2021-03-04, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
22 åringen ska tidigare ha fått avslag på sin ansökan, men väntade enligt Expressen på ett nytt besked.

Som jag trodde alltså. Just detta som gav SÄPO anledning att alerta polisen om misstänkt terror.
Citera
2021-03-04, 11:26
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Länka till källan. Förmodligen ett motiv. Om det stämmer...

https://mobile.twitter.com/Expressen/status/1367419337259311104?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcam p%5Eserp%7Ctwgr%5Etweet

Här har du.
Citera
2021-03-04, 11:27
Medlem
Afghanen beskrivs som urusel i skolan enligt en 19-åring som gick med honom.
Citera
2021-03-04, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Man tar in folk med ett snitt IQ på 65, nästan hälften så mycket som etniska Svenskar, förväntar sig att dessa ska "assimiliera" med Svenskar och bli Svenskar.

Det är som att man förväntar sig att en hund lär sig skita och spola en toalett, ytterst stora förväntningar på något som har helt andra förutsättningar.

Detta terrorattentat (och det i Stockholm + alla andra tusentals brott tack vare massinvandringen) ligger helt på våra "folkvalda" politikers händer.

Fel, det ligger bokstavligen i händerna på väljarna när de går runt med sina valsedlar.
Citera
2021-03-04, 11:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Vad säger magkänslan hos den gode Troian då..?

Magkänslan säger väl att det har med hans uppehållstillstånd att göra. Att han inte accepterade att riskera att avvisas.

Troligen i kombination med psykisk sjukdom och/eller droger. Kanske inte helt olikt dådet på IKEA.
Citera
2021-03-04, 11:28
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Tror inte ens gärningsmannen vet motivet egentligen. Tror han är rejält snurrig i huvudet.

Och nu kommer det förstås kommentarer om att jag skulle tycka det är en ursäkt men det gör jag inte.
Det är skillnad på att förklara och försvara.
Jag är helt inne på ditt spår. Jag tror inte att detta är någon slags "Islamistisk ritual i namnet på Alah Akbhar" utan killen är har fått ett kraftigt ryck för att försöka ge upp livet.. desperat, förvirrad, ensam och har gett upp livet och har nog ett extremt människoförakt.
Citera
2021-03-04, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Jag är helt inne på ditt spår. Jag tror inte att detta är någon slags "Islamistisk ritual i namnet på Alah Akbhar" utan killen är har fått ett kraftigt ryck för att försöka ge upp livet.. desperat, förvirrad, ensam och har gett upp livet och har nog ett extremt människoförakt.

Precis, det tror jag med. Ett direkt resultat utav "vi tar hit människor och skiter i dem härefter".
Citera
2021-03-04, 11:30
Medlem
Terrorism? Knappast. Gissar på psykiskt skör ensamkommande med drogproblem och ensamhet. Kanske drogutlöst psykos. Hade lika gärna kunnat vara en socialt utsatt etnisk svensk. Ensamhet och trauma i kombo med droger och stress är farliga grejer.
Citera
2021-03-04, 11:31
Medlem
– Vi vill uppmana till att inte sprida rykten eller obekräftade uppgifter, säger kommunstyrelsens ordförande Henrik Tvarnö https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-s-reporter-staden-vaknar-upp-till-en-annorlunda-morgon

En from förhoppning

Inte ett rykte utan en gissning: det här var inget terrordåd drivet av ideologi, utan det som i sådana här sammanhang brukar kallas ensam galning.
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Magkänslan säger väl att det har med hans uppehållstillstånd att göra. Att han inte accepterade att riskera att avvisas.

Troligen i kombination med psykisk sjukdom och/eller droger. Kanske inte helt olikt dådet på IKEA.

Om man ska spekulera... varför utreds det som ett terrordåd?

Det kom ju tidigt från polisen, såvitt jag begriper, innan ngn husrannsakan hos GM, där det ju kan ha funnits diverse material från IS m.m.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andsved
De här jävlarna vandrar omkring på Sveriges gator oftast kraftigt påverkade av Cannabis blandat med Tramadol. Så att de kaozar lite med några dumma Svennar är inget som de bryr sig så mycket om.
I vilket fall som helst så hoppas jag att detta öppnar ögonen på alla som vurmar för dessa svårintegrerade Baaaaarn.
Vem som helst av dessa idioter kan när som helst känna sig kränkt eller radikaliseras och göra något liknande.

Det ska ALLA vara medvetna om på stan. På tåget/ bussen i affären ...ja precis överallt där dessa Baaaarn rör sig.

Detta är intressant & visar också på att att det där med "terrordåd" närmast kan kvitta. Hade det varit flera gärningsmän, planerat & styrt uppifrån så hade jag givetvis inte tvekat att kalla det terror.

Men om en påtänd hazar knivhugger dig så är det skitsamma om han skriker Allahu Akbar eller inte. Problemet är inte terror, problemet är att dessa personer överhuvudtaget befinner sig i Sverige.

Skulle inte förvåna mig om makthavarna den här gången faktiskt vill att det skall kallas terror, bara för att få bort tankarna på att det är hazarerna som grupp som är det egentliga problemet. Och att "Gymnasielagen" & allt liknande vansinne är den direkta orsaken till att sånt här händer.
Citera
Medlem
VanDogs avatar
Den här personen var inte i Sverige innan år 2018 och Akilov "Stockholmsterroristen" var en av de 12500 som höll sig undan utvisning. Självklart har politikerna ett indirekt ansvar för dessa dåd.
Har sällan sett Annie så engagerad som när hon slogs för Afghanernas rätt.
Samtidigt som många fattigpensionärer fick 10-tals kronor i höjning och svenska ungdomar saknar bostäder.
Centern och Sossarna prioriterar utrikesfödd valboskap framför sitt eget folk. Makten är viktigare än fosterlandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in