2021-03-02, 22:08
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
En fråga bara. Är det ruckligt på den uppländska landsbygden ni debatterar om eller är det typ en fullvärdig villa på Lidingö eller Ålsten (en välbärgad villaförort till Stockholm för den som inte vet).
En befogad fråga. Jag har inte varit på sistone och värderat på varken Lidingö eller Ålsten (inte sen före senaste jag var i Dubai och förmedlade). I detta fall är det fastigheten som är trådens ämne vi berörde.
2021-03-02, 22:12
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
En befogad fråga. Jag har inte varit på sistone och värderat på varken Lidingö eller Ålsten (inte sen före senaste jag var i Dubai och förmedlade). I detta fall är det fastigheten som är trådens ämne vi berörde.

I Ålsten som är en välbärgad villaförort mycket nära centrala Stockholm för den som inte är bekant med området, där låg snittpriset på ca12 miljoner nyligen. Kollade snabbt på villor och radhus i Lidingö och många ligger under 10 miljoner där. Hur någon kan värdera denna tomt till så pass mycket förstår jag bara inte. Visst sjötomt värdefullt, men det är definitivt inte den bästa sjötomten. Huset kräver omfattande renoveringar enligt de värderingar som har gjorts.
2021-03-02, 22:12
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Mitt förtroende för Ebba Busch har ökat. Hon är rak och ärlig och står upp för sig själv och sina barn, oavsett dreven i ljugmedia.

Håller med. Hade inte tänkt rösta men Ebba har verkligen visat sig stark här. Vanliga svenska politiker hade fegat ur den här fighten.
2021-03-02, 22:13
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Jag har aldrig sagt att det ska göras det, jag har sagt att det hade väl varit bra om man gör ändring i den gamla jordbalken att det skall vara ett formkrav, eftersom det ändå krävs hos inskrivningsmyndigheten för att få lagfart. Det finns ett hålrum i lagen där det är möjligt att lura av äldre sina fastigheter. Så. Det bevittnas i regel alltid på tillträdet på köpebrevet.

Vad brukar jag kopiera in påstår du?
Det finns ju ett rätt likt krav i jordbalken 20 kap 7 § p 1.
7 § Förekommer inte omständigheter som avses i 6 §, ska lagfartsansökan förklaras vilande, om
1. vid köp, byte eller gåva överlåtarens underskrift på fångeshandlingen inte är styrkt av två vittnen och överlåtelsen inte skett genom statlig myndighet, [...]
2021-03-02, 22:16
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Borde Ebba ha lagt ut den på öppna marknaden innan hon köpte den? Det brukar väl säljaren göra?
Var det vad jag sa? Läs om läs rätt! Jag sa att värdet är vad någon är villig att betala och eftersom fastigheten inte varit ute på öppen marknad så vet man inte vad slutpriset skulle bli. Men Ebba visste nog - det bevisar hennes påstridighet om inte annat
2021-03-02, 22:20
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Har Ebba fel på läsförståelsen? Fixade hon inte att läsa hans brev där han skrev att han inte ville sälja? Hon ville med mötet tvinga fram en försäljning. Fortsätta att hota honom med rättegång och vad det skulle kosta honom...

Det finns bara ett påstående från Esbjörn när det gäller det där brevet. Han påstår att det skickats rekommenderat och att Ebba inte löste ut det. Dock har inga kvitton visats upp, eller lämnats in. Så frågan är om brevet är en efterhandskonstruktion, eller om han glömde skicka det.
2021-03-02, 22:20
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Borde Ebba ha lagt ut den på öppna marknaden innan hon köpte den? Det brukar väl säljaren göra?

'Nej Nej Nej

Det är Ebba som är ansvarig för detta. Hon är alltid ensamt fullt ansvarig och har bevisbördan ensidigt på sig själv. Esb har inget som helst ansvar, skyldigheter eller bevisbörda. Han trodde ju att Ebba bara tittade in och ville dricka kaffe och prata väder. Någon husaffär känner han då rakt inte till
2021-03-02, 22:23
Medlem
kungenslillapigas avatar
Vem får betala fastighetsavgiften för 2021, nån som vet?
Det är ju den som är ägare 1 januari som får betala, men vissa här hävdar att det är Ebba som äger den från oktober 2020 men det är ju Esbjörn som är lagfaren ägare.
2021-03-02, 22:24
Medlem
KD brukar komma i botten när jag gör något test på nätet men i denna fråga hejar jag stenhårt på Ebba. Binninge med fler verkar inte ha rent mjöl i påsen. Om det blir rättegång i oktober kan alltså Binninge fakturera Esbjörn för åtta månaders jobb till? Blir inte mycket kvar av pengarna då.
2021-03-02, 22:26
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Var det vad jag sa? Läs om läs rätt! Jag sa att värdet är vad någon är villig att betala och eftersom fastigheten inte varit ute på öppen marknad så vet man inte vad slutpriset skulle bli. Men Ebba visste nog - det bevisar hennes påstridighet om inte annat

Men var det inte Esb som själv inte ville lägga ut på öppna marknaden? Han kunde ha gjort det. Det var ca två månader mellan första kontakt och det datum som han skrev på. Under den tiden kunde han ångrat sig helt att sälja eller lagt ut det på öppna marknaden.

Han hade ju avböjt andra spekulanter, en som erbjöd honom 2,5 miljoner. Så det handlar inte om att Esb har svårt att stå emot personer som vill köpa hans fastighet.

Dessutom har Esb inte haft några invändningar mot köpeskillingens storlek, det han hävdar som anledning till avtalsbrottet har att göra med träd. Hade han hävdat att han blivit lurad på pengar hade nog fler tyckt affären verkat misstänkt och velat se fler värderingar.
2021-03-02, 22:29
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Jag har svårt att se att Binninges förtalsanmälan mot Ebba Busch faller under allmänt åtal, men gör den det så går det mycket riktigt inte att backa. Men som sagt gör den nog inte det.

https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/fortal-och-forolampning/

Förlorar Esbjörn huset så förlorar ju även han allt. Ebba Busch kör med minst lika mycket fulspel som Esbjörns team gör.
Fram till dess åtal är väckt kan han ta tillbaka sin angivelse av brottet. Se rättegångsbalken 20 kap 12 § andra meningen.
Har målsäganden genom förlikning eller eljest utfäst sig att ej angiva brottet eller tala därå eller har han återkallat angivelse eller nedlagt åtal, må han ej därefter angiva brottet eller tala därå. Hör brottet allenast efter angivelse under allmänt åtal och har utfästelsen gjorts eller angivelsen återkallats, innan allmänt åtal väckts, må allmänt åtal för brottet ej därefter äga rum.
Troligen kommer dock åklagaren inte att väcka allmänt åtal.
2021-03-02, 22:30
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
det ÄR en sjötomt.

Är inte sjötomt och strandtomt samma sak?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in