2021-03-04, 11:31
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Jävlar vilken slutledningsförmåga och fantasi.

Scenario: "Hjälp jag vill dö, måste fixa sprängmedel och leta upp en otillgänglig bergskreva mitt i ingenstans och spränga mig själv"

Sannolikt? Haha
Absolut troligt om det är en man som gör det. Jäkligt vanligt att man går undan om man väljer ett geggigt sätt att avsluta sitt liv på. De flesta jag känner som har avslutat sina liv har skjutit sig i skogen, i bilen eller på landstället. De som använt oblodiga varianter har gjort det hemma. Sprängmedel låter som ett bra sätt att dö på, och jag skulle valt det före eld, kniv, snara eller skjutvapen.
Citera
2021-03-04, 11:36
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ingen sitter häktad så det är knappast prioriterat. DNA-svar kan ta veckor.

Det finns fler parametrar än om någon sitter häktad eller ej som avgör hur snabbt man DNA-testar.

Vi har dels ett case med en försvunnen person som är väldigt uppmärksammat då det är en ung frisk människa som jobbar i uniform och detta upptar massa tid på polismyndigheten vare sig man vill eller inte då fallet engagerat så många. D.v.s det rings säkert fortfarande in tips som måste hanteras.

Det finns därför en tidsvinstsaspekt och effektivitetsvinst för myndigheten att hämta på att skynda på en identifiering mot den försvunna personen då klarhet där lastar av andra delar av personalen/organisationen. (detta gäller om man misstänker att det är den personen)

Sen har vi det här med att en familj och anhöriga väntar på svar.

Så jag tror nog att man uppar prion på detta och inte lägger det i nederst i högen under de DNA som ska testas från båtklubben där tre utombordsmotorer stals och någon förmodad icke identifierad icke häktad Estlänning kastat en fimp medans den "stora kuppen" genomfördes.
Citera
2021-03-04, 11:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Hahaha.... det finns så mycket knäppskallar som ser saker och fantiserar.
Tänk vad många gånger vittnen hittar på vad de såg.

Någon smart som ser ett par blå skor 😂 eller en blå hoddie. Helt sjukt!

Jag tror inte alls detta är DA utan någon annan.
Det finns så många försvunna de senaste åren i Stockholm och här låter det som att det är någon som är svår att hitta identitet på. Jag tror att om det varit DA så borde det varit ute nu.

Previs! Tror inte heller att det är Deniz utan som du säger många försvunna. Många som försvunnit avsiktligt. Många hemlösa, papperslösa och de andra som alltid funnits- enslingarna, de som lever utanför samhället, som medvetet undviker kontakt med andra människor och myndigheter.
Citera
2021-03-04, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det finns fler parametrar än om någon sitter häktad eller ej som avgör hur snabbt man DNA-testar.

Vi har dels ett case med en försvunnen person som är väldigt uppmärksammat då det är en ung frisk människa som jobbar i uniform och detta upptar massa tid på polismyndigheten vare sig man vill eller inte då fallet engagerat så många. D.v.s det rings säkert fortfarande in tips som måste hanteras.

Det finns därför en tidsvinstsaspekt och effektivitetsvinst för myndigheten att hämta på att skynda på en identifiering mot den försvunna personen då klarhet där lastar av andra delar av personalen/organisationen. (detta gäller om man misstänker att det är den personen)

Sen har vi det här med att en familj och anhöriga väntar på svar.

Så jag tror nog att man uppar prion på detta och inte lägger det i nederst i högen under de DNA som ska testas från båtklubben där tre utombordsmotorer stals och någon förmodad icke identifierad icke häktad Estlänning kastat en fimp medans den "stora kuppen" genomfördes.

Vi får hoppas att du har rätt, men det har varit riktigt illa i vissa fall, möjligen har svartiderna förbättrats sedan nedanstående exempel. Misstänker man att det är DA (pga av andra fynd) så kanske det kan gå fortare då det ändå är ett aktivt fall, lutar det åt någon helt okänd så kan det nog ta längre tid.

"Fyra mord utreds aktivt av Kalla Fall-gruppen i polisregion Syd. I två av fallen har DNA-svaren som kan avslöja mördare dröjt i över ett år.
– Det är klart att det är frustrerande, säger Bo Lundqvist, chef för Kalla fall-gruppen i polisregion Syd."

"– Vi skickade in fynd i november 2016 och har fortfarande inte fått svar [April 2018]. Vi skickade också in en komplettering i november 2017 som inte heller är besvarad, säger Bo Lundqvist."

https://www.expressen.se/kvallsposten/dna-svar-som-kan-losa-mord-har-drojt-i-over-ett-ar/
Citera
2021-03-04, 12:07
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Det är omöjligt att kroppen var sprängd för i så fall skulle polisen inte öppnat upp platsen så snart utan letat delar och bevis i flera dagar. Jag var på plats idag och det finns inga spår efter nån explosion.

Det är bara en trådsanning som idogt hävdas från sensationslysten ny medlem.
Det luktar ”desinformation”, ”plantetering” lång väg :-)

Inte i den bemärkelsen som foliehattarna menar utan av vanliga flashbackttroll.
Varför? För sitt eget höga nöjes skull troligen.

Händer tex i var och varannan mordtråd att det kommer in en nyreggad medlem som sitter på ”information”. Inte ovanligt att de ”vet att en brottsoffer styckats”.
Och det visar sig ju i princip alltid vara rent skitsnack.

Men det är flasback, många gör det för sina 15 minuter i rampljuset. Önskar bara att fler var mer. dvs kritiska. Och åtminstone efterfråga någon form av källa, underlag, bevis.
Men det kan de ju sällan, de är desigom ofta så kryptiska dessa som ”sitter på information”
Citera
2021-03-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KuklinskiR
Återigen. Varför skulle man kolla på hur man gör omelett om man skulle ta livet av sig några timmar senare?

För att man vill äta en omelett?
Citera
2021-03-04, 12:43
Medlem
I Denis sökgrupp finns det ett inlägg med en iakttagelse tidigare ifrån söket där någon sett en ljuspunkt riktad mot drönare vid natt flygning. Där skrivs det även att positionen på denna iakttagelse verkar vara väldigt nära fyndplatsen.

Någon verkar ha vart där ute i skogen vid tiden för de mest akuta söken efter Deniz och mig veterligen gjordes inga nattsök i Tyresta.

Foto på iaktagelse.
https://ibb.co/G905RZv

Kartbild från iaktagelse.
https://ibb.co/XtTPSXV

Fynd plus iaktagelse sida vid sida
https://ibb.co/dcf6Ljr
Citera
2021-03-04, 13:07
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Han hade köpt en klocka för att han ville inte ha med sig mobilen när han sprang.

Jo, men det var för rundor på 7-8 km i stadsbebyggelse (enligt hans löploggar). Klockan har ingen egen mobiluppkoppling, bara blåtandskoppling till en mobil. Skulle inte duga som sambandsmedel i en nödsituation.
Citera
2021-03-04, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomensaatt
I Denis sökgrupp finns det ett inlägg med en iakttagelse tidigare ifrån söket där någon sett en ljuspunkt riktad mot drönare vid natt flygning. Där skrivs det även att positionen på denna iakttagelse verkar vara väldigt nära fyndplatsen.

Någon verkar ha vart där ute i skogen vid tiden för de mest akuta söken efter Deniz och mig veterligen gjordes inga nattsök i Tyresta.

Foto på iaktagelse.
https://ibb.co/G905RZv

Kartbild från iaktagelse.
https://ibb.co/XtTPSXV

Fynd plus iaktagelse sida vid sida
https://ibb.co/dcf6Ljr

Som sagts flera gånger, det är 3-4 km bort.
Citera
2021-03-04, 13:49
Medlem
Om det skulle vara DA gissar jag att man vill avvakta rättsmedicinsk expertis innan man bekräftar genom DNA. På så vis kan man förhoppningsvis gå ut med information samtidigt om han brags om livet eller råkat ut för olycka. I DAs fall kan det vara viktigt pga den säkerhetsklassning hans ämbete medförde. Min gissning är att han kände sig glad och levande och tyckte om att kuta i terräng. Plötsligt halkade han och slog sig allvarligt och hade ingen mobil med. Det som talar emot min gissning är att det tycks mig svårt att ta sig mellan hemmet och den platsen utan att bevittnas av någon som klivit fram och sett något. Möjligen plockade en okänd "kompis" upp honom i bil och de körde tillsammans ut på Åvavägen och kutade upp i skogen? Allt höljt i dunkel än så länge.
Citera
2021-03-04, 13:56
Medlem
Vet inte om det ens har med denna händelse att göra, men jag var ute igår i tyresta och letade efter fyndplatsen hittade den inte men måste ha varit mycket nära (inom radie av 500m), sen när jag var påväg därifrån så såg jag högt uppe på ett berg att det fanns 2 grillplatser med stenar bara 4-5 meter ifrån varandra, det fanns bränd kol i båda. det tyckte jag var ganska märkligt? räcker det inte med en grill? är ingen kol expert men hade varit intressant o veta ungefär cirkus när det grillades

edit : två stora stenar låg på kolen så hade man inte lyft så hade man inte kunnat se detta.
Citera
2021-03-04, 14:04
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Vet inte om det ens har med denna händelse att göra, men jag var ute igår i tyresta och letade efter fyndplatsen hittade den inte men måste ha varit mycket nära (inom radie av 500m), sen när jag var påväg därifrån så såg jag högt uppe på ett berg att det fanns 2 grillplatser med stenar bara 4-5 meter ifrån varandra, det fanns bränd kol i båda. det tyckte jag var ganska märkligt? räcker det inte med en grill? är ingen kol expert men hade varit intressant o veta ungefär cirkus när det grillades

edit : två stora stenar låg på kolen så hade man inte lyft så hade man inte kunnat se detta.

Det grillas nog lite året om där, om väder förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in