2021-03-03, 17:11
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Aktbilagan säger ingenting mer än det ursprungliga intyget. En lindrig kognitiv störning. Det är synd att Majkgård inte försöker svara sanningsenligt oavsett om det var hennes första eller andra version som var den riktiga. Som det förefaller nu så ändrar hon sina uttalanden så de passar ett specifikt syfte, på samma sätt som Esbjörn gör. Det är kanske olyckligt att Esbjörn är inneboende hos henne om hon samtidigt ska vara den som lämnar information som underlag till rättegången? Det finns ju fortfarande en riks att hon har trott sig få ärva även Esbjörns fastighet på samma sätt som de två andra äldre männens.

Det känns som att det finns en uppenbar risk för att Barry Karlssons utlåtande kan påverkas av jäv, även om han är noga med att poängtera att det inte gäller specifikt honom.
Men han säger också (se det fetade):
Sammanfattningsvis.
Föreliggande utredning bekräftar den tidigare ställda diagnosen från år 2011: F067 Lindrig kognitiv störning (enligt ICD-10) och ger i föreliggande utredning det motsvarande svaret "Lindrig kognitiv funktionsnedsättning" (enligt DSM-5), som innebär att en serie inklusionskriterier är uppfyllda, bland annat s.k. exekutiva funktioner med sänkt arbetsminne, snabbhetsfunktioner, flexibilitet och bristande vardagliga ADL-funktioner; dessa redovisas inte alla i detalj utan ingår implicit i diagnoskoden. Det är min bedömning att det dessutom skett en kognitiv försämring sedan förra testningarna 2010 och 2012 där vissa värden nu är......osv
2021-03-03, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C-P.Rejserbil
Om det hade varit två romer istället för Ebba och hennes torped som lurade av Esbjörn hans hus, hade det låtit annorlunda på Flashback då?

Om ja, varför?
Även romer köper hus till marknadsmässiga priser. Självklart kan inte säljaren ångra försäljningen två veckor efteråt med motivering att romerna ”tjatade” eller sågade ner för stora träd på tomten. Det fungerar helt enkelt inte så i Sverige. Man kan inte sälja sitt hus och sedan ångra sig om den nya ägaren klipper gräset för kort. Det kan aldrig bli en lagändring som gör att det blir normen för fastighetsaffärer oavsett vem köparen är.
2021-03-03, 17:15
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Om det hade varit två romer istället för Ebba och hennes torped som lurade av Esbjörn hans hus, hade det låtit annorlunda på Flashback då?

Om ja, varför?

Det hade förmodligen inte låtit någonting alls, då det inte kommit till allmänhetens kännedom och media hade absolut inte skrivit om det.

Men sure, rent teoretiskt, trots att jag har fördomen att alla zigenare är pack, om omständigheterna är likadana*, så är det lika okay som när Ebba köper fastigheten. Varför skulle det inte vara det? Tycker dock synd om grannarna, för det blir förmodligen ingen renovering och uppsnyggning, utan förfallet lär eskalera. Esbjörn lär inte haft mycket för att ångra sig iallafall.

* De skickar en gemensam bekant att fråga om Esbjörn vill sälja och Esbjörn går hem till zigenarna, får den där månaden på sig i betänketid och får ett pris över marknadsvärdet som är rimligt.
2021-03-03, 17:15
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Vadå "rättfärdiggör"? EB har genomfört en helt korrekt fastighetsaffär. Det är hur enkelt som helst att avgöra. Ska alla som köper fastigheter behöva springa gatlopp i media?

Och hur ska man kunna veta att den man köper en fastighet av är i klorna på bedragare? Det står ju inte stämplat på folk att de är ohederliga.
Nej det vet vi inte och du säger det nu själv och ändå har du påstått att så är fallet.
2021-03-03, 17:16
Medlem
trngws avatar
Ser att Ebba anlitat advokat Thomas Olsson som sin försvarare i målet gällande förtal. Ska bli intressant att se hur han och Ebba hanterar ärendet, om de ens behöver hantera ärendet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ebba-buschs-advokat-hon-ser-med-tillforsikt-fram-emot-resultatet
2021-03-03, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Snacka inte skit om Juholt, det var en skitsak, de andra får du gärna slänga under bussen om du vill.

...jämfört med detta Ebba Busch-drev så var det i vart fall mer substans i Juholt-drevet. Han hade faktiskt slirat på sanningen rejält... även om S är världsmästare på att tysta ner och städa efter de sina.

160.000:- anger de behövde återbetalas för oriktiga hyror,

https://www.hemhyra.se/nyheter/hakan-juholt-utreds-for-hyresfusk/

Lurendrejeriet med reseräkningar var inte lika stort i pengar men lika ohederligt

https://www.expressen.se/nyheter/juholt-fick-ersattning-for-hyrbil-och-privatbil/

Vad som aldrigt upptäckts eller granskats utöver dessa vet vi ju inte men en klassisk kommentar utöver "jag är oskyldig" är annars "att det har bara hänt en gång" (den gången det upptäcktes) så hur länge och hur mycket Juholt hann med har vi faktiskt ingen aning om tyvärr. Men roligt var/är han.
2021-03-03, 17:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Sammanfattningsvis.
Föreliggande utredning bekräftar den tidigare ställda diagnosen från år 2011: F067 Lindrig kognitiv störning (enligt ICD-10) och ger i föreliggande utredning det motsvarande svaret "Lindrig kognitiv funktionsnedsättning" (enligt DSM-5), som innebär att en serie inklusionskriterier är uppfyllda, bland annat s.k. exekutiva funktioner med sänkt arbetsminne, snabbhetsfunktioner, flexibilitet och bristande vardagliga ADL-funktioner; dessa redovisas inte alla i detalj utan ingår implicit i diagnoskoden. Det är min bedömning att det dessutom skett en kognitiv försämring sedan förra testningarna 2010 och 2012 där vissa värden nu är......osv

Ja, Esbjörn skulle sannolikt prestera lite sämre på ett IQ-test än när han var 20 år gammal.

Däremot är han inte dement och han är fullt kapabel att genomföra fastighetsaffärer.
2021-03-03, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Eh, nej jag är bara en oberoende person som knappt bryr mig om den här skiten och som svarade på en fråga utifrån common sense. Jag hade gått ifrån den här affären long time ago, det hade nog de flesta. Säger som EBT till dig: ställ inte frågan om du inte tål svaret.

Spelar ingen roll om gubben är dement eller vad det är för ett hus, han vill ha kvar det för whatever reason. Det finns andra hus. Släpp det EBT, den här struntsaken är inte värd att riskera din karriär och ditt parti.

Varför då, hon har inte gjort något fel, och sannolikt är det i dagens mediaklimat faktiskt viktigare att vinna över lögnpressen än att vika ner sig för den. Det kommer att ge fler röster över tid än om hon också ängsligt kröker rygg för de som förstör samhället.
2021-03-03, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Sammanfattningsvis.
Det är väl rimligt att kognitiva funktioner ändras mellan åldrarna 70 och 80. Esbjörn skulle vara odödlig annars. Men BK beskriver förändringen så här:

”Med fokus på observerade förändringar över tid (8-10 år), är det min bedömning att det skett en försämring. Testinstrumenten i föreliggande utredning är ofta (men inte alltid) tillräckligt sensitiva för att med viss säkerhet registrera subtila förändringar.”

Notera orden ”subtila förändringar”.
2021-03-03, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Hade dessa två romer betalat ett marknadsmässigt pris som Esb hade godtagit så vad är problemet?

700000 under taxeringsvärdet är inte marknadsmässigt. Det borde ligga 25-30% över taxeringsvärdet.
2021-03-03, 17:24
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
700000 under taxeringsvärdet är inte marknadsmässigt. Det borde ligga 25-30% över taxeringsvärdet.

Har Ebba betalat 700 000 kronor under taxeringsvärdet? Det var för mig helt nya uppgifter. Jag har för mig att hon betalade ca 400 000 kr över det. Men jag kan ha missförstått. Någon annan som har uppgift rörandes detta?
2021-03-03, 17:24
Medlem
Citat:

Taxvärdet speglar inte det dåliga/obefintliga V/A.
Taxvärdet speglar inte hur huset och tomten ser ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in