Citat:
Ursprungligen postat av
tjugofemore
Hur vet man att de var/är en terrorist? När jag hör ordet terrorist tänker jag på självmordsbombare. Ja händelsen är hemsk och tråkig och hoppas alla klarar sig såklart, men förstår inte den snabba rubriceringen i media, är det typ lotteri? Ibland är de psykiskt sjuk man gick bärsärk med kniv osv (typ dubbelmordet i ikea). Finns de några ramar eller adekvata krav för att det ska klassas som ett terrordåd? Hoppas ingen tar illa upp

Minns Ikeadådet rätt väl, då gick man inte ut med rubricering men man var tidiga ute med att det var en migrant som brutalt dödat två svenskar. Detta förklarade man för att inte legitimera alternativmedia ännu mer. På senare tid klassas ju det inte som ett terrordåd och det gjorde inte det inledningsvis heller, inte ens som ett hatbrott: trots att gärningsmannen valt ut sina offer baserat på att de såg svenska ut.
Att man säger officiellt att han lider av en psykisk störning säger mig att man enbart försöker tona ned händelsen för att hålla folket sovande.
Undrar hur detta fallet utvecklar sig, är alla offer svenskar? Då är det inte ett ”Mordförsök” - det är ett mordförsök med främlingsfientliga motiv, hatbrott. Någon psykos köper jag inte i det här fallet då. Dags att diskutera hatbrotten mot svenskar på riktigt, det borde inte vara på tapeten enbart vid förnedringsrånen utan även i dessa fall.