2021-03-03, 18:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Lyssna eller läs gärna denna artikel av Jörgen Huitfeldt om Anders Tegnell och hans många felaktiga uttalanden, och hanteringen av pandemin. Du kan lyssna på texten också 13 minuter.

https://kvartal.se/artiklar/nar-historien-ska-skrivas-om/
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tack för länken.

Skrämmande läsning! Tegnell bör givetvis ställas till rätta! Tillsammans med GD och Löfvén.

Intressant att se hur norska smittskyddets chef har haft rätt om nästan rubbet, medan vår egen härdsmälta Tegnell haft fel om praktiskt taget allt.

Jag förmodar att du syftar på Frode Forland. Jag har ett mycket positivt intryck av Frode Forland. Men jag tänker att det bästa med Frode Forland inte är att han har haft rätt. Frode Forlands stora styrka har varit hans ödmjukhet att medge vad han inte vet. Ödmjukheten inför det okända kan vara bakgrunden till att Frode Forland inhämtade kunskap från dom som först fick erfarenheter från Corona-viruset, nämligen asiaterna.

Titta i artikeln som "sanne" länkade till:
Att stänga ned hela länder och slå igen allt från skolor till restauranger och kontor var inte rätt väg att gå, löd budskapet från de svenska experterna. Det skulle kosta mycket mer än det smakade och dessutom var coronasmittan, likt säsongsinfluensan, inte något som gick att stoppa. Så här sa Tegnell exempelvis i BBC:s HARDtalk den 18 maj:

– Grundpelaren i vår strategi är att bromsa spridningen.(…) Den som tittar på liknande sjukdomar i historien kan se att vi aldrig lyckats stoppa någon sådan. Vi kan fördröja, vilket de framgångsrikt har gjort i våra grannländer. Men att stoppa den för alltid – jag tror inte det kommer att vara möjligt med covid-19.
Anders Tegnell hävdade att epidemin inte skulle gå att stoppa. Frode Forland tittade på Asien, och insåg att epidemin gick att bekämpa. Nåväl, även Norge gjorde fel på så sätt att dom inte stoppade epidemin ännu tidigare, såsom Taiwan gjorde.
Citera
2021-03-03, 18:40
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Trams!

De har konstaterat att det inte fyller någon funktion att ta reda på hur immuniteten i samhället ser ut genom antikroppstest. För individen kan det vara intressant, men då får man glatt betala..
Verkar lite konstigt. Borde vara intressant att försöka mäta antikroppsnivån i befolkningen. Men bäst vore ju med slumpmässiga stickprov.
Citera
2021-03-03, 18:42
Medlem
Senaste siffrorna från Folkhälsomyndigheten omräknat efter folkmängd. Jag fick lov att ta 14 dagars rullande medel i stället för 7 av antal fall per dag för att inte få för tvära kast. Procent ökning och R-värde baseras också på detta men gäller de senaste 7 dagarna.
Kod:
region       fall/(dag * miljon inv.)   procent   R-värde
Gävleborg                      632.0     52.7     1.34
Västerbotten                   614.0     -2.1     0.99
Halland                        585.0     12.1     1.08
Norrbotten                     522.0     36.6     1.24
Västra_Götaland                465.0     13.2     1.09
Jönköping                      446.0      1.8     1.01
Stockholm                      372.0     21.7     1.14
Totalt_antal_fall              368.0     12.6     1.08
Jämtland_Härjedalen            365.0     26.3     1.17
Skåne                          320.0     -6.5     0.95
Kalmar                         301.0     17.6     1.12
Östergötland                   287.0     12.2     1.08
Kronoberg                      286.0     -9.5     0.93
Uppsala                        281.0      5.4     1.04
Sörmland                       279.0     33.8     1.22
Örebro                         251.0     19.1     1.13
Dalarna                        227.0     20.4     1.14
Västernorrland                 225.0     -5.4     0.96
Värmland                       211.0      8.7     1.06
Västmanland                    207.0     15.0     1.10
Blekinge                       130.0     -8.2     0.94
Gotland                         69.0     31.8     1.21
Citera
2021-03-03, 18:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Kina är stora bidragsgivare till WHO därav fjäskandet. I övrigt är han väl en sådan som vill sätta Afrika först. Vi har sådan här inne på FB också.
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu blir jag beskylld för att vara diktaturkramare igen men Kina är inte ens med på listan av de största bidragsgivarna till WHO. USA är i särklass den största bidragsgivaren både i fasta avgifter och i frivilliga:

https://en.wikipedia.org/wiki/World_Health_Organization#Financing_and_partnershi ps

Det går inte att låta bli att tänka tanken att Kina är en generös bidragsgivare till Tedros Adhanom Ghebreyesus egna plånbok.

Listan i din länk, med fördelningen av kostnaderna för WHO, ser ut att vara ganska orättvis, till västländernas nackdel. Med tanke på Kinas stora starka ekonomi, så borde Kinas medlemsavgift till WHO öka avsevärt. Med tanke på att WHO har betett sig som om dom hade varit Kinas privata egendom, så borde Kina betala hela WHO's budget. Varför ska andra länder betala för Kinas privata egendom?
Citera
2021-03-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Vad jag förstår så har du haft sjukdomen så är du helt skyddad i minst 4 månader. Vaccinet skyddar bara mot allvarlig sjukdom.

...men jag kan ha fel, någon får gärna rätta mig

Vaccinen skyddar både mot symtom rent allmänt men speciellt mot allvarlig sjukdom. Troligen skyddar de även mot att infekteras ö.h.t. men det är inte klarlagt till vilken grad ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av C-P.Rejserbil
Nej, bara mot den varianten man hade. Nu är andra varianter dominerande.

Kan ju var värt att påpeka att detta är ren desinformation och inte fakta. Hade det varit så hade man garanterat uppmärksammas ordentligt vid det här laget, speciellt med tanke på att den brittiska varianten nu tar över på bred front.

Möjligen kan det vara så att genomgången sjukdom ger ett aningen sämre skydd mot vissa muterade varianter, men för de allra flesta lär en återinfektion innebära att man får en lätt förkylning om man ens märker det alls. Vilket också gäller vaccinen. Det är möjligt att de ger ett aningen sämre skydd mot vissa mutationer, men högst troligen så ger det även här ett visst skydd, speciellt då mot allvarligare sjukdom.
Citera
2021-03-03, 18:54
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Haha, så fort ett inlägg inte inehåller orden SKANDAL, KATASTROF och HATA TEGNELL så går ni i gång nått så in i satan.
Kan du visa ETT ända inlägg där jag påstår att corona är en bluff? Nej just det för det gör jag inte. Jag har även en i släkten som dött i corona så jag har sett det på nära håll. Tråkigt MEN hon var 85+ och väldigt sjuklig sedan innan.
Men jag tror fortfarande att svensken i stort är nöjd med dom frivilliga restriktioner som har gjort att vi klarat oss väldigt bra.
Jag tror svensken förstår att det inte är den typiske svensken som skiter i restriktionerna och har bröllopsfester och bor 12st i en tvåa.

Ni vill få det till atr det gått så in i helvete dåligt för Sverige men nu när dom RIKTIGA siffrorna, överdödlighetsrapporterna börjar trilla in så får ni svårare. Ni har snart bara länderna i norden några länder i asien och Australien/Nya zeeland kvar va?

Eller som Airofficer skulle skrivit.

Överdödlighet sverige 7000 7,6%
Överdödlighet UK 85 000 14%!!!!!!!

100% fler döda trots lockdown!!!!

22 länder i EU sämre än sverige trots lockdowns och munskydd!!!!

Jag har försökt skriva lite mera seriöst men med vissa här så är det den här stilen som gäller tyvärr.

Svårt att jämföra ett land med 67 miljoner invånare och pyttelitet land som Sverige på ca. 10 miljoner.
Citera
2021-03-03, 19:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det går inte att låta bli att tänka tanken att Kina är en generös bidragsgivare till Tedros Adhanom Ghebreyesus egna plånbok.

Listan i din länk, med fördelningen av kostnaderna för WHO, ser ut att vara ganska orättvis, till västländernas nackdel. Med tanke på Kinas stora starka ekonomi, så borde Kinas medlemsavgift till WHO öka avsevärt. Med tanke på att WHO har betett sig som om dom hade varit Kinas privata egendom, så borde Kina betala hela WHO's budget. Varför ska andra länder betala för Kinas privata egendom?
Jag tycker nog som du. Kina kanske skulle betala mer.

En sak som glöms bort här är att Trump tog USA ur WHO. Om det är någon som WHO borde slicka i arslet så är det USA. Skulle man demonstrativt visa att man går i Kinas ledband då? Nu när USA är på väg tillbaka? Med sin tjocka plånbok?
Citera
2021-03-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja hela antigenet är nog bäst, samtidigt är det tveksamt om det är att föredra att genomlida sjukdom i det här fallet med tanke på möjligt utfall. Det finns ju vaccin med avdödat virus, det kinesiska bland annat, jag har dock inte läst någon studie om det och kan inte uttala mig om dess effektivitet.
Ja det är ju alldeles riktigt som du skriver, jag ville bara påpeka att det egentligen inte finns något som säger att infektionen ger sämre immunitet.
Citera
2021-03-03, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Källa på effekterna om många år av lockdown? Hur kan man veta det redan nu?
I Italien slogs larm redan för tre månader sedan om att ett miljon(!) ungdomar riskerade att bli alkoholister pga den kraftigt ökande konsumtionen under lockdown. Här är en artikel: https://www.repubblica.it/cronaca/2020/12/18/news/un_milione_di_ragazzi_a_rischio_alcolismo_colpa_de l_lockdown_-278810613/ Siffrorna har troligen förvärrats avsevärt sedan dess.

Dessutom har det larmats om depressioner, självskadebeteenden och kraftig ökning av självmordsförsök. En artikel: https://www.repubblica.it/salute/2021/01/22/news/l_impatto_della_pandemia_sugli_aspetti_emotivi_psi cologici_e_scolastici_dei_minori-283456298/

Våld i nära relationer ökar också mycket kraftigt under nedstängning.
Citera
2021-03-03, 19:23
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Svårt att jämföra ett land med 67 miljoner invånare och pyttelitet land som Sverige på ca. 10 miljoner.

Hallllååå
7,6% respektive 14% över sitt medelvärde i respektive land.
För att även du också ska förstå så tänk att det bor 6,7 gånger så många i UK.
Ta 7000×6,7=46 900st ok? Men dom har 85 000st i överdödlighet, alltså nästan dubbelt upp mot oss.

Välkommen till åk.6 matematik för obs-klassen.
Citera
2021-03-03, 19:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Hallllååå
7,6% respektive 14% över sitt medelvärde i respektive land.
För att även du också ska förstå så tänk att det bor 6,7 gånger så många i UK.
Ta 7000×6,7=46 900st ok? Men dom har 85 000st i överdödlighet, alltså nästan dubbelt upp mot oss.

Välkommen till åk.6 matematik för obs-klassen.

Måste handla om befolkningstätheten...
Citera
2021-03-03, 19:31
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Verkar lite konstigt. Borde vara intressant att försöka mäta antikroppsnivån i befolkningen. Men bäst vore ju med slumpmässiga stickprov.

Så är det, men med det system som är idag där vem som helst kan boka test blir det helt jävla meningslöst.. Inte för individen, men för resten av samhället.
Pengarna borde satsas på att göra ordentliga undersökningar istället..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in