2021-03-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Byggnämnden hade möte i veckan. Inget ärende om byggsanktionsavgifter för Nujens fanns med, dock ett ärende om "Överklagade ärenden", vet inte om något nämndes där?

Vad gäller det avskrivna ärendet om Villa Zetterling så förefaller Mamoste fortfarande inte vistas där. Någon i familjen var där i helgen och tittade till huset ( och Skolan). Det är mycket snö i Tingstäde, men ingen snöröjning sker på Zetterlings väg. Lite opraktiskt om man nu skulle bo där...

Hem & Hyra granskar skenskrivningar. Kriminella verkar klara sig.

Citat:
100 000-tals personer i Sverige är skrivna på fel adress. En tuffare lag skulle stoppa kriminella som utnyttjar kaoset. Men Hem & Hyras unika granskning kan visa att det oftast är desperat hemlösa som dras inför rätta.
---
Sommaren 2018 blev det straffbart att skriva sig på fel plats. Brottet kan ge upp till två års fängelse. Lagändringen var tänkt att slå hårt mot organiserad brottslighet och sätta stopp för välfärdsfusket – ett omfattande läckage som beräknas kosta skattebetalarna 18 miljarder kronor varje år. Skatteverket uppskattar att 200 000 personer är felaktigt folkbokförda.

Nu skulle det bli ordning och reda. Det viktiga svenska systemet måste skyddas. Samtidigt slog justitieministern Morgan Johansson (S) fast, i en intervju med Sveriges Radio, att personer som Mariam och Fatin inte skulle drabbas:
– Reglerna säger att där du tillbringar din huvudsakliga dygnsvila, där ska du vara skriven. Sen kan man säga att när det gäller ringa fall, där det inte finns syfte att utnyttja systemet till exempel, där kommer man inte att åtala.
---
Men när Hem & Hyra granskar vad som har hänt visar det sig: ministern hade fel. I stället framträder ett tydligt mönster. Den skärpta lagen har använts mot sådana som Mariam och Fatin. Mot hemlösa som ofta inte ens vet att de begår ett brott. Som bor med svartkontrakt eller på en madrass som inneboende, där de inte får eller kan skriva sig. Där förklaringen snarare är en havererad bostadsmarknad, inte något utstuderat fusk.
https://www.hemhyra.se/nyheter/hemlosa-och-utsatta-gors-till-kriminella-nar-staten-vill-ta-kontroll-adresskaoset/

Enligt MrKoll skrev sig Mamoste på Gotland i juni 2019, dvs efter att det blivit straffbart att skenskriva sig.
Citera
2021-03-03, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om det blir rättsfall av detta så får man hoppas att även andra tvivelaktiga beslut blir mer granskade.
Özz är uppenbarligen skyddad på systemnivå & skall det bli någon ordentlig utredning av klanens affärer så blir det sannolikt via en sådan här "omväg".
Det här att göra bostadsrätter av stugor som ligger på mark (ofta strand/kustnära) som är avsedd för rörligt turism/friluftsliv har satts i system på Gotland och många andra håll i Sverige.

Det har stött på patrull på en del andra håll och blivit stoppat. Just nu på Gotland är det två områden som förutom vid Snäck som exploateras bland annat på detta vis, Tofta Strand och Sandviken, där man fått starkt motstånd och dessa grupper av folk har börjat samarbeta. De har upptäckt det juridiskt tvivelaktiga i att ha bostadsrätter på denna typ av mark och nu gått all in så att säga.

Det finns en hel del olika som är aktiva i detta bland annat en fd miljöpartistisk politiker men de är nog en riktigt brokig skara politiskt. Jag tycker de gör ett jättebra jobb.

För övrigt tycker jag det är mystiskt att Medianox inte gör nya anmälningar vad gäller Gazeligården och "Villa Zetterling". För inte så länge sedan påstods det här att tillsynsärendena och besluten drogs tillbaka för de inte komminucerats till Nujens. Det är ju faktiskt fritt fram att göra det igen!

För övrigt pratade jag med en av dem som hållit i det här på regionen - en bygghandläggare. Riktigt korkad och dryg tjänsteman som kommer med långa meningslösa haranger i stället för att besvara frågor. Hon framhöll särskilt att det fanns andra anmälare som inte hade politiska (som jag :-)) utan "seriösa juridiska intressen" av att lagar följdes. :-)

Det där sista som jag fetat i ditt inlägg: Ja precis och det har varit mitt syfte sedan jag åkte upp till Tingstäde och då pratade med "svågern".
Citera
2021-03-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller

För övrigt tycker jag det är mystiskt att Medianox inte gör nya anmälningar vad gäller Gazeligården och "Villa Zetterling". För inte så länge sedan påstods det här att tillsynsärendena och besluten drogs tillbaka för de inte komminucerats till Nujens. Det är ju faktiskt fritt fram att göra det igen!

Var någonstans i tråden har detta påståtts - och av vem (det fetade)?
Citera
2021-03-03, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulamit
Var någonstans i tråden har detta påståtts - och av vem (det fetade)?

Jo det har påståtts. Av något skäl har inte regionen sänt alla anmälningar till Nujens som legat till grund för besluten - Medianox-skrivelser. Det är flera signaturer i tråden som trott att det var därför regionen backade vad gäller Gazeligården och "Villa Zetterling". Hur som helst är det nu öppet för Medianox att anmäla olovligt byggande på dessa fastigheter nu.Eller hur?

Jag tror inte jag är intresserad av en lång debatt med något nytt "specialnick".

Visavi myndigheter har jag nu gjort mitt och deltagande här i tråden är komplett meningslöst och mycket otrevligt.
Citera
2021-03-04, 04:46
Medlem
Citat:
Jo det har påståtts. Av något skäl har inte regionen sänt alla anmälningar till Nujens som legat till grund för besluten - Medianox-skrivelser. Det är flera signaturer i tråden som trott att det var därför regionen backade vad gäller Gazeligården och "Villa Zetterling". Hur som helst är det nu öppet för Medianox att anmäla olovligt byggande på dessa fastigheter nu.Eller hur?

Jag tror inte jag är intresserad av en lång debatt med något nytt "specialnick".

Visavi myndigheter har jag nu gjort mitt och deltagande här i tråden är komplett meningslöst och mycket otrevligt.

Jag har följt tråden sedan drygt ett år tillbaka. Det har aldrig påståtts av någon att skälet till avskrivningsbesluten var att anmälarnas skrivelser inte kommunicerats till Nujens. Därför kan inte heller gärna några signaturer i tråden ha trott att det var därför regionen "backade".

Skälet till att tillsynsärendet gällande Gazeligården avskrevs var att miljö- och byggnämnden till slut efter lång tvekan ansåg, att några olovliga åtgärder på byggnaden inte hade vidtagts av ägaren.

Skälet till att tillsynsärendet gällande Villa Zetterling avskrevs var att miljö- och byggnämnden ansåg, att rättelse hade skett i och med att Nujens tagit bort uthyrningsannonserna från nätet.

Varför återupptar du nu efter lång tid ditt deltagande här i tråden om du i själva verket anser att det är "komplett meningslöst och mycket otrevligt"?

Vad menar du slutligen med uttrycket "specialnick" - är du i själva verket (en tysk?) judehatare?
Senast redigerad av Sulamit 2021-03-04 kl. 05:18.
Citera
2021-03-04, 08:44
Medlem
Det har nu gått mer än sex veckor sedan regionens beslut om lovföreläggande för Nujens två svartbyggen i Tingstäde (skolan resp. sockenmagasinet) vann laga kraft. Utgör det ett problem för miljö- och byggnämnden att nu tvingas utfärda dryga byggsanktionsavifter (enligt Medianox beräkningar ca 300 000 kr) till komikern och advokaten? Hade nämndens ordörande Eva Ahlin hellre sett att även det tredje tillsynsärendet i politiskt korrekt ordning kunnat avskrivas och läggas till handlingarna?
Citera
2021-03-04, 10:04
Medlem
Kommer ni ihåg att Eva Ahlin personligen gick ut och försvarade den f d byggnadsnämndens beslut att bevilja bygglov för familjen Nujens "släktgård" Villa Zetterling? Hon försvarade särskilt att enbostadshuset försetts med inte mindre än åtta badrum och tio vattenspolande toaletter! Hon påstod att en byggherre har rätt att själv bestämma hur många badrum och toaletter han vill utrusta sin privatbostad med. Detta är givetvis rent nonsens - en byggherre har inte getts en sådan rätt. Däremot har en byggnadsnämnd enligt lag rätt att avslå en byggherres begäran att överhuvudtaget få utrusta en privatbostad med WC.

Jag har arbetat i flera kommuner utanför Stockholm, bl.a. Värmdö, Östhammar och Norrtälje, vilka alla har samma problem som Gotland - d.v.s. stor vattenbrist, särskilt sommartid. I många av dessa kommuners skärgårdsområden har det länge varit helt uteslutet att byggnadsnämnderna beviljar bygglov för fritidshus med WC. De sommarboende har fått nöja sig med olika former av mulltoa, elektriska förbränningstoaletter etc.
Det är vi i Tingstäde som förser Gotland med ett påstått rent dricksvatten - från Tingstäde träsk. Att Nujens och andra sommargäster ändå tillåts bada i sjön är i sammanhanget helt horribelt.
Citera
2021-03-04, 10:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
Kommer ni ihåg att Eva Ahlin personligen gick ut och försvarade den f d byggnadsnämndens beslut att bevilja bygglov för familjen Nujens "släktgård" Villa Zetterling? Hon försvarade särskilt att enbostadshuset försetts med inte mindre än åtta badrum och tio vattenspolande toaletter! Hon påstod att en byggherre har rätt att själv bestämma hur många badrum och toaletter han vill utrusta sin privatbostad med. Detta är givetvis rent nonsens - en byggherre har inte getts en sådan rätt. Däremot har en byggnadsnämnd enligt lag rätt att avslå en byggherres begäran att överhuvudtaget få utrusta en privatbostad med WC.

Jag har arbetat i flera kommuner utanför Stockholm, bl.a. Värmdö, Östhammar och Norrtälje, vilka alla har samma problem som Gotland - d.v.s. stor vattenbrist, särskilt sommartid. I många av dessa kommuners skärgårdsområden har det länge varit helt uteslutet att byggnadsnämnderna beviljar bygglov för fritidshus med WC. De sommarboende har fått nöja sig med olika former av mulltoa, elektriska förbränningstoaletter etc.
Det är vi i Tingstäde som förser Gotland med ett påstått rent dricksvatten - från Tingstäde träsk. Att Nujens och andra sommargäster ändå tillåts bada i sjön är i sammanhanget helt horribelt.
Det är så uppenbart att Eva Ahlin vet att inget enbostadshus behöver tio vattenspolande toaletter.

Det som är så frapperande är att makthavarna inte ens verkar försöka låtsas längre. Man driver sin agenda helt öppet & litar på att det ändå inte finns någon media som kommer att syna besluten. Man har bestämt sig för att skydda Nujen-klanen till varje pris. Då bryr man sig inte om att de beslut man fattar & de åsikter man framför är direkt skrattretande & genomskinliga. Om någon käftar emot är det "rasism".

Det är helt naken maktutövning, som närmast är avsedd att gnugga in & förnedra motståndarna.

typ: -"Vi vet att ni ser hur rättsvidrigt detta är, men vi ger fan i er åsikt och det finns inget ni kan göra åt det, ha ha ha"-
Citera
2021-03-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det är så uppenbart att Eva Ahlin vet att inget enbostadshus behöver tio vattenspolande toaletter.

Det som är så frapperande är att makthavarna inte ens verkar försöka låtsas längre. Man driver sin agenda helt öppet & litar på att det ändå inte finns någon media som kommer att syna besluten. Man har bestämt sig för att skydda Nujen-klanen till varje pris. Då bryr man sig inte om att de beslut man fattar & de åsikter man framför är direkt skrattretande & genomskinliga. Om någon käftar emot är det "rasism".

Det är helt naken maktutövning, som närmast är avsedd att gnugga in & förnedra motståndarna.

typ: -"Vi vet att ni ser hur rättsvidrigt detta är, men vi ger fan i er åsikt och det finns inget ni kan göra åt det, ha ha ha"-

Du har uttryckt saken precis så rättsvidrig som den ju faktiskt är. Det har i den här tråden redovisats hur mycket fakta som helst rörande Nujens svartbyggen och de tre tillsynsärendena, som visar att regionens företrädare (politiker och tjänstemän) både är korrumperade och uppsåtligen bryter mot lagen när de fattar sina beslut.

I fallet med de 92 kvm stora bostadshusen på Snäck har miljö- och byggnämnden på Gotland passerat alla gränser för det tillåtna. Först tvingar man bort den person som tidigare drivit campingen genom att med hot om höga viten förelägga honom att forsla bort de hos camparna mycket populära franska villavagnar som länge varit uppställda på platsen. Sedan låter man campingen ligga för fäfot under flera år för att till slut göra Snäck till en tummelplats för allsköns privatgeschäft.

De tre "entreprenörer" (alla tre i yngre medelåldern) som nu via regionen har skaffat sig tillträde till campingplatsen saknar av allt att döma inte bara en inre vägledande moralisk kompass. De tycks även lida brist på pengar - annars skulle de ju inte på klassiskt bondfångarmanér behöva övertyga naiva köpare att investera nästan fem miljoner kronor i husprojekt som ännu bara finns på papperet och som köparna ändå inte kommer att kunna utnyttja som fritidshus för egen del, om dessa nu överhuvudtaget någon gång kommer att byggas. För att locka spekulanter till platsen har entreprenörerna tagit hjälp av den världsberömda okända konstnär som (givetvis mot skälig ersättning) låter en fem meter hög monolit från rymden slå ned litet varstans på jorden. Under hösten och vintern har därför horder av corona-lediga stockholmare vallfärdat längs den tre kilometer långa Strandpromenaden från Visby till den senaste nedslagsplatsen vid Snäck.

Som sagt bör de ansvariga för projektet polisanmälas och försäljningen av "uthyrningshusen" omedelbart stoppas. Detta görs lämpligen av länsstyrelsen, som i det här fallet ska fungera som just - tillsynsmyndighet.
Senast redigerad av Sulamit 2021-03-04 kl. 15:18.
Citera
2021-03-04, 15:50
Medlem
Citat:

Hej då!!
Citera
2021-03-05, 21:42
Medlem
Motorprinsens avatar
Özz blev intervjuad av Palmemordspodden 2013 och det intressanta här är hur tydligt det är att Özz obehindrat ljuger som en häst travar.

https://podcasts.nu/avsnitt/palmemordspodden/pmp-14-kurdsparet-ii-ozz-nujen

(Beträffande kurdiska komiker, nämns i podden, som fått en fristad i Sverige så hade Shan Atci redan åkt dit för sina övergrepp. Soran var dock ännu inte avslöjade och Özz talade vitt och brett om solidaritet.)
Citera
2021-03-05, 23:22
Medlem
Jag har bara gått in i den här tråden tillfälligtvis och tittat ibland. Men det verkar horribelt och som att rättsröta pågår totalt. Går det inte att ta tag i det genom domstol? Att någon engagerad tar det med åklagare eller tidning med viss heder kvar? Alla tidningar och journalister är inte korrupta.

Jag kanske framstår som dum i huvudet beroende på vad jag missat i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in