Citat:
Ursprungligen postat av
Leland1979
På vilket sätt är det möjligt att fastslå att "vi gjorde rätt" i förhållande till våra grannländer? Såvida du inte anser att dödstalen i övriga nordiska länder kommer att "komma ikapp" Sveriges.
Citat:
Ursprungligen postat av
sjelvefan
Ja om det blir som du säger. Eller, så blir det kanske bara som i våras en gång till?
Gick vi inte även igenom det här i höstas där felaktiga slutsatser drogs i förtid? Där vi skulle ha mer immunitet när andra vågen kom och sluta på färre dödsfall medans allt gick åt pipan för grannländerna?
1 november var det under 6 000 rapporterade dödsfall i Sverige, idag är det över 12 800 = 6 800 dödsfall bara mellan november - mars.
Men snaart kommer den stora belöningen..? 🤔
Grannländerna kanske inför hårdare restriktioner nu i 1-2 månader och slutar på få dödsfall och sedan lugnt till sommaren där man öppnar på nytt? Det har ju hänt en gång och jag ser därför inte varför det inte skulle kunna bli så nu med...
Sedan har vi kanske fått ordning på vaccin frammåt sommaren och då sitter vi där med uppåt 15 000 dödsfall och fler långtidssjuks, medans de inte gör det. Och utan att jag kan se någon större frihet för oss, med undantag för 2 månader i våras och kanske någon månad nu. Senast igår såg jag på TV att man lättat på restriktionerna i Danmark.
Jag har svårt att se varför den här pandemin inte skulle vända i sommar så som den gjorde i sommras, viruset verkar följa liknande mönster som influensor och slår hårdast under samma perioder. (Höst - vinter - vår).
Om det sker igen att det minskar "naturligt" efter april kommer inte deras restriktioner bli långvariga, medans vi borde ha en mer omfattande spridning som tar längre tid att få ned.
Precis vad som hände förra året, annars var det ju helt meningslöst att vi införde begränsningar efter våren, medans grannländerna lättade sina återgärder,
Norge har som sagt haft öppet för upp till 200 personer sedan juni fram till nyligen, vi har inte haft det en enda månad sedan begränsningen på 50 personer infördes, det har istället blivit mer begränsat.
Men vi får väl återigen se.
Jag vill dock INTE heller ha en långvarig lockdown och det är INTE vad jag förespråkar. Jag förespråkar vad jag ser mer som en "mellanvariant", högst tillfälliga återgärder.
Jag ser inte vår väg som särskilt fri hitills ändå så mig för mig gör det ingen skillnad om vi gör som grannländerna, förutsatt att man pratar om kortvariga återgärder på några veckor. Som Norge i våras.
Tja, att vi gjorde rätt och enligt plan står ju klart, vi håller fortfarande de restriktioner vi infört, de är alltså uthålliga, det var planen.
Sjukvården är inte överbelastad och vi har nu en god grundimmunitet i samhället lagom tills vacinet rullas ut till riskgrupperna så vi kan fortsätta utan total inlåsning.
Utan ett vaccin hade vi kunnat hålla dessa restriktioner långt längre än grannarna kunnat låsa ihop i väntan på ett räddande vaccin, vi gjorde alltså rätt på de data vi har idag men grannarna hade turen att räddas av vaccinet.
De länder som inte har en god grundimmunitet har nu inget val annat än att låsa i väntan på att alla i riskgrupp vaccinerats, alternativet är att överbelasta sjukvården...
Och, för den stora majoriteten, de som jobbat och lever i samhället, är smittan i princip ofarlig och i princip alla som kan infekteras har redan genomgått c19.
Ingen av de bryr sig nämvärt om smittan längre, tar det som den förkylning det är och lever på helt restriktionsfritt på arbetsplatser och andra miljöer där de allra flesta redan varit smittade.
Men, tack vare vaccinets intåg hade vi kunnat gjort som ex. Norge men då beslutet togs visste ingen huruvida det skulkle komma ett vaccin i rimlig tid.
Att jag ansåg (och fortfarande anseer) att det var fel att släppa ett okänt virus nära fritt i våras på de data vi hade påverkar inte att det nu visar sig att riskbedömningen var korrekt i dagsläget, summering av pandemins total över världen och slutbedömning av hur olika länder agerade och resultat är inget vi kan göra den närmsta tiden, kanske om en 5år eller så.