2021-03-02, 16:07
Medlem
trngws avatar
Ja, Binningemaffians hangarounds har ju enträget hävdat att Esbjörn ångrade sig dagen efter och kastat duktigt med skit varje gång jag skrivit att röjningen ägde rum den 30e augusti och att inte ångrade sig för några dagar efter det.

Esbjörn fick idag en direkt fråga från rätten när han ångrade sig, men valde att inte svara på den.

Återigen framkommer det i klartext att röjningen ägde rum den 30e augusti, och det finns så klart många vittnen till det också.

"Det aktuella avtalet undertecknades den 20 augusti 2020. Tio dagar senare, den 30augusti 2020, var såväl Ebba som Esbjörn samt vissa vänner och familjemedlemmar till Ebba på plats och röjde i huset och på tomten."
2021-03-02, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Du verkar vara insatt i sakförhållandena i denna affär.

Att Esb inte verkar haft några invändningar mot denna affär 10 dagar efter konstraktskrivningen styrker förstås Ebbas version av det hela.

Jag undrar om du känner till om Esb haft planer på att sälja fastigheten under en längre tid. Jag har i minnet av att ha läst att han haft sådana planer länge, men vet du om det är sant?

Vet du hur lång tid det tog mellan första gången Ebba tog kontakt med Esb tills de hade signerat kontraktet?
Esbjörn säger i polisförhöret att han har fått frågor om att sälja, första gången för sju år sedan. Hade han haft ett intresse att sälja tidigare så hade han väl gjort det.

Men de flesta argumenten faller iom den nya uppgiften om att han besökte huset den 30 augusti, tio dagar efter kontraktet skrevs, utan att det framkom att han skulle ha ångrat sig. Det är uppenbart att alla invändningar mot försäljningen från Esbjörns sida är rena efterkonstruktioner som man har framfört långt efter kontraktsskrivningen. Att Matz kom för att hämta tillhörigheter från huset före försäljningen visar också att Esbjörn var medveten om allt och fanns med i processen även efter kontraktsskrivningen.

Det var efter dessa tio dagar som Esbjörn ändrade sig, det var även då planeringen om smutskastningskampanjen i media gjordes upp på Facebook.

Frågan är om inte det enda syftet med allt har varit att bara trissa upp priset ytterligare...jag börjar luta åt den slutsatsen.

https://www.docdroid.net/iOMlYS6/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-48-yttrande-fr-katrin-bjorklund-pdf#page=2
2021-03-02, 16:16
Medlem
På presskonferensen säger Ebba att det bara var 2 mäklare inblandade.

Innan har hon sagt att 2 mäklare värderat o att en mäklare fixade papper.

Dietz, Sjönära - papper

Notar - värdering o skriftligt intyg 2 mån senare

Vem är mäklare X o vilken värdering blev dt?
2021-03-02, 16:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Konstigt att Esbjörn nu helt plötsligt är kapabel att tänka till. Ena gången är han i behov av god man, generalfullnaktsinnehavare och gud-vet-vad... Har han rättshandlingsföemåga nu. bara så där!?

Det kan nog vara så att lagmannen (som leder samtalet) har gjort klart rättsläget. Då kan man gissa att även Esbjörn, Binninge och Generalfullmaktskan har insett att det kan vara enklare och bättre att fullfölja affären.

Går man efter trådens inlägg verkar ju många tro att det GÅR att sätta sig på tvären, ångra köpet och att invändningar bara är att kasta fram. Någon knallhatt i tråden trodde ju att det var Ebba som skulle bevisa att Esbjörn inte var dement om denna invändning restes. I så fall kan man ju tänka sig att Esbjörn trott detsamma, och hans "revisor" och ombud kan ju ha haft liknande tankar.
2021-03-02, 16:17
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theMowg
Min killgissning

Ebba har sockrat erbjudandet med 200 - 300 000. Parterna står för sina kostnader å förtalsanmällan läggs ner.

Esbjörn som förstår att han ligger pyrt till, går hem med svansen mellan benen. Dom hade hoppats att skrämma Ebba till reträtt, men tyvärr det sket sig.

För att inte tappa ansiktet helt skall han fundera i två veckor. Erbjudandet är inte var Esbjörnligan hade hoppats på allra minst Majkgård. Men vad finns det för alternativ? Esbjörn kan nu hävda att han gjort va han har kunnat, å alternativet kan bli riktigt dyrbart. Esbjörn blöder redan pengar.

Om det här blir en LEX ESBJÖRN nu är förtroendet för den svenska bostadsmarknaden hotat. Om säljare efter behag (när marknaden går starkt uppåt) bara kan ghosta sina köpare i framtiden , trots påskrivet kontrakt, lever köparna i en farlig sits - de har kanske inte pengar/finansiering till mer än det belopp som avtalet skrevs på.

Tvärtom kan då köpare ghosta säljaren vid en fallande marknad....

Vi riskerar gå en mörk framtid till mötes.
Senast redigerad av JymdKjam 2021-03-02 kl. 16:24.
2021-03-02, 16:21
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Han måste alltså konferera med Majkgård som nu påvisat är den som startade hela cirkusen, hon gjorde bort sig nyligen genom att kontakta Barry i efterhand rörande hans psyk-utlåtande om Esb när dokumenten redan skickats in, hon hade synpunkter som skulle tas med....

Sen ska väl Esb även ringa Matz för en ev "förlikninhgssumma" om vi ser till hans gamla bluffavtal.
Egemtligen helt ointressant om Ebba höjer köpeskillingen, pengaran landar ändå hos Binninge som bara drar ut på plågan, här borde ett krav om en riktigt advokat ha framförts. för Esb:s räkning
Ebbas enda möjlighet att sockra budet nu i efterhand utan att det framstår som hon betalade för lite från början är som jag ser det att ta hänsyn till Matz 4/27 delar. En omständighet som framkom i efterhand. Höjer hon priset med 4/27 delar för att Esbjörn ska kunna ersätta Matz är hon väldigt generös.
2021-03-02, 16:22
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Om det här blir en LEX ESBJÖRN nu är förtroendet för den svenska bostadsmarknaden hotat. Om Säljare efter behag (när marknaden går starkt uppåt) bara kan ghosta sina köpare i framtiden , trots påskrivet kontrakt, lever köparna i en farlig sits - de har kanske inte pengar/finansiering till mer än det belopp som avtalet skrevs på.

Det är ren ut sagt för jävligt.
De utnyttjar den långa väntetiden till rättegång, för att vinna fördelar.
Om huvudförhandlingen skulle hållas i morgon, skulle Ebba få rätt i allt, men det blir först till hösten.
Frågan är hur mycket hon är beredd att ge, för att få ett snabbare avslut.

Hoppas att budet inte höjs, ett socker, vore att hon står för sina Juridikkostnader.
Alternativt, Esbjörn står för allt och köpet går tillbaka.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-03-02 kl. 16:31.
2021-03-02, 16:24
Medlem
MrTomtes avatar
EB:s trumfkort:
Hon har rätt i sak och all rätt på sin sida och Esbjörn (läs: Binninge) kan inte presentera något alls som motbevisar detta.

Esbjörns trumfkort:
EB är partiledare och det är val nästa år. Smutskastningen gentemot henne (bl.a. här) är tärande.

Det finns alltså ett bud och det har kommit från EB. Att Esbjörn behöver fundera på saken kan inte jag tolka som något annat än att en del av detta bud betyder att Esbjörn till slut ger sig och medverkar till att EB får lagfart. Man kan väl gissa att det finns en pengapåse med i bilden. Jag har lite svårt att se att det skulle finnas fler ingredienser men det kanske gör det ändå.

För egen del tänker jag att om inte EB hade varit den offentliga person hon nu är så hade inte förlikning funnits med på kartan. Det hade helt enkelt inte funnits någon anledning då fallet är solklart. Däremot kan jag förstå ifall EB nu försöker köpa sig ett avslut. Hur pass "mör" (för att återknyta till Monika Lüllmaas Facebook) EB blivit är ju svårt att säga men naturligtvis påverkar den här tvisten. Helt bakom flötet var de inte, de som där började dra upp strategin för hur de skulle jävlas med EB och försöka få Esbjörn att behålla huset.

Mitt tips är inget besked kommer att komma på så länge det bara är möjligt för att sedan landa i ett "nej". HuF i oktober kommer inte att ske. Därtill kommer Binninge jobba hårt för att dra ut på tiden så mycket det bara är möjligt så att oktober spricker och även om det skulle bli HuF i oktober så ser jag möjligheten att Binninge/Esbjörn helt enkelt struntar i att dyka upp på HuF:en varvid det blir en tredskodom som Binninge sedan begär återvinning på och så börjar vi om från början igen. Jag tror ingen riktigt kan förstå hur överlycklig Binninge skulle vara om den här tvisten levde till hösten nästa år. EB i Uppsala TR mitt under valrörelsen.... vilken jackpot för honom!

Några trodde att vi skulle få se ett avslut idag. Kocken Binninge har bara börjat tillreda soppan!
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Konstigt att Esbjörn nu helt plötsligt är kapabel att tänka till. Ena gången är han i behov av god man, generalfullnaktsinnehavare och gud-vet-vad... Har han rättshandlingsföemåga nu. bara så där!?

Esbjörn begärde alltså rådrum, gissar efter instruktioner av Binnínge, men han kan också minnas detta från trafiksmällen året innan. I detta fall var Binninge med så då verkar rådrum befängt när ombudet finns fysiskt på plats, men om annan person är inblandad har han rätt att just köra rådrum, vilket pekar klart på Maggan o Matz, då de inte var närvarande.

Jag noterade också Binninge komma dragandes med en väska, så han har alltså bokat 1-2 nätter på Hörnet Grand Hotel igen, vilket landar på Esbjörns konto. Här är den delikata frågan som ingen vill svara på vem som egentligen anlitade Binninge- det gick ju via vänner, men hårddrar man detta borde Binninges omkostnader likaväl landa hos Maggan eller Monica, och ingen har nappat på Maggans husförsäljning på sin andra kursgård, och med Coronan tror jag att hon nu sitter illa till ekonomiskt sett.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Esbjörn verkar hävda att avtalet är ogiftigt. Antagligen enigt någon av grunderna i avtalslagen. Då ligger bevisbördan på Esbjörn.

Om man i stället anammar ditt sätt att resonera om att det ingåtts ett nytt muntligt avtal om att annullera köpet så bör det vara Esbjörn som har bevisbördan för det också. (Sen kan man fråga sig om det inte krävs skriftlighet för att annullera ett köp av fast egendom. Det tror jag men vet inte.) - Nu verkar inte Esbjörn ha gått på den linjen.

I båda fallen är bevisbördan tung.

Det är en tung bevisbörda, och nu måste Binninge börja jobba och inse allvaret. Jag tror det är advokaten Karin, som lyckats styra in till den slutsatsen rättens ordförande kommit till om vad som är kärnan i saken. Hon har processvana, det har inte Binninge.

Hävning, och allt annat kring hävning är bland det svåraste som finns. Det är ingen juridik för nybörjare, eller jurister som inte haft liknande fall tidigare.

Ebba kom med sin utfästelse efter att hon var informerad om att Esbjörn ville betala tillbaka handpenningen och sagt upp avtalet.

Den linje Esbjörn har gått på, är inte den jag skulle gå på. Jag skulle stenhårt gå in på avtalsrätten och ta hjälp där, om jag skulle ge Binninge ett råd. Bena ut turerna och lag som rör hävningen och utfästelsen, där vissa rättsförhållanden utreds av någon kunnig på denna juridik.
2021-03-02, 16:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Om det här blir en LEX ESBJÖRN nu är förtroendet för den svenska bostadsmarknaden hotat. Om Säljare efter behag (när marknaden går starkt uppåt) bara kan ghosta sina köpare i framtiden , trots påskrivet kontrakt, lever köparna i en farlig sits - de har kanske inte pengar/finansiering till mer än det belopp som avtalet skrevs på.

Det är nog inte så farligt. Hypotetiskt kan ju Ebba "sockra" förhandlingen genom att inte begära skadestånd för förlorad tid, egna ombudskostnader och andra lättnader för Esbjörn. Alternativt kan Esbjörn "köpa tillbaka" fastigheten utan att pådyvlas full kostnadstäckning.

Det trista är att allt detta kunde uppnåtts i en förhandling.

Någon Lex Esbjörn är inte aktuell. Det tror bara trådens knallhattar.
2021-03-02, 16:27
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Ebbas enda möjlighet att sockra budet nu i efterhand utan att det framstår som hon betalade för lite från början är som jag ser det att ta hänsyn till Matz 4/27 delar. En omständighet som framkom i efterhand. Höjer hon priset med 4/27 delar för att Esbjörn ska kunna ersätta Matz är hon väldigt generös.

Jag tog upp det för några dar sen, här måste man då omräkna den summa på 4/27 delar som Esb löste ut en annan släkting med för länge sen och sen omvandla den summan till dagens penningvärde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in