2021-03-03, 08:33
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Förundersökning inledd mot riksdagspolitiker):
Uppsala tingsrätt, mål: B 1614-21
2021-03-03, 08:34
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag har ett tag haft mina funderingar på dig. Jag undrar om du verkligen är mäklare. Och nu fick jag nog svaret. Om du, mot min förmodan, är mäklare skulle jag i vart fall aldrig anlita dig. Din översittarattityd mot äldre skulle jag som säljare inte stå ut med.

Mina anhöriga har inte ett dugg med mina affärer att göra. Om jag vill ha deras synpunkter frågar jag själv.

Om en mäklare jag har anlitat börjar ringa runt till mina anhöriga skulle jag direkt bryta kontakten med vederbörande. Dessutom skulle jag höra mig för hos FMI om det verkligen är tillåtet att avslöja detaljer om sina klienter för deras anhöriga utan tillstånd.

Frågan är också hur det rent tekniskt går till att ta reda på om personen har några anhöriga och kontaktuppgifterna till dessa. Rent etiskt kan man klampa i klaveret rätt rejält som mäklare om man kontaktar anhöriga som inte har med saken att göra. Det kan finnas en massa omständigheter som gör att säljaren inte vill att de anhöriga ska veta om vad som händer.

Och rent krasst, är en mäklare utbildad att kunna ställa diagnos på en säljare överhuvudtaget?
2021-03-03, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
”Detta är inget förtursmål, men ställs någon annan förhandling in kan detta tas innan dess”
Källa Aftonbladets live rapportering.

står ingenting om det, har tittat igenom, Länka.... Hon blev avbruten med skarp ton lch blev tillsagd att detta är inget förtursmål....

Tror det finns andra mer viktigare förhandlingar slm går före ett bråk om en sjö tomt.....Men länka gärna då jag inte hittade din mening.... Oj nu pågår en förundersökning mot Ebba..... partiledaren
2021-03-03, 08:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Beställde också Esb sin värdering med utgångspunkt på ett lågt pris? Resultaten för värderingarna var väl ganska likartade?

Varför hävdar då inte Esb priset som grund för att häva köpet? Det har han inte gjort, det handlade om hur trädgården skulle skötas som irriterade Esb.

Ålsten är ett av Stockholms allra mest attraktiva villaområden, som ligger mycket nära centrala Stockholm. Där låg snittpriset för en fullt bebolig villa på ca 12 miljoner kronor. Jag har sett debattörer i denna tråd värdera Esb fastighet på den uppländska landsbygden med ett hus som kräver mycket stora reparationer vara värderad till detta. Jag ser det som helt osannolikt.

Du verkar inte veta vad som sker, Esbjörns hänvisade ju precis till Ocker, att Ebba medvetet försökt köpa huset till underpris.
2021-03-03, 08:35
Medlem
Kalsarikannis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/forundersokning-inleds-mot-ebba-busch/

Ojdå. Nu blev det lite värre för Ebba.
Kan någon insatt bedöma om bevisläget räcker för åtal.
2021-03-03, 08:36
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Förundersökning inledd mot riksdagspolitiker):
Uppsala tingsrätt, mål: B 1614-21

Förundersökning är inte samma sak som en dom. Detta kommer nog ta tid.

Både AB och SVT säger advokat. Men han är väl brännvinsjurist.
Senast redigerad av Mullret 2021-03-03 kl. 08:40.
2021-03-03, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Hon har redan köpt ett hus. Köpekontraktet är påskrivet av både köpare och säljare.
Eftersom kontraktet inte är bevittnat så får hon inte lagfart vilket är beviset till äganderätten(Formkrav enligt JB)
2021-03-03, 08:37
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Förstått att allt inte stod rätt till med dej, efter att tittat på ditt senaste verk här så inser alla att du är som ett barn, du blir sur om någon ifrågasätter dej, du svarar ofta då i affekt, du kan knappt formulera dej, den s.k. tidslinjen är ett stort skämt att läsa.

Hur mycket mer kommer Ebba att få punga ut med, tror hon kommer att klara sej med en miljon till, vilket lögnerskan Ebba Busch gladeligen kommer att betala, hon har ju hela tiden vetat om att fastigheten är värd mera!

Det är valfritt att läsa även kommentera men som vanligt har du fel, då detta ej är för din hjälp och du ej förstår innebörden av detta, och gör personangrepp.
2021-03-03, 08:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det här har ju tagits upp i tråden flera gånger. Ebba sa alltså initialt (skrev på sitt Facebook?) att hon hade inhämtat värderingar från två separata mäklare, vilket förstås gav ett intryck av seriositet och grundlighet från hennes sida. Plus underförstått att de varit överens om värdet 4,2 mille (annars hade hon rimligen nämnt båda i hederlighetens namn.

Men när det kommer till kritan och hon hamnar i rätten finns det plötsligt bara en värdering och av en namngiven mäklare?!

Det måste vara jag som missat något för annars borde väl någon journalist värd namnet ha tagit upp det här. Hon kan väl inte ha ljugit så flagrant?

Ebba ljuger som vanligt om allt tills hon blir avslöjad, detta har alla normalt funtade i denna tråd fattat att Ebba ljög om två mäklare annars hade den andre varit framme i höstas.
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsarikanni
Kan någon insatt bedöma om bevisläget räcker för åtal.

Jag kan inte det där men Leif GW sa nu på morgonen att "sannolikheten att hon kan dömas för förtal är ansenlig "

Det får stå för GW
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nu inleds förundersökning om EB gjort sig skyldig till grovt förtal.

Det ska bli intressant att följa. Normalt sett drivs förtalsmåls endast i undantagsfall av allmän åklagare. Om åtal kommer att väckas av denne åklagare ska bli intressant att se hur denne åklagare motiverar att denna process ska drivas av honom och inte Binninge privat.

Den kan komma en osande doft eller snarare stank av politisk inblandning om inte denna åklagare har en mycket bra motivering då.

Jag ser det inte som osannolikt att Ebba kommer att fällas i en förtalsprocess. Dock om det kan påvisas om Binninge varit aktiv i den här Facebooksgruppen som har hotat Ebba att smutskasta henne kan nog det räknas som en förmildrande omständighet för Ebba.
Senast redigerad av DeValera 2021-03-03 kl. 08:47.
2021-03-03, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Taxeringsvärdet ska avspegla 75% av marknadsvärdet,

Taxeringsvärdet sätts av Skattemyndigheten som underlag för beskattning av fastighetsägaren. Deras strävan är att sätta upp summan så högt som det bara går för att få in så mycket pengar som möjligt.

Jag hade för ett antal år sedan en fastighet som fick ett alldeles för högt taxeringsvärde på grund av att det sålts andra fastigheter i kommunen. Jag överklagade, men utan framgång. När jag sedan sålde fastigheten fick jag nöja mig med en köpeskilling under taxeringsvärdet. Det var helt förväntat. Fastigheten var helt enkelt inte värd mer än det jag fick för den. Skattemyndighetens taxeringsvärde var således felaktigt. Att det "ska avspegla 75% av marknadsvärdet" är endast en tumregel som alltså kan slå helt fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in