Det är inte solklart att vaccin, även med boosterdos. ger ett bredare immunsvar. En genomliden infektion aktiverar immunceller mot hela antigenet medan vaccinerna riktar in sig på spiken, enbart.
Med detta påstår jag inte att vaccin är sämre men vill peka på att hypotetiska resonemang kan peka i olika riktningar.
Ja hela antigenet är nog bäst, samtidigt är det tveksamt om det är att föredra att genomlida sjukdom i det här fallet med tanke på möjligt utfall. Det finns ju vaccin med avdödat virus, det kinesiska bland annat, jag har dock inte läst någon studie om det och kan inte uttala mig om dess effektivitet.
Sverige ligger nu på 8e plats i antal smittade per dag per miljon innevånare för alla länder med mer än 5 miljoner innevånare! (Utjämnat data från Our World in Data)
list-nr, land, antal smittade per miljon innevånare 2021-03-02, ökning i procent från 2021-02-23
1 Czechia 1117 22
2 Serbia 505 28
3 Lebanon 433 32
4 Slovakia 424 7
5 Israel 423 3
6 Hungary 420 61
7 Jordan 418 48
8 Sweden 382 11
9 France 336 9
10 United Arab Emirates 307 4
11 Palestine 306 59
12 Italy 291 33
13 Netherlands 268 6
14 Poland 267 35
15 Brazil 261 16
16 Bulgaria 239 40
17 Austria 228 18
18 Peru 223 7
19 European Union 221 2
20 Belgium 205 1
Menar du att pandemin inte existerar? Om ja, vad har du för vetenskapligt belägg för en sådan ståndpunkt?
Haha, nej jag tänker inte börja leka dessa lekar med dig Jag vet att jag ändå inte kan övertyga dig. Min teori är att världen öppnar först upp där korruptionen är som minst. Island har tydligen också börjat öppna upp nu.
Släpp sargen och kom in i matchen istället. Vi kan aldrig vinna kuvade och inlåsta i våra hem med en blöja i ansiktet.
Idéen platta-till-kurvan-under-sjukhuskapaciteten föll ihop på presskonferensen 18 juni när man konstaterade att 95% ännu inte hade blivit smittade den 28 maj. Denna dag hade man 4500 döda.
För det innebär ju att varje procentenhet dittills kostat 900 liv och skall man upp till 90% blir det väldigt många.
Senast igår så var platta-till-kurvan-under-sjukhuskapaciteten i TV-rutan igen.
Den som inte ser att vår lilla suffléstrategi har havererat behöver nya glasögon. Tittar man på antalet rekommendationer nu så är vi ju snart i lockdown ändå med tanke på hur det ser ut. Med det sagt så har väl övriga västvärlden trots lockdown ändå havererat, bortsett från våra nordiska bröder och systrar. Vi är nu i Tegnells berömda "virtual lockdown", i hans hjärna alltså, folket skiter i vilket och lever på som vanligt.
Då får vi snart se om Faucis och Trumps spådomar om 2 miljoner döda utan mitigation slår in. De har ju redan skjutit över målet 200K döda och ligger nu på 500K+. Arma människor.
Du är ju helt verklighetsfrånvänd!
Sverige: 12882 döda
Norge: 623
Har du ens något hum om statistik?
Vilken värld lever du i?
Det var ju ändå ganska enkelt att förstå redan tidigt att vi skulle drabbas hårdare av Pandemin än övriga Norden. Statistiken talar inte FÖR Sverige på många plan.
Sverige med redan tidig utgångspunkt av nästan högst arbetslöshet i Europa, överlägset högst andel av psykisk ohälsa bland unga i Norden, högst kriminalitet, största samhällsklyftorna och socioekonomisk utsatthet.. Samt undermålig beredskap.
Då får vi snart se om Faucis och Trumps spådomar om 2 miljoner döda utan mitigation slår in. De har ju redan skjutit över målet 200K döda och ligger nu på 500K+. Arma människor.
Undrar om de då räknade in vaccin i prognosen? Florida har redan administrerat första dosen till över 15% av befolkningen och takten ligger på just under 100.000/dag.
Över en halv miljon döda känns dock ganska allvarligt med tanke på att en normal influensasäsong i USA kostar typ 20-30,000 liv.
Det var ju ändå ganska enkelt att förstå redan tidigt att vi skulle drabbas hårdare av Pandemin än övriga Norden. Statistiken talar inte FÖR Sverige på många plan.
Sverige med redan tidig utgångspunkt av nästan högst arbetslöshet i Europa, överlägset högst andel av psykisk ohälsa bland unga i Norden, högst kriminalitet, största samhällsklyftorna och socioekonomisk utsatthet.. Samt undermålig beredskap.
Fast jag hade ändå större förhoppningar. Att Sverige är ett dysfunktionellt land står nu klart och öppet för alla att se. Vi hade till och med pandemiplaner färdiga, men vi följde dem inte. Vi hade även facit på handen, Wuhan, Italien men valde att ignorera och köra på en "laissez faire" mentalitet istället.
Min teori är att världen öppnar först upp där korruptionen är som minst. Island har tydligen också börjat öppna upp nu.
I Tanzania så öppnade man upp redan i juni och förklarade sig virusfritt.
18% av de som utnyttjat offentliga tjänster har betalat en muta de senaste 12 månaderna.
Undrar om de då räknade in vaccin i prognosen? Florida har redan administrerat första dosen till över 15% av befolkningen och takten ligger på just under 100.000/dag.
Över en halv miljon döda känns dock ganska allvarligt med tanke på att en normal influensasäsong i USA kostar typ 20-30,000 liv.
Det vet jag faktiskt inte. Däremot vet jag att Trump var tidigt ute och lanserade "Operation Warpspeed" och det är tack vare den bland annat som vi har vaccin, i alla fall mRNA vaccinerna. Jag hoppas de löser det med vaccinerna, men det känns rent spontant farligt att öppna upp fullt ut.