2021-03-03, 20:34
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelie-r
Förstår heller inte hur det kan vara laglig eller ens OK för svenska staten om ett främmande land kommer till Sverige och köper upp företag? Exempelvis Foodra ett tysk ägd som kom och köpte upp onlinepizza och hungrig.se?

Varför gör man inte som vissa länder förbjud Uber, Foodra och andra liknande utländska aktörer och låt svenskarna öppna just för Sverige.
Foodora må vara startad i Berlin, men det är faktiskt startad av en svensk. Så på sätt och vis är det egentligen inte utländskt. ^-^
Citera
2021-03-03, 23:41
Medlem
Jag har bara testat Wolter och Foodora, det fungerar helt ok de tar en avgift på typ 5kr eller något, är man snål kan man ju ringa och beställa maten själv, så ja en "lyxapp/onödig" om man säger så, men kan vara rätt skönt när man är på väg hem att bara slänga iväg en beställning som anländer ungefär samtidigt, dock tycker jag det är riktigt störande ibland att de skriver leverans 40-50minuter men kommer om 20, hade lite mys pys med min flickvän så kommer fjanten efter en kvart och förstår stämningen fullkomligt.
Citera
2021-03-04, 00:13
Bannlyst
Är det inte ännu mer misslyckat av kunderna som beställt mat med hemköring nio gånger. Fått fel eller kall mat efter fem timmar alla gånger men ändå förvänta sig rätt order med varm mat på en kvart den tionde gången.
Vad är det ordspråket säger? "Höjden av idioti är att misslyckas varje gång. Göra samma sak igen med samma förutsättningar men ändå förvänta sig ett annat resultat.
Citera
2021-03-04, 01:02
Medlem
De tjänar väldigt mycket pengar. Så misslyckat skulle jag inte kalla det.
Citera
2021-03-04, 06:11
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straal
När ska folk förstå att man inte ska stödja såna här typer av företag undrar jag. Man stödjer en bransch som utnyttjar människors dåliga livssituation som gör att de måste ta jobb med dåliga vilkor för att man är en lat jävel som billigt vill få sin mat till dörren.

Har känt flera gånger när jag sett dessa stressa att jag tyckt synd om dom.

Sen får dom skit för att maten är kall eller att det blivit fel.

Nej fy sjutton alltså.
Citera
2021-03-04, 09:07
Medlem
Citat:
När ska folk förstå att man inte ska stödja såna här typer av företag undrar jag. Man stödjer en bransch som utnyttjar människors dåliga livssituation som gör att de måste ta jobb med dåliga vilkor för att man är en lat jävel som billigt vill få sin mat till dörren.

Själv ser jag det som ett perfekt sätt att unga hittat ett ingångsjobb som visserligen betalar uselt, men det är en jävla skillnad att jobba för sin egen lön än att leva utanför jobbmarknaden på bidrag eller kriminalitet.

Sen står det väl fritt för vem som helst att öppna ett liknande företag med bättre vilkor?
Citera
2021-03-04, 09:14
Medlem
Straals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Själv ser jag det som ett perfekt sätt att unga hittat ett ingångsjobb som visserligen betalar uselt, men det är en jävla skillnad att jobba för sin egen lön än att leva utanför jobbmarknaden på bidrag eller kriminalitet.

Sen står det väl fritt för vem som helst att öppna ett liknande företag med bättre vilkor?

Det är ju inte så att det är unga som har har det som ett deltidsjobb eller liknande som är majoriteten av de som jobbar för företaget. Det är invandrare som är nya i Sverige, som inte talar språket och som inte har möjligheten att ta säga nej till ett arbete med kassa villkor.

Det är så roligt att det alltid ska vara argumentet, "starta ett eget företag då". Men problemet är ju marknaden, folk måste ändra sin attityd mot vad de är villiga att betala för såna typer av tjänster annars kan man inte "starta ett eget företag" utan att det går i konkurs direkt. Vi förväntar oss billiga tjänster, billig mat, billig teknologi på bekostanden av att andra människor lider. Men det skiter vi i eller inte låtsas om.
Citera
2021-03-04, 09:23
Medlem
Citat:
Det är ju inte så att det är unga som har har det som ett deltidsjobb eller liknande som är majoriteten av de som jobbar för företaget. Det är invandrare som är nya i Sverige, som inte talar språket och som inte har möjligheten att ta säga nej till ett arbete med kassa villkor.

Det är så roligt att det alltid ska vara argumentet, "starta ett eget företag då". Men problemet är ju marknaden, folk måste ändra sin attityd mot vad de är villiga att betala för såna typer av tjänster annars kan man inte "starta ett eget företag" utan att det går i konkurs direkt. Vi förväntar oss billiga tjänster, billig mat, billig teknologi på bekostanden av att andra människor lider. Men det skiter vi i eller inte låtsas om.

Håller inte med dig.

Blir din tjänst/produkt tillräckligt bra så kommer du ta marknadsandelar av andra.

Intressant att hänvisa till att alla måste ändra attityd, för redan där har du ju förlorat din fight.

De kommer endast ändra attityd om du ger dem något bättre alternativ, det behöver då inte vara just billigare.

Ett perfekt jobb för nya invandrare skulle jag säga, eftersom alternativet är att de kostar samhället pengar istället för att de bidrar. De får nåt att skriva i cvt och när de lärt sig språket så har de alla förutsättningar för att använda jobbet som språngbräda vidare istället för att börja på noll.
Citera
2021-03-04, 09:38
Medlem
Straals avatar
Citat:
Håller inte med dig.

Blir din tjänst/produkt tillräckligt bra så kommer du ta marknadsandelar av andra.

Intressant att hänvisa till att alla måste ändra attityd, för redan där har du ju förlorat din fight.

De kommer endast ändra attityd om du ger dem något bättre alternativ, det behöver då inte vara just billigare.

Ett perfekt jobb för nya invandrare skulle jag säga, eftersom alternativet är att de kostar samhället pengar istället för att de bidrar. De får nåt att skriva i cvt och när de lärt sig språket så har de alla förutsättningar för att använda jobbet som språngbräda vidare istället för att börja på noll.

Att starta ett företag med ett kanske dubbelt så högt pris som marknadsstandarden, är svårt om inte omöjligt om inte folk är villiga att betala mer av humana skäl eller liknande. Hur tänker du att man ska få folk att välja det dyrare om de inte är medvetna om förhållandena eller rent av inte bryr sig om den som levererar pizzan?

Hur är det ett "perfekt jobb" när det enda vi gör är att skapa en underklass som inte har råd att försörja sig på den lönen de får? Att skillanderna i inkomst mellan svenskar invandrare är stora är inget som gynnar någon förutom den som sitter på toppen och tjänar storkovan på att betala ut låga löner. Vi skapar segregering och utanförskap, som leder till kriminalitet och förakt.

Vi borde ha en mindre andel invandrare för att kunna erbjuda dem bra jobb med goda villkor så de integreras i samhället.
Citera
2021-03-04, 12:27
Medlem
Straals avatar
Citat:
Ja, vad är alternativet?
Att de ska vänta tills vi befinner oss i din utopiska värld och då kliva in på fackets lägsta nivå?

Du låter som en vänsterpartist som har sunda men verklighetsfrånvända idéer.

En ungdom eller invandrare som jobbar för sin lön är en mindre att se i statistiken över bidragstagare eller kriminella.

Du ser inte alls nyttan av att jobba istället för att inte jobba?

Det är ju ingen som tvingar dem att stanna kvar hela livet, utan det är som McDonalds, en språngbräda vidare.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg tror jag inte att ett jobb som ger en lön du inte kan leva på är något som håller människor borta från kriminalitet. Eller ja vad jag tror är väl fel att säga, snarare att låg socioekonomisk status ÄR en riskfaktor för brottslighet. Absolut är det viktigt för människor att ha en sysselsättning, men sysselsättningen ska vara meningsfull. McDonalds är ju faktiskt ett företag som lyckas med konceptet att ge människor utan utbildning goda möjligheter. Ett företag som levererar mat hade också kunnat göra det. Kanske hade man kunnat göra det på ett annat sätt än att ändra folks värderingar kring värdig sysselsättning, men hur det skulle vara vet inte jag.
Citera
2021-03-04, 12:33
Medlem
Citat:
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg tror jag inte att ett jobb som ger en lön du inte kan leva på är något som håller människor borta från kriminalitet. Eller ja vad jag tror är väl fel att säga, snarare att låg socioekonomisk status ÄR en riskfaktor för brottslighet. Absolut är det viktigt för människor att ha en sysselsättning, men sysselsättningen ska vara meningsfull. McDonalds är ju faktiskt ett företag som lyckas med konceptet att ge människor utan utbildning goda möjligheter. Ett företag som levererar mat hade också kunnat göra det. Kanske hade man kunnat göra det på ett annat sätt än att ändra folks värderingar kring värdig sysselsättning, men hur det skulle vara vet inte jag.

Så du menar att de som jobbar åt tex Fodoora, tjänar så dåligt att de inte kan leva på lönen?

Vad tjänar man då på tex Fodoora?

Vore intressant att se varför folk tar ett jobb som de tydligen går minus på...
Citera
2021-03-04, 13:52
Medlem
Straals avatar
Citat:
Så du menar att de som jobbar åt tex Fodoora, tjänar så dåligt att de inte kan leva på lönen?

Vad tjänar man då på tex Fodoora?

Vore intressant att se varför folk tar ett jobb som de tydligen går minus på...

Att inte kunna leva på något och att gå minus på är inte riktigt samma sak va, det är ju inte de att de betalar på att arbeta. Men lönen de får är inte tillräcklig att kunna leva på, men om man inte har förutsättningarna att säga nej till såna jobb tvingas man ändå gå med på de kassa villkoren. Förstår inte hur det kan vara så svårt att begripa? För att få uppehållstillstånd måste du ha en inkomst och 2021 är normalbeloppet 5 016 kronor för en ensamstående vuxen, men du kan inte rimligtvis leva på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in