Citat:
Ursprungligen postat av
Vintergrisen
Nu råkar jag vara sist på bollen här, men hur definierar man egentligen terrordåd? Den bedömningen måste väl i sådana fall bottna i gärningsmannens motiv, så om polisen nu valt den rubriceringen bör de väl ha lite hum om varför GM gjorde det han gjorde?
Hade jag gissat tidigare så skulle jag snarare ha trott att det här exempelvis handlat om en invandrare som fått avslag på sina ansökningar och sedan valt att "hämnas" på Sverige, lite som den där tomten på Ikea för några år sedan, men räknas sådana dåd verkligen som "terrorism"?
Och nej, innan nu någon börjar vråla om att jag försöker "släta över" eller liknande, så är jag bara lite nyfiken på hur man väljer rubriceringen.
Tja. Den här killen springer omkring med en kniv, och hugger ner random personer på fem olika ställen i den lilla stan på tjugo minuter. Därtill finns det ganska mycket som tyder på att killen kommer från en del av världen där det finns terrororganisationer som Al Qaida och IS, och där många hatar människor i väst.
I alla andra västländer skulle det omedelbart ha klassificerats som ett terrordåd.
Only in Sweden...