2021-03-04, 11:32
Medlem
Med tanke på att gärningsmannens uppehållstillstånd gick ut för tre månader sedan så uppehöll han sig illegalt i Sverige. Så varför var han inte förvarstagen?
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surmumlan
Terrorism? Knappast. Gissar på psykiskt skör ensamkommande med drogproblem och ensamhet. Kanske drogutlöst psykos. Hade lika gärna kunnat vara en socialt utsatt etnisk svensk. Ensamhet och trauma i kombo med droger och stress är farliga grejer.

Fast terrorism är ett dåd som skapar rädsla, vilket detta har gjort. Om medvetet eller ej vet vi inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rivarol
Då har han med dådet lyckats stanna ett antal år till i landet.

Så blir det. Lyxhotell (svenskt fängelse). Där han till och med kan jobba ihop lite pengar.

Afghanen kan ju konvertera till kristendom eller byta juridiskt kön under fängelsetiden. Då får han permanent uppehållstillstånd. Så sjukt är Sverige.

Stannar det vid mordförsök lär han vara ute efter 3-4 år.
Citera
Avslutad
Är det inte fel av rasist-media att hänga ut mannens kön, ålder och ursprung, är det inte sånt som ska vara oviktigt för medborgarna.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
22 åringen ska tidigare ha fått avslag på sin ansökan, men väntade enligt Expressen på ett nytt besked.

Hahahaha, åh herregud

Jösses vilken shitstorm det här kommer att bli nu.
Citera
2021-03-04, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Jag är helt inne på ditt spår. Jag tror inte att detta är någon slags "Islamistisk ritual i namnet på Alah Akbhar" utan killen är har fått ett kraftigt ryck för att försöka ge upp livet.. desperat, förvirrad, ensam och har gett upp livet och har nog ett extremt människoförakt.

Spekulera inte i trollfabriken. Vi vet att att han är från Afghanistan och därmed muslim.

Islam är en uppsättning av levnadsregler som bl. a. ger den troende en rätt att driva heligt krig mot icke troende.
Citera
Medlem
halaltarzans avatar
Men vad skulle ett utvisningsbeslut betyda i realiteten då när du inte kan bli utvisad om du själv inte vill, inga bidrag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airbud
Domen mot Tamim Sultani som dömts för ringa narkotikabrott (cannabis).

https://docdro.id/AKkihjK

Tack👍

Skön gardering Tingsrätten gör :

”Tamim Sultani har olovligen använt hasch/cannabis, som är narkotika. Det hände den 8 december 2018 eller några dagar dessförinnan i Jönköping, Jönköpings län, eller på annan plats i landet.”

Tydligen erkände han brottet. Undrar om han betalat sin dagsbot? Och urinanalyskostnad?

Vad tror ni, kommer han att erkänna sin mordattack?
Citera
2021-03-04, 11:34
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Magkänslan säger väl att det har med hans uppehållstillstånd att göra. Att han inte accepterade att riskera att avvisas.

Troligen i kombination med psykisk sjukdom och/eller droger. Kanske inte helt olikt dådet på IKEA.
Det var min spontana tanke med när jag läste att han kom till Sverige 2017.

Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Precis, det tror jag med. Ett direkt resultat utav "vi tar hit människor och skiter i dem härefter".
Skiter i dem? Ska vuxna män ha nannies tycker du? Tvärtom, de ska veta vad som gäller och sköter de sig inte blir de utvisade - så som det fungerar i alla andra länder. Bara i lilla cuck Sverige sitter folk och daltar med vuxna kriminella
Citera
Avstängd
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Tror inte ens gärningsmannen vet motivet egentligen. Tror han är rejält snurrig i huvudet.

Och nu kommer det förstås kommentarer om att jag skulle tycka det är en ursäkt men det gör jag inte.
Det är skillnad på att förklara och försvara.

Ja och nu kommer det fram att han väntade besked på uppehållstillstånd, så klartänkt var väl det sista han var. Kanske han såg troll likt dubbeldiagnosen i Åkeshov 2003?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Om man ska spekulera... varför utreds det som ett terrordåd?

Det kom ju tidigt från polisen, såvitt jag begriper, innan ngn husrannsakan hos GM, där det ju kan ha funnits diverse material från IS m.m.

Jag tror på pågående (eller avslag) kring uppehållstillståndsansökan. Något SÄPO har koll på.
Eller att han skrek något i samband med attackerna.

Jag tror mest på det förstnämnda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ingen reflektion heller över att det behöver inte vara som det ser ut. Vi har otaliga afghaner som inte klarar skolan och/eller får jobb. Vad händer? Det konverteras till kristendomen, det anspelas på HBTQ eller ”så mår man dåligt”.

Det kanske är allvarligare och på riktigt i det här fallet men att svälja något som kan vara ett skådespel i syfte att få stanna är dålig journalistik.

Att regimmedia skulle börja "reflektera över" att Sverige inte skulle behöva vara fyllt med diverse utländskt patrask och löske finns (i vart fall i detta läge) inte på kartan. Det skulle undermimera hela den indoktrineringsprocess om det abslut självklara och nödvändiga med t.ex. "öppna gränser", mångfald och "mänskliga rättigheter".

Huruvida en "flykting" mår dåligt eller ej är inte intressant (då han/hon helt enkelt inte ska vara i landet), och det handlar inte om "dålig journalistik" när dylika aspekter lyfts upp; det är inte bugg, det är en feature.
Senast redigerad av HenKarl 2021-03-04 kl. 11:36. Anledning: Rättstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in