2021-03-04, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surmumlan
Terrorism? Knappast. Gissar på psykiskt skör ensamkommande med drogproblem och ensamhet. Kanske drogutlöst psykos. Hade lika gärna kunnat vara en socialt utsatt etnisk svensk. Ensamhet och trauma i kombo med droger och stress är farliga grejer.

Bör vi ta hit psykiskt sköra ensamkommande?
Citera
2021-03-04, 11:35
Medlem
Bum1s avatar
Jag får flashbacks till IKEA-morden. Någon annan?
Ung invandrare som fått avslag och tar ut sin hämnd på oskyldiga. Samma typ av vapen dessutom.
Citera
2021-03-04, 11:36
Medlem
gärningsmannens avatar
Dådet utreds inte längre som terrorbrott enligt åklagaren.
22-åringen är fortsatt misstänkt för flera fall av mordförsök.
Citera
2021-03-04, 11:36
Avstängd
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Ung invandrare som fått avslag och tar ut sin hämnd på oskyldiga. Samma typ av vapen dessutom.

Han har inte fått avslag. Mer likt attacken i Varberg 2013.
Citera
2021-03-04, 11:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Om man ska spekulera... varför utreds det som ett terrordåd?

Det kom ju tidigt från polisen, såvitt jag begriper, innan ngn husrannsakan hos GM, där det ju kan ha funnits diverse material från IS m.m.

Kanske GM:s ursprung i kombination med modus operandi? Många islamistiska terrordåd i Europa har ju sett ut ungefär så. Exempelvis Åbo 2017 och Reading 2020.

Sen vet jag inte om/hur det verkligen utreds som terrorbrott.

Citat:
Den 22-årige man som greps efter attacken i Vetlanda har anhållits misstänkt för flera fall av mordförsök.
Ärendet utreds i nuläget inte som ett misstänkt terrorbrott, säger åklagare Adam Rullman..
– Just nu är misstanken försök till mord. Oavsett vilket kommer det bli väldigt viktigt att utreda motivbilden. (TT)

Kanske en formalitet mest. SÄPO har ju varit inkopplade så man bör ju åtminstone varit öppen för det.
Citera
2021-03-04, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Det var min spontana tanke med när jag läste att han kom till Sverige 2017.

Skiter i dem? Ska vuxna män ha nannies tycker du? Tvärtom, de ska veta vad som gäller och sköter de sig inte blir de utvisade - så som det fungerar i alla andra länder. Bara i lilla cuck Sverige sitter folk och daltar med vuxna kriminella

Ta det lugnt. Nej, jag tycker inte vuxna män ska ha nannies.

"Tvärtom, de ska veta vad som gäller och sköter de sig inte blir de utvisade - så som det fungerar i alla andra länder"

Ja, men alla andra länder ser till att assimilera/integrera dem. Det gör inte Sverige. De flesta andra länder, som Danmark eller Tyskland, har välfungerande system som gör att människor inte hamnar i utanförskap. Det har inte Sverige. Det leder till sånt här.
Citera
2021-03-04, 11:38
Medlem
Utreds inte som terror.

Det blir som när IKEA-negern slaktade två svenskar.

Det sovande folket får inte vakna. Nu blir det "Afghan mådde dåligt, visste inte vad han gjorde..." och locket på.
Citera
2021-03-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1

Samma här. Skulle inte alls bli förvånad om denne afghan medvetet har valt ut och attackerat svenskar just därför att de är svenskar, precis som eritreanen på IKEA.

Det skulle också förklara den minst sagt febrila aktivitet vi ser i tråden från både regimtroll och shills.
Citera
2021-03-04, 11:40
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Måste fått det om bakfoten. Någon slags aggression mot svenskar måste han haft.
Citera
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:

Den misstänkte 22-åringen hann skada sju personer innan han blev skjuten och gripen av polis i närheten av en skola. Länk

Han folkbokfördes första gången i Sverige 2017, och var medborgare i Afghanistan.

Mannen väntade på besked om uppehållstillstånd vid attacken. Det tidigare tillståndet hade då gått ut.

Han ansökte om uppehållstillstånd för första gången 2016, enligt Migrationsverket. När han nu väntade på ett nytt besked hade han rätt att vistas i landet, eftersom det handlade om en ansökan om förlängning av uppehållstillstånd.

Sju skadade personer
Det var klockan 14.54 på onsdagseftermiddagen som polisen fick det första larmet om att en gärningsman tog sig runt och skadade människor i centrala Vetlanda.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Nu har du nog snart betat av hela er lista med våldsbrott begångna av svenskar. Ni är så pinsamt genomskinliga att det blir tragikomiskt.
Citera
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tack👍

Skön gardering Tingsrätten gör :

”Tamim Sultani har olovligen använt hasch/cannabis, som är narkotika. Det hände den 8 december 2018 eller några dagar dessförinnan i Jönköping, Jönköpings län, eller på annan plats i landet.”

Tydligen erkände han brottet. Undrar om han betalat sin dagsbot? Och urinanalyskostnad?

Vad tror ni, kommer han att erkänna sin mordattack?

Ot, men det är åklagaren som bestämmer vad som ska stå i en stämningsansökan.

OnT. Ja, jag anade att det var droger den domen handlade om. Inte ovanligt att människor får problem med psyket i sådana fall.

Sammanfattningsvis; en människa som inte alls skulle vara här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in