2021-03-03, 22:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nä. Du har fel. Kvarlevor använder man inte om det är ett intakt ”färskt” lik. Kvarlevor betyder rester.

Med din definition skulle alla lik kallas kvarlevor.
Vissa mig gärna exempel på när man använt ordet kvarlevor i mordfall och där kroppen varit intakt förutom orsaken till dödsfallet.

Edit:
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/kvarleva

När Lisa Holm hittades efter 5 dagar sa polisen kvarlevor. Många i tråden om hennes försvinnande trodde det betydde att hon styckats. Men så var icke fallet. Hennes kropp var hel. Inte ens svårt misshandlad även om hon så klart ströps/hängdes till döds.

https://www.expressen.se/gt/baracken-forsvunnen-fran-garden-martorp/

När Tova Moberg hittades ca 1 dygn efter att hon dött, sa man kvarlevor. Hennes kropp var hel även om hon hennes huvud var svårt misshandlat.

(FB) Tova Moberg, 19, från Njutånger hittades mördad 2017-05-16

======
Enligt Svenska Akademiens ordbok har ordet kvarleva sedan 1600-talet betytt en persons döda kropp eller rester.

c) (fullt br.) om en persons (ngn gg ett djurs) döda kropp l. rester därav, ngns ”stoft”; i fråga om helgon stundom: relik(er); numera bl. i pl. Vatten-djurs quarlefvor förekomma oftare (än landdjurs). Bergman Jordkl. 127 (1766). Kullen, som gömmer den jordiska qvarlefvan af en man, hvilken (osv.). Atterbom Minnest. 2: 75 (1840). Den 24 januari 1273 öfverfördes s:t Eriks kvarlefvor till Nya Uppsala. Schück o. Lundahl Lb. 1: 108 (1901). — jfr HELGON-KVARLEVA.

Så oavsett vad som finns kvar av den döda personen i Tyresta - ett lik eller rester - så är rätt ord kvarlevor.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2021-03-03 kl. 22:23.
Citera
2021-03-03, 22:22
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miggs
Nja.. OM det nu skulle vara DA, så tillhör han en kategori människor som planerar väl. Inte bara jobbet utan också fritiden. Det finns få härligare saker än att lämna allt sitt skit man normalt bär med sig och ge sig ut på en befriande 4 - 6 timmars runda med bara det nödvändigaste. Jag ser inga problem med att han ev ville ut och kuta på egen hand för man ser inga fiender hemma på sin egen gata. Det som talar mot DA är att inte, mig veterligen, observerats av någon på väg ut dit eller för all del till Uttran där ett "trovärdigt vittne" pekat ut honom.

En mobil (kanske avstängd för att inte störa) skulle tillhöra ”det nödvändigaste”.

Med riskbedömning menar jag risk för olyckor. Eller misstag. Inte antagonistiska hot.
Citera
2021-03-03, 22:25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
En mobil (kanske avstängd för att inte störa) skulle tillhöra ”det nödvändigaste”.

Med riskbedömning menar jag risk för olyckor. Eller misstag. Inte antagonistiska hot.

Han hade köpt en klocka för att han ville inte ha med sig mobilen när han sprang.
Citera
2021-03-03, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Viktigast nu att inte ämnet rinner ut i sanden. Myndigheterna bör informera vad som hittats oavsett om det ligger i allmänhetens intresse eller inte.

Vid nedtystning bör vän av ordning dra öronen åt sig....

Varför det?
Citera
2021-03-04, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mebben
jag undrar spontant, hur stort intresse kvarlevor i Tyresta skulle uppbringa t.ex. här på flashen om det inte vore för att DA försvunnit.
Med det vi vet idag är det kroppsdelar eller en hel kropp som hittats i Tyresta. Ingenting mer. Ändå fylls sida efter sida upp med den ena mer fantastiska teorin efter den andra...

Om DA inte var försvunnen, då skulle jag gissa att vi hade haft max 8 sidor i denna tråd.

Om det var en polsk bärplockare som tvärdog 2019 skulle bombgruppen inte ha kallats dit och den här tråden ha max 2 sidor.
Citera
2021-03-04, 00:52
Medlem
"Kvarlevor" är väl ett mer vördnadsfullt uttryck, i likhet med "stoft", än "liket" eller än värr, "kadavret"?

Det har gått ett par dagar nu och man har inte dementerat att det är DA eller någon annan känd saknad som hittats. Det borde gjorts om DNA-matchning kunnat göras och varit negativ? Eller brukar det inte vara nån brådska vid såna här fynd?

(Whoopsie daisie, vitsig ordvits är vitsig)
Senast redigerad av saltochsyrlig 2021-03-04 kl. 00:55. Anledning: Unitended pun
Citera
2021-03-04, 00:59
Bannlyst
Så det var Deniz Arda som äntligen hittades. Alla bra saker slutar bra.
Citera
2021-03-04, 01:15
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki

Var har du fått det bekräftat?
Citera
2021-03-04, 01:20
Medlem
rosa_humlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Han finns fortfarande kvar på Missing poeples sida som saknad.
Citera
2021-03-04, 01:36
Medlem
Under-Jordens avatar
Borde inte Deniz kropp gått att identifiera utan DNA-analys?
Så oerhört länge har han ju inte legat?

Jag tycker att kvarleva, i detta fall, låter som något som legat länge.
Bara min gissning. En bland många i tråden.
Det vore intressant om något gammalt fall fick en lösning.
Citera
2021-03-04, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredstertheman
Läste tidigare om att DA's skor skulle ev hittats på plats att döma av bilder via AB.
Efter att ha jämför skorna han tydligen skulle haft på sig så tycker jag nog inte dom matchar.
Även om man tar en annan färg på dom dojorna så har dom en tydligen rand längs hälen som verkar vara helt obefintlig på bilden.

Oavsett är det hemskt mina tankar går till familjen.

http://www.bilddump.se/bilder/20210303131452-79.102.169.122.jpg

Det är kanske mitt inlägg från i natt du tänker på. Jag tänkte på det med, ser inte helt lika ut och då har jag ändå gjort antagandet att om det är en blå sko man ser på Aftonbladet, att den är vänd mot oss med framsidan. På DAs förmodade skomodell finns en ljusblå rand där fram. Svårt att säga vad det blåa är på bilden men jag tycker mig ändå se eventuella skosnören på varsin sida?

(FB) Kvarlevor efter människa hittade i skogen Tyresta-Åva Stockholm 2021-03-02
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2021-03-04 kl. 01:48.
Citera
2021-03-04, 01:49
Medlem
HRTs avatar
Men i fallet med Lisa Holm var hon hel, man kunde också snabbt säkerställa att det var hon.
Dels pga att det var henne man letade efter, hon kändes igen på kläder och utseende.
I detta fallet kan det vara delar av en människa, eller svårt förruttnad ibland kan man inte ens avgöra om det är en man eller kvinna.
Men om det finns kläder, utrustning, cykel, etc borde man kunna ringa in en person och utesluta andra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in