2021-03-03, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Observera att Ebba inte hävdat att han begått något brott. Hon har bara påtalat att han är fälld i domstol. Det är domstolen som till och med slagit fast att han begått ett brott.

Jämför t.ex. med uttalandena Cissi Wallin gjorde. Hon hävdade att nollan begått ett brott. Och förmodligen talade hon sanning även om han inte ens åtalades.

Helt olika fall, går ej att jämföra med varandra.
Ebbas inlägg ang ombudets tidigare dom har absolut ingenting med detta att göra, inlägget kom endast för att skada motpartens ombud och kommer därav att gå till åtal, där Ebba dessutom döms (om nu inte Ebba har vänner i maktposition vilka kan styra bort detta på något sätt).

En sak som är säker är att Ebba har mer stöd än någon annan partiledare skulle haft när det gäller att gå över lik, detta visar bara hur stor makt hennes religiösa bakgrund ger henne.
2021-03-03, 11:57
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag tror säkert att allt gått rätt till rent juridiskt MEN Ebba kanske har skött detta klandervärt ändå. 80-åringarna i min närhet ska absolut inte göra såna här affärer själva.

Vill du införa ett slags förbud mot att pensionärer att avyttra sin privata egendom, typ en ny lag, som kanske då borde heta Lex Ebba?

Ingvar Kamprad var väl över 90 medans han styrde IKEA koncernen med järnhand. Båda USA:s presidentkandidater i valet närmare 80 år, Deng Xiaoping, mannen som moderniserade Kina från fattigt kommunistland till en ekonomisk supermakt var över 90 när han fortfarande styrde landet.

Ålder behöver inte nödvändigtvis innebära att man är svag som person, eller har svårt att värja sig.

Men jag håller till viss del med dig om att det ändå kunde varit bra om Esb haft med sig någon, det hade inte skadat. Men han har också visat tidigare att han kan avböja bud som han inte är nöjd med och hans kognitiva förmåga är som bevisat inga större konstigheter med.
2021-03-03, 11:58
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Inget av detta du skrev stämmer, har du missat Expressen och den professionell hjälp han har?

((I juridiska spörsmål så är detta riktigt handlande, inled inte egna diskussioner utan professionell hjälp av jurister och advokater och gå absolut inte ut i pressen))

Allt det jag skrev stämmer, initialt gjorde han misstag men det var inte det jag svarade på i frågan.
2021-03-03, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Det låter som att du har en poäng. Det ska bli intressant att följa hur som helst.

Det är efter förberedande förhandling, som börja parterna börjar jobba. Särskilt när man vet att det blir ingen förlikning. Det är inte samma fiskal som kommer vara med att döma på huvudförhandingen om vilken lag som ska tillämpas. Det blir tre domare, och jag tippar på att de kommer välja erfarna domare. Jag tror vi kommer få en välmotiverad dom med höga beviskrav.

Det är fler avtal än köpeavtalet som ska benas ut. Det tror jag blir centralt i denna sak. Det har tillkommit avtal i olika former som Ebbas utfästelse på Facebbook om att Esbjörn inte behöver sälja om han verkligen inte vill.

Det är lång tid för Binninge att förbereda sig inför hösten, och läsa avtalsrätt om utfästelser och hävning, kontraktsbrott, diskutera med jurister, m.m.
2021-03-03, 12:00
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Jag tror säkert att allt gått rätt till rent juridiskt MEN Ebba kanske har skött detta klandervärt ändå. 80-åringarna i min närhet ska absolut inte göra såna här affärer själva.
Så är det. Vänsternazisterna av idag gör allt de kan för att smutskasta sina utsedda motståndare på samma sätt som 30-talets nazister gjorde. Då romer, hbtq, polacker, judar osv. Nu KD m fl. Det är mer än obehagligt. Mår illa. Det går inte att debattera eller ifrågasätta internt i (S) heller.
2021-03-03, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Hon kränker ombudet i syfte att förminska honom för egen vinning. Koll vad GW sa på TV4 i morse. Jag håller honom högt i en sån här fråga.

Instämmer!

Förtal enligt ordbok betyder i syfte att direkt skada, illasinnat påstående.....
2021-03-03, 12:04
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Diskussionen gällde om Monica P och möjligen andra genom sitt agerande på Fejan uppviglat till brott eller anstiftat brott.

Bedrägeri är ett brott enligt 9 kap 1 § brottsbalken:

Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan.
Till detta får också läggas att brottsbalksbrott kräver uppsåt om inget annat är stadgat.

Menar du att någon, i så fall vem, med uppsåt på ett vilseledande sätt förmått någon annan att handla eller låta bli att handla? Dessutom ska detta ha varit till skada för den senare och vinning för den förra.

Eller menar du att Monica P och eventuellt andra, uppviglat någon att vilseleda någon annan på sådant sätt att det skulle vara ett brott?

Den falska kampanjen på Facebook hade ett klart syfte, att misskreditera Ebba för att kunna höja budet, bifogar den omtalade tråden:
https://www.docdroid.net/KeOcfAA/monica-pernroth-facebook-pdf
2021-03-03, 12:04
Medlem
Citat:

Så du tycker att 80-åringar som fortfarande är klara i huvudet skulle bli fråntagna sin rättshandlingsförmåga?
2021-03-03, 12:07
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Den falska kampanjen på Facebook hade ett klart syfte, att misskreditera Ebba för att kunna höja budet, bifogar den omtalade tråden:
https://www.docdroid.net/KeOcfAA/monica-pernroth-facebook-pdf
För att det ska vara bedrägeri ska man bl.a. vilseleda någon. Vem har vilselett vem?

TILLÄGG: Tack för bilden, jag hade inte sett hela konversationen förut.
2021-03-03, 12:07
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god..
Kan vara flera orsaker:
Hus med rätt läge och pris.
Hennes förre man kanske inte vill bo med religiöst grannskap!

Men Ebba kunde ha köpt en fastighet i närområdet?
2021-03-03, 12:10
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Instämmer!

Förtal enligt ordbok betyder i syfte att direkt skada, illasinnat påstående.....

Oavsett hur en ev rättegång ser på det så vore det nog ändå klokt om Ebba tar timeout. Alla skulle förstå och KD kan prata politik igen.
2021-03-03, 12:13
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Du får inte det att gå ihop:

Han är klar i knoppen att gå in ett avtal med Ebba -

men är under starkt inflytande av en person som vill lura Ebba.

Är han självgående eller är han manipulerad? Både ock gills ej!

Båda gills:

Jag själv är helt klar i knoppen, i medelåldern och kan ingå ett avtal att sälja mitt hus. Sen kan det komma en skicklig bedragare som lyckas intuta i mig att jag inte borde sålt och jag kan tjäna si och så mycket på att vägra i och med att den jag sålt till är en känd person som vi nu ska lura på pengar.
Det kan hända, lika mycket som personer som är medicinskt sett fullt klara i knoppen kan fås att tro på att jorden är platt, förintelsen inte skett, Trump vann valet eller liknande galenskaper.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in