2021-03-03, 09:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag tror att det inte är möjligt att avfärda Binninges anmälan utan att genomföra en utredning. Det är för många parametrar att ta hänsyn till. En nedläggning utan föregående undersökning hade kritiserats. Jakobsson vill ha ryggen fri när han fattar beslut om det har begåtts något brott som ligger under allmänt åtal eller inte.

Jakobsson gör nog alldeles rätt. Dessutom tycker jag att det är väldigt bra att förundersökning inleds för nu kan det bli stor uppmärksamhet kring fejkjuristen och dennes "meritlista". Själva "förtalet" och vad det handlar om blir förhoppningsvis intressant att borra i. Och att han kallas "advokat" (som är en skyddad titel) när han uppenbarligen inte ens har satt sin fot på en juridisk institution.

...tyckte mig uppfatta i Svt nyheter där detta var morgonens dramatiska nyinkomna toppnyhet, att de inte riktigt lät det framgå att det rör Esbjörns ombud och inte Esbjörn, utan man lät på något sätt det påskina att Ebba Busch grovt förtalat den gamle mannen Esbjörn. Klassiskt Svt-arbete medelst ordval, rubriksättningar, tonfall och valda delar... Klart att Svt arbetar för partiet, lojala in i döden.
2021-03-03, 09:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Och det förefaller ju tyvärr stämma, kretsen runt Esbjörn verkar nu rel uppenbart inte agera i hans intresse primärt, återigen vad exakt har Ebba Busch gjort fel? Svara vänligen sakligt.

1. Vem fan vill ens flytta in i ett hus när man känner att man trycker ut någon stackars gubbe mot sin vilja och dessutom berövar honom på sin släktgård? Det är empatilöst så in i helvete och jag skulle aldrig kunnat göra så och bo där med gott samvete efter det.

2. Det finns andra hus att köpa, hon borde bara släppa det här och gå vidare men hon är för girig

3. Med ovanstående riskerar hon sitt parti och sin karriär, det gör det än mer omdömeslöst.
2021-03-03, 09:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är inte insatt i detaljerna men har inte Ebba fått en dement gubbe att sälja ett hus till ett rejält underpris till henne?

Känns lite sådär om man är kristen eller?

...om du inte är insatt, varför svarar du då? Jo för att skuldbelägga Ebba Busch såklart, på vems uppdrag kan man då undra?
2021-03-03, 09:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Obehagligt med alla sossetroll härinne. Men vi har, än så länge, åsiktsfrihet inom lagens ramar så det är bara att hålla till godo.

Men obehagligare är att liberala Expressen leder häxjakten mot Busch. I feta bokstäver är huvudrubriken KD-ledaren Ebba Busch utreds för grovt förtal.

Är det här ens förtal och förs till rättegång imploderar Åklagarmyndigheten. Då måste de bemöta och behandla presumtivt 1 miljon vilande ärenden som "prejudikatet" kan väcka liv i.

Expressen är en skittidning som används av klanen Bonnier för att attackera politiska motståndare.

Ebba Busch ingår i den skaran på grund av potentiellt samarbete mellan M, KD och SD efter valet 2022.
2021-03-03, 09:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
1. Vem fan vill ens flytta in i ett hus när man känner att man trycker ut någon stackars gubbe mot sin vilja och dessutom berövar honom på sin släktgård? Det är empatilöst så in i helvete och jag skulle aldrig kunnat göra så och bo där med gott samvete efter det.

2. Det finns andra hus att köpa, hon borde bara släppa det här och gå vidare men hon är för girig

3. Med ovanstående riskerar hon sitt parti och sin karriär, det gör det än mer omdömeslöst.

Det är ingen släktgård utan ett sommarhus som utan kärlek låtits förfalla, "gubben" är inte dement som det förefaller och det drivs en politisk agenda att smutskasta Ebba Busch för att knäcka KD/M-alliansen medialt. Du är en av dem som arbetar för det. Varför, är oklart.
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
...om du inte är insatt, varför svarar du då? Jo för att skuldbelägga Ebba Busch såklart, på vems uppdrag kan man då undra?

Så det jag skrev stämmer alltså inte?
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Förundersökning är inte samma sak som en dom. Detta kommer nog ta tid.

Både AB och SVT säger advokat. Men han är väl brännvinsjurist.
Läser man EB:s Facebook-inlägg så talar hon om en jurist. Binnikes CV har funnits i tidigare tråden och det finns ingen indikation på att han ens har en enda högskolepoäng i juridik än mindre en examen.
Citat:
En jurist, i vanlig mening någon som avlagt juris kandidatexamen eller juristexamen, är utbildad för att kunna analysera och lösa juridiska problem samt tolka lagar och andra författningar, lagförarbeten, rättsavgöranden och avtal. (Wikipedia)
2021-03-03, 09:58
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är inte insatt i detaljerna men har inte Ebba fått en dement gubbe att sälja ett hus till ett rejält underpris till henne?

Känns lite sådär om man är kristen eller?

Esb är konstaterat varken dement eller lider av någon allvarlig kognitiv svik. Tvärtom har han visat prov på en mycket god minnesförmåga där han i stort sett i detalj kan redogöra för den trafikolycka som han förorsakade för 1 1/2 år sedan, enligt polisen.

Köpeskillingen som Ebba har betalat ligger en bit under två värderingar av fastigheten som gjorts. Men då har inga mäklararvoden behövts utbetalas och Esb behöver inte ta bort den skrot som finns på tomten. Att Ebba har fått köpa fastigheten till ett hyfsat bra pris råder nog ingen tvekan om, men att kalla det för ett rejält underpris är högst tveksamt och att kalla det för ocker är nog fullständigt osannolikt.
2021-03-03, 10:00
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Esbjörn säger i polisförhöret att han har fått frågor om att sälja, första gången för sju år sedan. Hade han haft ett intresse att sälja tidigare så hade han väl gjort det.

Men de flesta argumenten faller iom den nya uppgiften om att han besökte huset den 30 augusti, tio dagar efter kontraktet skrevs, utan att det framkom att han skulle ha ångrat sig. Det är uppenbart att alla invändningar mot försäljningen från Esbjörns sida är rena efterkonstruktioner som man har framfört långt efter kontraktsskrivningen. Att Matz kom för att hämta tillhörigheter från huset före försäljningen visar också att Esbjörn var medveten om allt och fanns med i processen även efter kontraktsskrivningen.

Det var efter dessa tio dagar som Esbjörn ändrade sig, det var även då planeringen om smutskastningskampanjen i media gjordes upp på Facebook.

Frågan är om inte det enda syftet med allt har varit att bara trissa upp priset ytterligare...jag börjar luta åt den slutsatsen.

https://www.docdroid.net/iOMlYS6/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-48-yttrande-fr-katrin-bjorklund-pdf#page=2

Visst är det för att trissa upp priset.
Ställt frågan redan tidigare om Binninge inte egentligen tänker hävda den paragraf i JB som finns om jämkning av pris, då ingen demens finns och Esbjörn har rättshandlingsförmåga?
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
...tyckte mig uppfatta i Svt nyheter där detta var morgonens dramatiska nyinkomna toppnyhet, att de inte riktigt lät det framgå att det rör Esbjörns ombud och inte Esbjörn, utan man lät på något sätt det påskina att Ebba Busch grovt förtalat den gamle mannen Esbjörn. Klassiskt Svt-arbete medelst ordval, rubriksättningar, tonfall och valda delar... Klart att Svt arbetar för partiet, lojala in i döden.

Samma Svt har ju grovt förtalat Esbjörn, genom att på bästa sändningstid kalla honom för Esbjörn virrpitten Bohlin: https://ibb.co/NntG4DB
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det börjar bli nästintill omöjligt att hålla reda på dagar mm
jag har gjort en tidslinje där det blir möjligt att se om det går att göra ex värderingen utifrån dom saker som framkommit, finns mer att lägga in om du har datum mm
https://imgur.com/a/mUxBdTi

Ebbas advokat ska ha klargjort när röjningen på tomten skedde, i hennes inlaga till rätten, ska varit tio dagar efter kontraktet skrevs...

Så det bör väl justeras i diagrammet (har inte läst inlagan själv, men laddat ner den). Så dubbelkolla vad jag skriver...
Senast redigerad av Enydrion 2021-03-03 kl. 10:15.
2021-03-03, 10:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Esb är konstaterat varken dement eller lider av någon allvarlig kognitiv svik. Tvärtom har han visat prov på en mycket god minnesförmåga där han i stort sett i detalj kan redogöra för den trafikolycka som han förorsakade för 1 1/2 år sedan, enligt polisen.

Köpeskillingen som Ebba har betalat ligger en bit under två värderingar av fastigheten som gjorts. Men då har inga mäklararvoden behövts utbetalas och Esb behöver inte ta bort den skrot som finns på tomten. Att Ebba har fått köpa fastigheten till ett hyfsat bra pris råder nog ingen tvekan om, men att kalla det för ett rejält underpris är högst tveksamt och att kalla det för ocker är nog fullständigt osannolikt.

Det får vi väl se om några år när Ebba säljer den där tomten för det mångdubbla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in