2021-03-03, 18:29
Medlem
För 2 timmar sedan hade jag bild på gripandet. Bilden kommer nog ut inom kort. Bilden föreställer gärningsmannen på mage. Ett ben där jeansen är uppvikt till knäveck. (Skottskadad i ben?). En vit mobil och en vit tändare ligger jämte.
Citera
2021-03-03, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Det är nog snarare ett vansinnesdåd än ett terrordåd.

Dröm på din tomte

Mustafa heter han.

Skrek Allah Akbar
Citera
2021-03-03, 18:31
Medlem
Barky70s avatar
Drabbade och skadade sa hon.
Citera
2021-03-03, 18:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Gärningsmannen tidigare dömd för Ringa narkotikabrott, enligt P4 Jönköping just nu.
Citera
2021-03-03, 18:34
Medlem
Knullkungens avatar
https://kommun.vetlanda.se/nyheter/arkiv/2021-03-03-allvarlig-handelse-i-centrala-vetlanda.html

"Följ händelseutvecklingen via ovan nämnda officiella kanaler där du kan få bekräftad information. Sprid inte rykten.

Under dagen har rykten börjat spridas och bland annat påstås det att en skola i centrala Vetlanda har utrymts till följd av händelserna. Detta kan dementeras. Ingen skola i Vetlanda kommun har evakuerats eller behövt evakueras på grund av dagens händelser."

Så ni som sprider rykten sluta med det uppmanar kommunen.
Citera
2021-03-03, 18:34
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
I det uppskruvade tonläge som råder i samhället så anser jag att det är nog så viktigt att de ansvarsfulla mediebolagen avfärdar felaktig ryktesspridning snabbt, nog så viktigt som att de bekräftar saker.

Ponera att den gripne är en lintott, småbrottslig med rötter i Småland sedan Hedenhös, som fått spel. Och känd av polis sedan tidigare.

Då håller du väl med om att det är bra att polisen direkt går ut att avfärdar "Islamistiskt terrorbrott". Du håller väl med?

Om de nu vet det säkert så håller jag med. Problemet är dock att rubriken blir direkt motsägelsefull, först avfärdar de terrormotiv men skriver direkt efter att de inte har någon aning. En ansvarsfull rubrik hade varit något i stil med "8 skadade - motiv oklart". Men ansvar är ett främmande koncept för media, det var samma visa under terrorattentatet på Drottninggatan då massmedia spred dynga om att det skulle varit skottlossning på Fridhemsplan vilket senare visade sig vara total dynga. Men att jaga clicks är tyvärr viktigare än seriös nyhetsrapportering nuförtiden.
Citera
2021-03-03, 18:35
Medlem
Jag har bild på gripandet men vet inte hur man lägger upp anonymt?
Citera
Bannlyst
Citat:
Gärningsmannen tidigare dömd för Ringa narkotikabrott, enligt P4 Jönköping just nu.
Då är det M*stafa S*mir som finns på lexbase.
Citera
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Det är en användare med 2 inlägg, kontot reggat 2013. Trovärdighet Nolla.

Många som försöker sprida hat och hets så snart något sådant här olyckligt sker.
Och så finns de sådana som, i likhet med dig, på något sätt närmast tycks vilja bortförklara verkligheten. För egen del så kommer gärningsmannens identitet knappast som en överraskning. Att därtill besinningslöst rusa runt och hugga ner svenskar (ja, en inte alltför djärv gissning från min sida, vill jag påstå) skulle vara väldigt likt det tillvägagångssätt som använts vid otaliga liknande attacker i hela europa.

Bortsett då från det faktum att ej heller jag tror att det här är någon direkt terrorattack eller någon knarkuppgörelse utan mer ett totalt förryckt sätt att protestera mot t.e.x ett avslag på asylansökan och/eller ett utvisningsbeslut. Har han däremot redan uppehållstillstånd så borde detta återkallas och utvisning verkställas efter avtjänat straff.
Citera
Medlem
Aakkes avatar
Citat:

Då kan ju tesen för en afghan vara sann, de röker väl mycket heroin?
Citera
2021-03-03, 18:36
Medlem
EggBoxJuans avatar
Citat:
Polisen har ett 15-tal patruller i området och de meddelar att ytterligare resurser är på väg

Aftonbladet
Citera
2021-03-03, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowerchild
Jag har bild på gripandet men vet inte hur man lägger upp anonymt?
Stämmer bilden överens med hur jag beskrev den tidigare? Bilden är tagen på nära håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in