2021-03-03, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
278 319 har alltså nu fått sin andra dos vaccin. När släpper dem restriktionerna? Vid 500.000? 1milj?
Vad är egentligen planen, varför drar dom in striktare restriktioner nu? Borde vara helt verkningslöst och för sent iaf.

Gissningsvis börjar man lätta på restriktionerna när majoriteten av riskgrupperna är vaccinerade, personligen ser jag ingen anledning till att vidhålla restriktionerna när de äldre och sköra personerna har fått sin dos/sina doser. Rimligtvis bör smittan kunna gå runt oss yngre då vi står för en försvinnande del av dödsfallen samt sjukhusinläggningarna.
Citera
2021-03-03, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du verkar väldigt säker på din sak. Har du en konkret källa till ditt uttalande eller killgissar du?

Också reagerat på att Folk på flashback kan spå framtiden, man borde kanske hänga mer på spel och dobbelforumet
Citera
2021-03-03, 14:42
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Israel har nu vaccinerat 96% av sin befolkning.
Ligger trots det fortfarande över Sverige i antal smittade och döda/capita just nu.
Citera
2021-03-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ligger trots det fortfarande över Sverige i antal smittade och döda/capita just nu.

Ska bli väldigt intressant framöver och se hur bra vaccinet håller nere pandemin, jag börjar fan ha mina tvivel
Citera
2021-03-03, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Ska bli väldigt intressant framöver och se hur bra vaccinet håller nere pandemin, jag börjar fan ha mina tvivel

Fast vaccinets huvudsakliga syfte är väl inte att hålla nere smittotalet? Vaccinet ska väl bidra till att man inte blir allvarligt sjuk? Såldes kan man fortfarande vara smittad. Jag kan ju ha förstått det fel dock, så blir gärna rättad ifall det skulle vara fallet.
Citera
2021-03-03, 14:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Haha

Du klagar som fan på Sverige men som tur är så tycker majoriteten av Sveriges invånare INTE att vi ska stänga ner i någon sorts lockdown.
Sen att 20-30st människor här inne tycker det är skandal det betyder inte så mycket.
Ni diskuterar precis som att hela Sverige tycker det är för jävligt men så är det inte utan tvärtom så är folk rätt nöjda att dom KAN åka till fjällen och andra saker.
Ja. Men det är väl knappast annat än naturligt att folk har olika åsikter som dessutom formas av de förutsättningar som gäller för just DEM?

En försiktig gissning är att de flesta som ligger på intensiven med en luftslang i halsen helst hade sett någon form av hårdare restriktioner, åtminstone så där i efterhand. Om du däremot springer ned på Stureplan och frågar den genomsnittlige nattflanören med en GT i handen är jag övertygad om att de t.o.m. tror att viruset är en bluff - ungefär som du gör.

I UK är situationen en helt annan. Här har vi fått smaka på virusets fulla kraft. De flesta känner någon som avlidit eller på något sätt blivit allvarligt drabbad. Det är därför inte så konstigt att 80% av befolkningen inte bara stöder de lockdowns som införts - de flesta är t.o.m. djupt oroade över att man lättar på restriktionerna för tidigt. Vi vill inte att fler polare råkar illa ut, helt enkelt.

Jag har lärt mig EN sak sedan jag flyttade till UK - man håller ihop här på ett helt annat sätt än man gör i Sverige. När skiten träffar fläkten stoppar majoriteten huvudet rätt in i motvinden och trycker på med axlarna. I Sverige handlar det om ett gäng fega råttor som springer och försöker roffa åt sig så mycket de kan för egen del medans de skiter i andra. Här på FB representerade av skribenter som jag inte ens behöver namnge - vi vet alla vilka de är.

Så kör på du, varför skulle du få för dig att stödja restriktioner som räddar livet på andra?
Almost 80 per cent of the public support another national lockdown, new polling shows, as Boris Johnson prepares to announce fresh coronavirus restrictions.
https://www.standard.co.uk/news/politics/lockdown-boris-johnson-yougov-poll-b680047.html
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-03 kl. 14:52.
Citera
2021-03-03, 14:50
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts

Jag trodde det var 88% befolkningen över 50 år som vaccinerats? Stod så igår i deras medier.
Citera
2021-03-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
278 319 har alltså nu fått sin andra dos vaccin. När släpper dem restriktionerna? Vid 500.000? 1milj?
Vad är egentligen planen, varför drar dom in striktare restriktioner nu? Borde vara helt verkningslöst och för sent iaf.

Det är så mycket som inte har någon logik.

Vi planera att öppna Liseberg och djurparker men på andra sidan kan inte Gösta och Kerstin ta en fika tillsammans på en galleria.

Det blir ingen öppning av Liseberg, fattar du väl.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja. Men det är väl knappast annat än naturligt att folk har olika åsikter som dessutom formas av de förutsättningar som gäller för just DEM?

En försiktig gissning är att de flesta som ligger på intensiven med en luftslang i halsen helst hade sett någon form av hårdare restriktioner, åtminstone så där i efterhand. Om du däremot springer ned på Stureplan och frågar den genomsnittlige nattflanören med en GT i handen är jag övertygad om att de t.o.m. tror att viruset är en bluff - ungefär som du gör.

I UK är situationen en helt annan. Här har vi fått smaka på virusets fulla kraft. De flesta känner någon som avlidit eller på något sätt blivit allvarligt drabbad. Det är därför inte så konstigt att 80% av befolkningen inte bara stöder de lockdowns som införts - de flesta är t.o.m. djupt oroade över att man lättar på restriktionerna för tidigt. Vi vill inte att fler polare råkar illa ut, helt enkelt.

Jag har lärt mig EN sak sedan jag flyttade till UK - man håller ihop här på ett helt annat sätt än man gör i Sverige. När skiten träffar fläkten stoppar majoriteten huvudet rätt in i motvinden och trycker på med axlarna. I Sverige handlar det om ett gäng fega råttor som springer och försöker roffa åt sig så mig mycket de kan för egen del medans de skiter i andra. Här på FB representerade av skribenter som jag inte ens behöver namnge - vi vet alla vilka de är.

Så kör på du, varför skulle du få för dig att stödja restriktioner som räddar livet på andra?
Almost 80 per cent of the public support another national lockdown, new polling shows, as Boris Johnson prepares to announce fresh coronavirus restrictions.
https://www.standard.co.uk/news/politics/lockdown-boris-johnson-yougov-poll-b680047.html

England har väl runt 55 miljoner invånare, så att en enkät där 1,592 har svarat känns ju som ett svagt underlag för att konstatera att 80% stödjer en lockdown.
Citera
Medlem
madchances avatar
Aktuellt för ett år sedan, 3 mars, 9 minuter in.

Signar Mäkitalo: "Ni ska INTE använda munskydd över huvud taget, för det krävs en speciell kunskap för att ta av sig munskyddet om man träffar någon med virussjukdomar, för det fastnar på munskyddet och så tar man bort med händerna så då sprider man på det sättet"

Idag kan man ta del av den speciella kunskapen på 1177.se:

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/sa-anvander-du-munskydd/
Citera
2021-03-03, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill

Det finns inget som tyder på att vaccinet skyddar mot de mys varianterna. UK har vaccinerat många fler än Sverige men har fortfarande stor spridning. Alltså funkar det inte särskilt bra, men det hade säkert varit ännu värre annars.
Citera
2021-03-03, 14:56
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
England har väl runt 55 miljoner invånare, så att en enkät där 1,592 har svarat känns ju som ett svagt underlag för att konstatera att 80% stödjer en lockdown.
68 miljoner invånare.
Det har gjorts ett stort antal liknande undersökningar. I stort sett alla visar samma resultat.

Tro mig, folk oroar sig mer över att man lättar på restriktionerna för tidigt eller att restriktionerna inte är tillräckligt hårda.

https://metro.co.uk/2020/11/01/england-overwhelmingly-in-favour-of-second-lockdown-as-new-shutdown-looms-13518132/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in