smittkoppor (1980) och Boskapspest (2011). Det pågår arbete med Polio, Mässling, Påssjuka och Röda hund.

SAR-Cov-2 är ett relativt komplicerat virus och det kan inte mutera hur som helst utan att gå sönder. Det talar för att man kan utrota det. Samtidigt så verkar det även smitta djur (åtminstone den ursprungliga mutationen) och om det blir kvar reservoarer i djur så blir det svårare för då måste man vaccinera djuren också.

Nu kommer hela världen bli vaccinerad på kort tid, så det pågår egentligen ett fullskaligt experiment att utrota viruset.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eradication_of_infectious_diseases

Så du tror alltså att vi kommer utrota corona eller vad menar du?
Citera
2021-03-04, 16:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tänkte mer på att det ökar lite granna i väldigt många regioner samtidigt, vilket inte känns som ett superbra tecken. Man ser det väldigt bra på SVTs grafik som jag följt typ senaste tio dagarna dagligen, där fler och fler regioner gått från gröna pilar till "röda pilar uppåt" så att säga, det är nu 14/21 regioner med röda pilar. Medan det för bara ngn vecka sedan var väldigt mkt grönare osv. Tror det "bara" var runt 8 regioner med röda pilar, för bara ngn vecka sedan.

Får en mental bild av den här "vågen", att man står på en strand och ser en våg vid horisonten som på håll ser rätt liten och svag ut, men som ökar i styrka mer och mer när den rullar in, tills den sköljer över en med kraft och blir mer utav en tsunami... 😑

Nu hoppas jag att det vänder så klart men det har inte varit ngn bra känsla alls, när man sett SVTs grafik, dag för dag.

Alla 7-dagars-sammanställningar är ju bra, men tror du brukar prata om nya smittade över 7 dar och det är ju en intressant indikator som inte så många tar upp.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
(Man klickar på rutan "gå till slutenvården" i första stycket).
En sak som slår mig nu är ju att Stockholmarna är på sportlov nu. Det kanske påverkar deras benägenhet/möjlighet att testa sig. Men jag är osäker på i vilken riktning.

Ja, i tex Stockholm ökar sjukhusinläggningarna relativt tydligt: https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm
Senast redigerad av Madagascar 2021-03-04 kl. 16:54.
Citera
2021-03-04, 16:56
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag förutsätter att de som tillhör de 0.2% (i själva verket är det i runda slängar 0.6%) inte håller med dig.

Det beror som sagt helt och hållet på hur man räknar. För oss som har lite koll på detta är det ganska uppenbart att Sverige gjort bort sig grundligt, men det drabbar som sagt bara de där 0.6% som du uppenbarligen inte tillhör, så det argumentet är du säkert beredd att sortera bort under begreppet "jag fattar ändå inget, så varför bry sig".

Du som har lite "koll" på det här förklara då för mig hur 22st länder bara i europa har fler döda i denna Pandemi?
Och då pratar vi i många fall MYCKET högre siffror.
Hur är det möjlig att länder som stängt ner och använt munskydd som tex ditt nya land har dubbelt så många döda?
Du tycker det är roligt att jämnföra med dom färre och färre länder som klarat sig bättre det har jag förstått men dom länder med miljarder invånare som klarat dig sämre då?

Du som har "koll" vad beror det på?
Citera
2021-03-04, 16:58
Medlem
madchances avatar
Citat:
Jag är mig veterligen den enda här som upplevt lockdown på riktigt (jag kan ha fel). Jag måste säga att en förvånande bieffekt av att sitta inlåst hemma i ett par månader är att man snabbt sänker sin threshold för den dagliga fixnings-nivån ganska ordentligt. Man kan nämligen ta cykeln och bege sig till det lokala snabbköpet utan att riskera förvånande blickar och frågor om varför man är så förbaskat orakad och ovårdad - detta eftersom man effektivt gömmer sig bakom sitt munskydd. Jag rakar mig typ en gång var 7-8:e dag nuförtiden.

Man kan till och med komma undan med ett par urtvättade och sunkiga adidasbrallor. Och då nämner jag inte ens att håret får en att se ut som om man spenderat ett år som skeppsbruten på en öde ö - när lockdown tog slut i somras och jag gick in till Ali (barberaren) så tog det drygt 10 minuter innan han slutat skratta så pass att han fick igång klippern.

Om inte munskyddet fanns hade man fått skämmas ordentligt, kan jag säga.
Det låter lite som på semestern
Citera
2021-03-04, 16:59
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Så du tror alltså att vi kommer utrota corona eller vad menar du?
Jag har ingen bestämd åsikt. Jag säger bara att det har gjorts förut.
Citera
2021-03-04, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Människan har lyckats utrota två virus genom vaccination: Smittkoppor (1980) och Boskapspest (2011). Det pågår arbete med Polio, Mässling, Påssjuka och Röda hund.

SAR-Cov-2 är ett relativt komplicerat virus och det kan inte mutera hur som helst utan att gå sönder. Det talar för att man kan utrota det. Samtidigt så verkar det även smitta djur (åtminstone den ursprungliga mutationen) och om det blir kvar reservoarer i djur så blir det svårare för då måste man vaccinera djuren också.

Nu kommer hela världen bli vaccinerad på kort tid, så det pågår egentligen ett fullskaligt experiment att utrota viruset.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eradication_of_infectious_diseases

Tyvärr kommer inte detta att hända

Tegnell svarar:
https://youtu.be/TsYNW0Dchg4?t=2396

Det kommer ta 7år att vaccinera hela världen. Vi kan inte vaccinera bort covid
Citera
2021-03-04, 17:08
Medlem
Madagascars avatar
Den tjeckiska utvecklingen är fruktansvärd. 3 stora vågor på kort tid. Och dödligheten tycks ej minska. 7-dagars-snitt av dödsfallen är nu högre än nyårsvågen. Jag hoppas inte vi eller andra länder råkar ut för något liknande.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-09-11..latest&country=SWE~CZE&region=Europe&deathsMet ric=true&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMetri c=total_deaths&pickerSort=desc
Citera
2021-03-04, 17:09
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Jag är mig veterligen den enda här som upplevt lockdown på riktigt (jag kan ha fel). Jag måste säga att en förvånande bieffekt av att sitta inlåst hemma i ett par månader är att man snabbt sänker sin threshold för den dagliga fixnings-nivån ganska ordentligt. Man kan nämligen ta cykeln och bege sig till det lokala snabbköpet utan att riskera förvånande blickar och frågor om varför man är så förbaskat orakad och ovårdad - detta eftersom man effektivt gömmer sig bakom sitt munskydd. Jag rakar mig typ en gång var 7-8:e dag nuförtiden.

Man kan till och med komma undan med ett par urtvättade och sunkiga adidasbrallor. Och då nämner jag inte ens att håret får en att se ut som om man spenderat ett år som skeppsbruten på en öde ö - när lockdown tog slut i somras och jag gick in till Ali (barberaren) så tog det drygt 10 minuter innan han slutat skratta så pass att han fick igång klippern.

Om inte munskyddet fanns hade man fått skämmas ordentligt, kan jag säga.

Jag har upplevt lockdown i torrdocka i Bulgarien med beväpnad militärpolis runt båten. Även förstås upplevt den löjliga paniken gemene man hade i England när vi äntligen kom loss från skitlandet Bulgarien. Sanslöst hur irrationellt britter betedde sig, de sprang fan till skogs om man möttes på en gångstig. Ja ni har lyckats hjärntvätta befolkningen ganska bra, hjärntvätten drabbar nu tyvärr Finland och även Åland. Insnöade bykärringar spyr galla över att folk måste resa till Sverige för att jobba. Okunskap är farligt , rädsla ännu farligare och eftersom majoriteten av befolkningen är snudd på idioter överallt så sprids rädslan som löpeld. Mycket tragiskt
Citera
2021-03-04, 17:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du som har lite "koll" på det här förklara då för mig hur 22st länder bara i europa har fler döda i denna Pandemi?
Och då pratar vi i många fall MYCKET högre siffror.
Hur är det möjlig att länder som stängt ner och använt munskydd som tex ditt nya land har dubbelt så många döda?
Du tycker det är roligt att jämnföra med dom färre och färre länder som klarat sig bättre det har jag förstått men dom länder med miljarder invånare som klarat dig sämre då?

Du som har "koll" vad beror det på?
Sverige är det land i Europa som har överlägset flest döda i förhållande till befolkning och befolkningstäthet. Inget annat land kommer i närheten. I själva verket är det bara ETT land förutom Sverige som har liknande urusla siffror, och det är USA. Som av en händelse är USA ytterligare ett exempel på ett land som vägrat att införa restriktioner för att begränsa smittan.

Ser ut så här:
https://forumbilder.com/i/rxH0

Det finns inget land som klarat sig sämre än Sverige.

Sedan kan man naturligtvis stoppa huvudet i sanden och försöka inbilla sig själv och andra att Sverige är världsmästare. Igen.
Citera
2021-03-04, 17:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Jäklar vad Tegnell har tokhyllat Astra Zenecas vaccin senaste dagarna.

En bra anledning till att inte ta det.

Du verkar smart!

UK skall hyllas för att de är sååå mycket bättre än (enligt dig) skitlandet Sveriges att vaccinera.
När Tegnell nu hänvisar till undersökningar från just UK, då skall man inte lyssna för att det är Tegnell som säger det..
Mycket logiskt resonemang från en efterbliven som dig..

Hur klarar du av ens den dagliga hygienen? Eller hjälper dina personliga assistenter dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in