Citat:
Ursprungligen postat av
Sandkaka
Det är ingen förmildrande omständighet att ombudet ska ha fört fram åsikter i en Facebookgrupp om att han vill skada Ebba politiskt. Och det är absolut inte en brottslig handling. Det faller på sin egen orimlighet.
Är du säker på detta?
Citat:
En förmildrande omständighet kan exempelvis utgöras av omständigheter såsom annans synnerligen kränkande beteende som föranlett brottet
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rmildrande_omst%C3%A4ndighet
Citat:
Problemet för Ebba är att skadan redan är skedd. Det pågår en förundersökning mot henne för grovt förtal och det I sig är ytterst anmärkningsvärt. Skulle hon bli åtalad kommer det att blåsa orkanvindar kring henne och hon kommer få det väldigt svårt att föra fram partiets politik.
Visst har redan stor skada skett. Återstår att se om hon blir åtalad. Allmänt åtal i förtalsmål är extremt ovanligt, vilka skäl en åklagare kan yrka som grund för att göra det i detta fallet.
Citat:
Och på sig själv känner man andra. Det är intressant att Ebbas fans anklagar Esbjörns omgivning för att utnyttja honom och vara giriga. Hela Ebbas upplägg luktar illa även om hon förmodligen gjort formellt rätt.
Jag har varit kritiskt tidigare i tråden till Ebbas förfarande. Men av vad som framkommit hittills har jag svårt att se det som hon varit oredlig mot honom.
Esb varit öppen till försäljning tidigare, och avvisat bud som har inte har varit nöjd med. Varför skulle ha då inte kunnat avvisa budet från Ebba? I TV 4 intervjun uppgav han uppröjning av växtlighet som orsak till att han vill häva avtalet, inte att han anser sig ångra försäljningen till följd av tex köpeskillingens storlek.
Jag är inte Ebbas försvarsombud eller KD-politiker. Om det framkommer nya uppgifter som att tex Ebba och de två firmor som värderat fastigheten har tillsammans agerat bedrägligt mot Esb är jag helt öppen med att ända åsikt i frågan.