2021-03-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Varför förmodar alla att bombteknikerna skulle vara på plats på grund av just sprängämnen när det även är polisens bombtekniker som hanterar giftiga ämnen m.m? Det är bombtekniker som hanterar brev man misstänker vara te.x mjältbrand och annat giftigt.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/bombtekniker/

Ska man spekulera hejvilt så visst, kanske var en uppgörelse i den "undre världen" där man hade med sig sprängämnen för att tortera offret eller använda som avrättningsmetod men jag tycker det är osannolikt att man glömmer en handgranat med risk för DNA/avtryck på en brottsplats där dessutom väljer att lämna offret.

Förmodligen har man inte hittat något särskilt utan någon form av pulver men med tanke på att det ligger en död person i anslutning till fyndet så tar man det säkra före det osäkra och kallar in bombgruppen.

Tack, det var en nyhet för mig!

Men — är väl knappast konstigt att det spekuleras om sprängmedel hellre än mjältbrandspulver i förhållande till vad som kan vara en försvunnen militär??
Citera
2021-03-03, 20:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De kan ha varit nergrävda, men vildsvin bökat upp kvarlevor? Och andra djur släpat omkring. Nä, inte f*n vet jag. Hela historien om dessa kvarlevor mitt i en nationalpark känns overkligt.

Kvarlevornas hittades i ett område med hällar och raviner. Dvs svårtillgänglig för de flesta utom t ex fåglar, möss och getter. Dessutom har polisen har inte sagt något om att man letar vidare efter fler kroppsdelar.

Jag tror att det ligger en kropp eller ett skelett där. Inte bitar av en styckad kropp.
Citera
2021-03-03, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kvarlevornas hittades i ett område med hällar och raviner. Dvs svårtillgänglig för de flesta utom t ex fåglar, möss och getter. Dessutom har polisen har inte sagt något om att man letar vidare efter fler kroppsdelar.

Jag tror att det ligger en kropp eller ett skelett där. Inte bitar av en styckad kropp.
Så kan det absolut vara - svårt att tolka "kvarlevor". Men polisen har inte sagt så mycket överhuvudtaget. Jag väntar med spänning på uppdateringar - men det verkar vara munkavle som gäller från polisens sida just nu. Trist.
Citera
2021-03-03, 20:18
Medlem
Sam.Boyds avatar
Något svar på hur gammal kroppen är?

Kan man utesluta olycka?

Kan man utesluta självmord?
Citera
2021-03-03, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Älgar knallar omkring lite överallt, de är inte tamdjur.
Betydligt troligare att bli dödad av en älg än en björn i Sverige.
De sparkar instinktivt om de blir överraskade.

Du kan inte överraska en älg på det sättet i skogen, älgen hör ju dig komma på flera hundra meter och sticker iväg direkt.
Citera
2021-03-03, 20:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Så kan det absolut vara - svårt att tolka "kvarlevor". Men polisen har inte sagt så mycket överhuvudtaget. Jag väntar med spänning på uppdateringar - men det verkar vara munkavle som gäller från polisens sida just nu. Trist.

Det finns ingen laddning eller tolkning i kvarlevor från polisens sida. Kvarlevor handlar om en död människa.

Detta är kvarlevor:

1) En intakt kropp oavsett förruttnelse.
2) En kropp som förlorat t ex ett huvud i en explosion
3) En helt styckad kropp.
4) Några delar av en styckad kropp.
5) Ett skelett
6) Delar av ett skelett.
7) Vad som återstår av en kropp efter en brand.
8) Askan av en kropp.
9) Vad som återstår av en kropp i en kista under jorden.

Polisen står inte och funderar som många på Flashback gör. Få se nu vad kallar man ett skelett som det saknar 3 tår och bäckenbenet? Om 45% av kroppen är kol efter en brand, vad kallas det? En kropp som legat 2 månader i kallt vatten, vad kallas det i förhållanden till en kropp som legat en månad i varmt vatten och därför är mer förruttnad?

Nej, enklast är att säga kvarlevor istället för att räkna grad av förruttnelse, hur många ben som finns kvar eller om någon del fattas på en styckad kropp. Man gör ingen skillnad.

Så kvarlevor kan alltså vara en hel kropp eller bara aska av en död människa - och allt däremellan.

Därför finns det ingen laddning eller tolkning i ordet kvarlevor. Man behöver inte grubbla över vad polisen menar med det. För man menar inget annat än död människa - inte vad som återstår av en död människa.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2021-03-03 kl. 21:01.
Citera
2021-03-03, 21:05
Medlem
Citat:
Det finns ingen laddning eller tolkning i kvarlevor från polisens sida. Kvarlevor handlar om en död människa.

Detta är kvarlevor:

5) Ett skelett
6) Delar av ett skelett.
8) Askan av en kropp.

Polisen står inte och funderar som många på Flashback gör. Få se nu vad kallar man ett skelett som det saknar 3 tår och bäckenbenet? Om 45% av kroppen är kol efter en brand, vad kallas det? En kropp som legat 2 månader i kallt vatten, vad kallas det i förhållanden till en kropp som legat en månad i varmt vatten och därför är mer förruttnad?

Nej, enklast är att säga kvarlevor istället för att räkna grad av förruttnelse, hur många ben som finns kvar eller om någon del fattas på en styckad kropp. Man gör ingen skillnad.

Så kvarlevor kan alltså vara en hel kropp eller bara aska av en död människa - och allt däremellan.

Därför finns det ingen laddning eller tolkning i ordet kvarlevor. Man behöver inte grubbla över vad polisen menar med det. För man menar inget annat än död människa - inte vad som återstår av en död människa.
Tack för lektionen - men det säger fortfarande inte något om det är en hel död människa eller bara några delar av en död människa. Vilket det har debatterats om här. Jag gör inga tolkningar av det. Jag ser framför mig delar - men inget säger att jag har rätt på något sätt.
Citera
2021-03-03, 21:08
Medlem
Harams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Du kan inte överraska en älg på det sättet i skogen, älgen hör ju dig komma på flera hundra meter och sticker iväg direkt.

Jag har personligen smugit mig in på 5 meters avstånd från älg... Det handlar om vindens riktning och hur mycket du klampar. Är de sedan vana vid att det går människor i närheten så bryr de sig inte förens du kommer nära. Det kan bli spännande
Citera
2021-03-03, 21:12
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Detta är kvarlevor:

5) Ett skelett
6) Delar av ett skelett.
8) Askan av en kropp.

Nä. Du har fel. Kvarlevor använder man inte om det är ett intakt ”färskt” lik. Kvarlevor betyder rester.

Med din definition skulle alla lik kallas kvarlevor.
Vissa mig gärna exempel på när man använt ordet kvarlevor i mordfall och där kroppen varit intakt förutom orsaken till dödsfallet.

Edit:
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/kvarleva
Citera
2021-03-03, 21:21
Medlem
Mr.Swedens avatar
Bombgruppen tillkallades för att poliserna på plats missuppfattat situationen. En död kropp blir snabbt angripen av insekter, fåglar och framförallt halvstora däggdjur som drar och river i delarna. Rävar och framförallt vildsvin återkommer och stökar runt så länge något finns kvar.

Kling och Klang tolkade de spridda delarna som resultat av en explosion.
Citera
2021-03-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nä. Du har fel. Kvarlevor använder man inte om det är ett intakt ”färskt” lik. Kvarlevor betyder rester.

Med din definition skulle alla lik kallas kvarlevor.
Vissa mig gärna exempel på när man använt ordet kvarlevor i mordfall och där kroppen varit intakt förutom orsaken till dödsfallet.

Edit:
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/kvarleva

Japp.
En kvarleva är något som blir kvar, det vill säga en rest eller återstod. I plural (kvarlevor) betyder ordet speciellt lämning av avliden person i form av lik, kroppsdelar, aska eller dylikt

https://www.mediesprak.fi/om-kvarlevor-och-respekt

Vi vet fortfarande inte vad man hittat, delar av en kropp eller hel kropp. Men med tanke på att "det tyder på mänskliga kvarlevor" så tror jag inte det är en hel kropp. Men media kan ju ha missuppfattat. En hel kropp hade inte "tytt på mänskliga kvarlevor". Nå, nu lämnar åtminstone jag detta. God kväll på er.
Citera
2021-03-03, 21:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Tack för lektionen - men det säger fortfarande inte något om det är en hel död människa eller bara några delar av en död människa. Vilket det har debatterats om här. Jag gör inga tolkningar av det. Jag ser framför mig delar - men inget säger att jag har rätt på något sätt.

Nej, exakt. Ordet kvarlevor säger inget annat än att det är en död människa. Inte i vilket tillstånd kroppen är.

När Lisa Holm hittades 5 dagar efter att hon försvann användes orden kvarlevor när polisen meddelade att hon hittats, vilket i tråden om henne av många (inte mig) tolkades som att hon var styckad. Men så var inte fallet. Hennes kropp var hel. Sn har man ju absolut rätt att själv lägga in em tolkning i ett ord. När jag tänker kött tänker jag en god maträtt. När en vegan tänker kött tänker hon mord.

https://www.expressen.se/gt/baracken-forsvunnen-fran-garden-martorp/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in