2021-03-02, 23:43
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det har väl skrivits lite diffust om det tidigare. Men detta är ju tydligt: om man redan har antikroppar och tar vaccinet så kan man få problem med biverkningar.

edit: enligt Wold

Om det nu skrivs om det, så blir frågan?!
Testar man alla innan de får vaccin......

Har en känsla av att de ej bryr sig om den lilla detaljen.....
Citera
2021-03-02, 23:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns ju faktiskt personer som genomgått sjukdomen och blivit smittade igen, med varierande resultat. Så om det är överlägset med naturlig infektion vete fanken.

Enligt denna så ger vaccinering troligen bättre immunitet än naturlig infektion pga två doser.

Is immunity from the vaccine stronger than natural immunity from infection?
“The first time your body sees the spike protein, it activates some immune system cells to begin to recognize and develop antibodies against that protein,” said Boslett. The response may be similar whether that first encounter is from infection with the virus or from the first dose of the vaccine.

Studies of the mRNA vaccines suggest that one dose may offer between 50 to 80 percent protection against symptomatic COVID-19, though more data is needed, said Boslett. “We know you get some amount of protection after one dose of the vaccine or after infection with the virus, but we don’t know in either case how long that protection lasts,” she said. Some cases of reinfection have been reported after three to six months, so the protection from one dose of the vaccine also may wane in that timeframe.

“However, when you get the second dose of the vaccine, you’re further training your immune system,” said Boslett. “You’re strengthening that response from the antibody-producing B cells and you’re also activating T memory cells that stick around for much longer.” Getting both doses of the vaccine means your body is shown this spike protein multiple times in a short duration. “So that immune response might be bigger, better and longer lasting than just getting the infection one time,” she said.

Because the booster effect is so important, Boslett adds that this is why people who have had COVID-19 are still recommended to get the vaccine.

VERDICT: Probably.

https://www.ucsf.edu/news/2021/01/419691/covid-19-vaccine-fact-vs-fiction-expert-weighs-common-fears
Citera
2021-03-02, 23:53
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Om det nu skrivs om det, så blir frågan?!
Testar man alla innan de får vaccin......

Har en känsla av att de ej bryr sig om den lilla detaljen.....
Man bör nog komma ihåg att det är Wold som är avsändaren.

Hur som helst tror jag att det helt enkelt saknas kapacitet för att (antikropps-) testa alla. Det enkla sättet är att helt enkelt låta varje person själv välja om de vill ha en andra dos eller inte (ja, det kan man ju i praktiken göra redan nu, men kontexten har betydelse).
Citera
2021-03-02, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
På vilket sätt är det möjligt att fastslå att "vi gjorde rätt" i förhållande till våra grannländer? Såvida du inte anser att dödstalen i övriga nordiska länder kommer att "komma ikapp" Sveriges.

Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ja om det blir som du säger. Eller, så blir det kanske bara som i våras en gång till?

Gick vi inte även igenom det här i höstas där felaktiga slutsatser drogs i förtid? Där vi skulle ha mer immunitet när andra vågen kom och sluta på färre dödsfall medans allt gick åt pipan för grannländerna?

1 november var det under 6 000 rapporterade dödsfall i Sverige, idag är det över 12 800 = 6 800 dödsfall bara mellan november - mars.

Men snaart kommer den stora belöningen..? 🤔

Grannländerna kanske inför hårdare restriktioner nu i 1-2 månader och slutar på få dödsfall och sedan lugnt till sommaren där man öppnar på nytt? Det har ju hänt en gång och jag ser därför inte varför det inte skulle kunna bli så nu med...

Sedan har vi kanske fått ordning på vaccin frammåt sommaren och då sitter vi där med uppåt 15 000 dödsfall och fler långtidssjuks, medans de inte gör det. Och utan att jag kan se någon större frihet för oss, med undantag för 2 månader i våras och kanske någon månad nu. Senast igår såg jag på TV att man lättat på restriktionerna i Danmark.

Jag har svårt att se varför den här pandemin inte skulle vända i sommar så som den gjorde i sommras, viruset verkar följa liknande mönster som influensor och slår hårdast under samma perioder. (Höst - vinter - vår).

Om det sker igen att det minskar "naturligt" efter april kommer inte deras restriktioner bli långvariga, medans vi borde ha en mer omfattande spridning som tar längre tid att få ned.

Precis vad som hände förra året, annars var det ju helt meningslöst att vi införde begränsningar efter våren, medans grannländerna lättade sina återgärder,

Norge har som sagt haft öppet för upp till 200 personer sedan juni fram till nyligen, vi har inte haft det en enda månad sedan begränsningen på 50 personer infördes, det har istället blivit mer begränsat.

Men vi får väl återigen se.

Jag vill dock INTE heller ha en långvarig lockdown och det är INTE vad jag förespråkar. Jag förespråkar vad jag ser mer som en "mellanvariant", högst tillfälliga återgärder.

Jag ser inte vår väg som särskilt fri hitills ändå så mig för mig gör det ingen skillnad om vi gör som grannländerna, förutsatt att man pratar om kortvariga återgärder på några veckor. Som Norge i våras.

Tja, att vi gjorde rätt och enligt plan står ju klart, vi håller fortfarande de restriktioner vi infört, de är alltså uthålliga, det var planen.
Sjukvården är inte överbelastad och vi har nu en god grundimmunitet i samhället lagom tills vacinet rullas ut till riskgrupperna så vi kan fortsätta utan total inlåsning.
Utan ett vaccin hade vi kunnat hålla dessa restriktioner långt längre än grannarna kunnat låsa ihop i väntan på ett räddande vaccin, vi gjorde alltså rätt på de data vi har idag men grannarna hade turen att räddas av vaccinet.

De länder som inte har en god grundimmunitet har nu inget val annat än att låsa i väntan på att alla i riskgrupp vaccinerats, alternativet är att överbelasta sjukvården...

Och, för den stora majoriteten, de som jobbat och lever i samhället, är smittan i princip ofarlig och i princip alla som kan infekteras har redan genomgått c19.
Ingen av de bryr sig nämvärt om smittan längre, tar det som den förkylning det är och lever på helt restriktionsfritt på arbetsplatser och andra miljöer där de allra flesta redan varit smittade.

Men, tack vare vaccinets intåg hade vi kunnat gjort som ex. Norge men då beslutet togs visste ingen huruvida det skulkle komma ett vaccin i rimlig tid.
Att jag ansåg (och fortfarande anseer) att det var fel att släppa ett okänt virus nära fritt i våras på de data vi hade påverkar inte att det nu visar sig att riskbedömningen var korrekt i dagsläget, summering av pandemins total över världen och slutbedömning av hur olika länder agerade och resultat är inget vi kan göra den närmsta tiden, kanske om en 5år eller så.
Citera
2021-03-02, 23:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enligt denna så ger vaccinering troligen bättre immunitet än naturlig infektion pga två doser.

“The first time your body sees the spike protein, it activates some immune system cells to begin to recognize and develop antibodies against that protein,” said Boslett. The response may be similar whether that first encounter is from infection with the virus or from the first dose of the vaccine.

Studies of the mRNA vaccines suggest that one dose may offer between 50 to 80 percent protection against symptomatic COVID-19, though more data is needed, said Boslett. “We know you get some amount of protection after one dose of the vaccine or after infection with the virus, but we don’t know in either case how long that protection lasts,” she said. Some cases of reinfection have been reported after three to six months, so the protection from one dose of the vaccine also may wane in that timeframe.

“However, when you get the second dose of the vaccine, you’re further training your immune system,” said Boslett. “You’re strengthening that response from the antibody-producing B cells and you’re also activating T memory cells that stick around for much longer.” Getting both doses of the vaccine means your body is shown this spike protein multiple times in a short duration. “So that immune response might be bigger, better and longer lasting than just getting the infection one time,” she said.

Because the booster effect is so important, Boslett adds that this is why people who have had COVID-19 are still recommended to get the vaccine.

https://www.ucsf.edu/news/2021/01/419691/covid-19-vaccine-fact-vs-fiction-expert-weighs-common-fears

Det låter rimligt. Vaccin är mestadels bra, att vi hade ett debacel med svininfluensan får tillskrivas overlord Tegnell. Men nu har vi skarpt läge, det är bara att ta sprutan och se glad ut. Det är ett under att han ff sitter kvar, det lastar jag sjuklövern för.
Citera
2021-03-03, 00:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Man bör nog komma ihåg att det är Wold som är avsändaren.

Hur som helst tror jag att det helt enkelt saknas kapacitet för att (antikropps-) testa alla. Det enkla sättet är att helt enkelt låta varje person själv välja om de vill ha en andra dos eller inte (ja, det kan man ju i praktiken göra redan nu, men kontexten har betydelse).

Det finns kapacitet för det. Jag kan betala för mitt fucking antikroppstest om det är problemet, och ett dussin andra också! Nej det är inte det som är problemet, problemet är att FHM och Anders Tegnell ff tror på flockimmunitet via naturlig infektion! Om han inte får någon form av konfirmation på det så faller Sveriges strategi som ett korthus, vilket den kommer att göra.
Citera
2021-03-03, 00:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Det finns ju faktiskt personer som genomgått sjukdomen och blivit smittade igen, med varierande resultat. Så om det är överlägset med naturlig infektion vete fanken.
Det finns flera vetenskapliga skäl att misstänka att en vaccination ger ett betydligt starkare immunsvar än en naturlig infektion (som förutom att utsätta patienten för den risk det innebär dessutom ger viruset chans att mutera).

Just risken att viruset muterar bortom kontroll är sannolikt EN anledning till varför länder som Sverige i princip borde sättas under tvångsförvaltning om man inte ger upp sin flockimmunitets-idé där man med berått mod försöker smitta så många som möjligt.
Citera
2021-03-03, 00:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Tja, att vi gjorde rätt och enligt plan står ju klart, vi håller fortfarande de restriktioner vi infört, de är alltså uthålliga, det var planen.
Sjukvården är inte överbelastad och vi har nu en god grundimmunitet i samhället lagom tills vacinet rullas ut till riskgrupperna så vi kan fortsätta utan total inlåsning.
Utan ett vaccin hade vi kunnat hålla dessa restriktioner långt längre än grannarna kunnat låsa ihop i väntan på ett räddande vaccin, vi gjorde alltså rätt på de data vi har idag men grannarna hade turen att räddas av vaccinet.

De länder som inte har en god grundimmunitet har nu inget val annat än att låsa i väntan på att alla i riskgrupp vaccinerats, alternativet är att överbelasta sjukvården...

Och, för den stora majoriteten, de som jobbat och lever i samhället, är smittan i princip ofarlig och i princip alla som kan infekteras har redan genomgått c19.
Ingen av de bryr sig nämvärt om smittan längre, tar det som den förkylning det är och lever på helt restriktionsfritt på arbetsplatser och andra miljöer där de allra flesta redan varit smittade.

Men, tack vare vaccinets intåg hade vi kunnat gjort som ex. Norge men då beslutet togs visste ingen huruvida det skulkle komma ett vaccin i rimlig tid.
Att jag ansåg (och fortfarande anseer) att det var fel att släppa ett okänt virus nära fritt i våras på de data vi hade påverkar inte att det nu visar sig att riskbedömningen var korrekt i dagsläget, summering av pandemins total över världen och slutbedömning av hur olika länder agerade och resultat är inget vi kan göra den närmsta tiden, kanske om en 5år eller så.

Du är ju helt verklighetsfrånvänd!
Sverige: 12882 döda
Norge: 623

Har du ens något hum om statistik?

Vilken värld lever du i?
Citera
2021-03-03, 00:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det finns flera vetenskapliga skäl att misstänka att en vaccination ger ett betydligt starkare immunsvar än en naturlig infektion (som förutom att utsätta patienten för den risk det innebär dessutom ger viruset chans att mutera).

Just risken att viruset muterar bortom kontroll är sannolikt EN anledning till varför länder som Sverige i princip borde sättas under tvångsförvaltning om man inte ger upp sin flockimmunitets-idé där man med berått mod försöker smitta så många som möjligt.

Vår strategi är helt galen, det är i paritet med Mengele, eller Tengele om man så vill. Det finns inte en enda sund fåraherde vid sina sinnens fulla bruk som släpper in en smitta i sin hord med sitt sinnes fulla bruk!

Jag ser framemot Nürnbergrättegångar när det här är över!
Citera
2021-03-03, 00:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Ja, så är det sannolikt. Det finns en hoper liknande artiklar för den som googlar.

Det stora problemet är dock att förklara det här för en antivaxxer. Jag har gjort några tappra försök med uppenbart taskigt resultat.

Du har vid det här laget säkert sett data från UK som visar att effektiviteten hos både Pfizer/BioNTech och Oxford/AstraZeneca har fått antalet allvarligt sjuka att störtdyka. Vad du INTE har sett (och nu balanserar jag lite på vad jag får avslöja) är data som visar hur det fortfarande skrivs in allvarligt sjuka inom de åldersgrupper där man vaccinerade för mer än en månad sedan. Vad beror då detta på?

Ett LITET antal vaccinerade har lagts in på sjukhus (vi pratar antal som kan räknas på ena handen) med allvarlig COVID-19. Tyvärr fortsätter nu ICKE vaccinerade från de åldersgrupperna att ramla in på sjukhusen i stora antal. Det här är med små undantag uteslutande personer från sociala och etniska grupper som av religiösa eller andra skäl vägrar att vaccinera sig för att de tror att det är farligt alternativt ett överförmynderi. Och nu skall de alltså belasta sjukvården samt vara levande smitthärdar som spär på smittspridningen.

Jag gissar att den här problematiken kommer öka allt eftersom yngre grupper erbjuds vaccin. Man är helt enkelt så ointelligent och blåst att man gått på skitprat och fake trams som det man kan läsa här på FB.

Jag börjar undra om man helt enkelt inte borde ställa någon form av ultimatum: Nej, du behöver inte vaccinera dig men du får inte heller någon vård eller subventionerat läkemedel om du råkar bli sjuk.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-03 kl. 00:28.
Citera
2021-03-03, 00:33
Medlem
Citat:
Du är ju helt verklighetsfrånvänd!
Sverige: 12882 döda
Norge: 623

Har du ens något hum om statistik?

Vilken värld lever du i?

Har ingen betydelse nu då beslutet togs på befintlig data och med förväntad utveckling.

Att det kom ett vaccin så snabbt och räddade Norge är inget som man kunde räkna med och utan vaccin hade vår taktik varit rätt sett från denna punkten i pandemin.

Att sedan risken för den stora allmänheten är låg till närmast obefintlig stödjer ju enbart att det var ett korekt beslut, om än lyckosamt då det lika gärna kunnat visa sig att en betydande del av de smittade hade fått stora problem eller avlidid.
Det var en chasning ungefär på samma sätt som Norge chansade på att ett antiviralt/vaccin skulle hinna anlända innan de var tvugna att ge upp och släppa smittan fri.

Med ytterligare ett års väntan på vaccin hade vi inte haft denna diskussion nu utan sett fram emot en fin sommar och höst medans Norge sett fram emot att kunna semestra i sverige eller sin bostad...
Citera
2021-03-03, 00:37
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang

Det är väldigt få som återinfekteras.

Det är inte solklart att vaccin, även med boosterdos. ger ett bredare immunsvar. En genomliden infektion aktiverar immunceller mot hela antigenet medan vaccinerna riktar in sig på spiken, enbart.

Med detta påstår jag inte att vaccin är sämre men vill peka på att hypotetiska resonemang kan peka i olika riktningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in