2021-03-03, 10:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Och här kommer en till besserwisser som tror att vi som är äldre saknar kontroll, inte vet vad saker är värda och inte ska få göra affärer själva. Själv har du ju, precis som de som "hjälper" Esb, noll koll på vad det handlar om att köpa en fastighet.

Här kan du läsa på. Kapitel 12 rekommenderas.

https://lagen.nu/1970:994

Det gäller såklart inte ALLA äldre. Men tyvärr finns det gott om skrupelfria människor som försöker utnyttja äldres okunskap och lura dem på pengar. En dement släkting till mig fick förra året falska fakturor hemskickade till sig om takjobb som aldrig hade utförts. En polares farsa höll på att sälja en veteranbil till ett kraftigt underpris till en lycksökare med min polare stoppade affären i sista stund.
Medlem
Riksdagsledamöter får väl inte vara åtalade för brott, så jag förväntar mig att det blir en tom stol nu.
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Spännande tanke att de skulle ha begått brottet uppvigling. Så här säger brottsbalekn 16 kap 5 § om uppvigling:

Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling till böter eller fängelse i högst sex månader.

För uppvigling skall dömas även den som muntligen inför en samling av krigsmän eller i annat meddelande till krigsmän uppmanar eller på annat sätt söker förleda dem till en handling eller underlåtenhet som innebär att de åsidosätter vad som åligger dem i tjänsten. [...]
Vad skulle man argumentera för? [list][*]Har de uppmanat någon att begå en brottslig handling? Vilket är då brottet?

Förtal och otillåten påverkan, t.ex.
2021-03-03, 10:54
Medlem
EBT:s hustvist är bekymmersam för oss som vill se en riksdagsmajoritet för SD, KD och M nästa val. Rödingarna och vänsterliberalerna kommer att dra fram denna tvist oberoende av om vem som vinner i domstolen. Med syftet att misskreditera KD och den inofficiella ”högeralliansen”.

Det bästa hade vart om Ebba Busch backat och sagt att hon drar sig ur i o m att Esbjörn inte vill sälja. Då hade hon vunnit sympatier, och sen är det ju så att denna kåk med allra största sannolikhet kommer att bli till salu inom en nära framtid i o m att Esbjörns anförvanter inte vill ha den. Och då kan Ebba lugnt köpa den.

Ebbas omvittnade envishet och vinnarskalle har tyvärr gjort att hon inte ser taktiskt och realistiskt på saken. Och hennes utbrott på Facebook, ja jag trodde inte det var sant när jag hörde om det.

KD:s tapp av sympatier vore lättsmält om de rösterna uteslutande gick till SD och M, vilket de nog gör till stor del, men ett antal röster går också till vänsterblocket, och det vet vänstern och kommer därför att utnyttja denna ”affär” i hög utsträckning.
2021-03-03, 10:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej, en uppenbart dement, som bevisat inte var dement är givetvis problematiskt. Våga vägra affärer med mormor.

Det är det som är problemet. Om du inte är doktor kan det vara svårt att avgöra hur med i matchen en person faktiskt är. Därför skulle jag inte göra affärer ensam med 80-åringar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det här har ju tagits upp i tråden flera gånger. Ebba sa alltså initialt (skrev på sitt Facebook?) att hon hade inhämtat värderingar från två separata mäklare, vilket förstås gav ett intryck av seriositet och grundlighet från hennes sida. Plus underförstått att de varit överens om värdet 4,2 mille (annars hade hon rimligen nämnt båda i hederlighetens namn.

Men när det kommer till kritan och hon hamnar i rätten finns det plötsligt bara en värdering och av en namngiven mäklare?!

Det måste vara jag som missat något för annars borde väl någon journalist värd namnet ha tagit upp det här. Hon kan väl inte ha ljugit så flagrant?
Hon har inte lämnat in någon värdering till rätten, varför skulle hon göra det? Den värdering som rätten har tagit del av är den Esbjörn Bolin lämnat in via sitt ombud.
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-P.Rejserbil
Riksdagsledamöter får väl inte vara åtalade för brott, så jag förväntar mig att det blir en tom stol nu.

Hon är inte åtalad. Under utredning...
2021-03-03, 10:57
Medlem
x-factory-xs avatar
Satan vad media drevar mot Ebba. Det är väl straffet för att KD vågat närma sig SD.

Hon borde dock ha fattat var detta skulle sluta redan när säljaren började konstra. Nu kommer den här historien kanske kosta henne väldigt mycket mer politiskt kapital än hon kunnat drömma om. Kan hon ens sitta kvar som partiledare?

After all: 9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.
2021-03-03, 10:57
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ångerrätt enligt konsumentköplagen har tydliga begränsningar. Du har inte enligt lagen någon ångerrätt i butik till exempel. På nätet har du det.

Har någon startat en crowdfunding än för Esbjörn så han kan få en opartisk rättegång i oktober? Överskottet kan gå till Rädda barnen.
Nu svarade jag på ett inlägg som trodde att ångerrätten gällde här. Att det finns begränsningar i konsument köpslagen är inte relevant i detta. Köp lagen gäller här.
2021-03-03, 10:58
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Nu fattar jag var KDs feta partikassa används, avlönade att skriva här bland annat.

Det är oproportionerligt många Ebba-kramare här sett till hur väljarunderlaget ser ut.

Ebba har gjort två fel:
1 moraliskt fel att tvinga till sig ett hus från en gammal man
2. Juridiskt fel när hon öppet förtalat dennes ombud

Nu får hon ta konsekvenserna av sitt handlande och det är i sin ordning.

Men! På flashback finns en uppsjö KD kramare, hur många som helst helt enkelt. Helt plötsligt så gillar folk politiker mer än någonsin, speciellt om dom heter Ebba.

Jag är förvånad.
Det handlar inte om KD eller en partiledare
Det handlar om det juridiska förfarandet vid en husaffär och om man ser till vad som framkommit så är husaffären helt OK.
2021-03-03, 10:59
Medlem
JustZlatans avatar
Hur kan det vara förtal när det stämmer det hon skriver?
2021-03-03, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
4 miljoner verkar oavsett vara ett underpris. Hon har ju knappast betalat mer än vad hus och tomt är värt, för då skulle hon som sagt backa och fynda ett bättre hus istället.
Det är väl ungefär det alla betalar, eller borde hon ha betalat mer än vad det är värt av någon anledning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in