2021-03-02, 21:54
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
fastigheten skulle givetvis gå för mkt mer om den bjöds ut på den öppna marknaden. Den är klart undervärderad. Sjötomter har dessutom helt hysteriskt gått upp nu i coronatider med, detsamma med fastigheter som ligger lite utanför stan.

en värdering är alltid bara en bedömning, ingen kan hundra veta vad priset skulle landa på vid en försäljning på den öppna marknaden. ju färre jämförelseobjekt det finns att jämföra med ju osäkrare blir en värdering. och här tog ju bara värderaren från Densia eller vad det hette upp kassa jämförelseobjekt. värderingen är inte trovärdig. värderingsmannen påstår att fastigheten är värd 8 miljoner efter renovering på 3-4 miljoner (pengar som man i princip får ett helt nytt hus för, dvs man skulle kunna renovera riktigt lyxigt för dom pengarna) , bara det att en fastighet utan strandtomt och utan ens sjöutsikt gick för 8,5 miljoner för några månader sedan i Marielund, bara det bevisar att värderingen är riktigt fel.
Precis! Det egentliga värdet är vad en köpare är villig att betala. Eftersom detta inte varit ute på öppna marknaden vet man inte vad någon annan skulle varit villig att betala.

Jag ska ge ett exempel som är sant. Tre mäklare från de större byråerna värderade (skriftligt) vid samma tidpunkt en tomt med ett fritidshus. Den ena värderingen löd på 2 700 000 kr den andre värderade till 3 500 000 kr den tredje till 5 500 000 kr. Vid samma tidpunkt såldes två fastigheter med sämre läge, sämre fritidshus och mindre tomtyta till 8 400 000 kr och 8 200 000 kr

Så vad är Esbjörns fastighet egentligen värd? Det vet man först om den kommer ut på öppna marknaden och det visste nog Ebba också
2021-03-02, 21:54
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
en byggbar sjötomt är alltid dyrare än en tomt utan sjötomt eller sjöutsikt i samma område, det kan vi nog vara överens om. det var en stor villatomt i Marielund med grannar runt om på båda sidor, inte alls så privat och utan insyn som denna tomt. visserligen lite större men återigen, varken så privat belägen, sjötomt eller sjöutsikt.

Jag tror inte att tomten som Ebba skulle köpa är så eftertraktad som många vill få det att tro. Visst det är sjötomt men det finns många sjötomter och alla säljs inte som smör om priset är för högt. Om den varit så eftertraktad så skulle han fått högre bud mycket tidigare och sålt den då. Folk brukar faktiskt kontakta tomtägare om man ser en bra tomt och ge bud och det har jag också gjort på tomter. Hade den varit värderad till 2 miljoner mer än vad Ebba bjöd så skulle han säkert blivit erbjuden det för flera år sen
2021-03-02, 21:56
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Att få rätt i en domstol som husköpare är förmodligen inte samma sak som att göra rätt sak som politiker.

Ja, Ebba kommer säkert under valåret att vinna en överklagad dom från tingsrätten. Hela tiden kommer denna affär att ligga och puttra i media. Hennes politiska motståndare kommer i ur och skur att dra fram och överdriva detaljer i affären. Naturligtvis kommer detta att påverka KD och hennes roll som politiker. En del kommer säkert att gilla hennes hårdhet och oförsonlighet. Men jag tror att många av KD:s väljare kommer att förskräckas av hennes agerande. Om KD inte tar sig in i Riksdagen kommer det förmodligen inte att bli ett högerblock med M+SD. Med KD hade detta varit möjligt. KD hade i kommande valet lockat en del värdekonservativa väljare (som mig?) som inte attraheras av M fokusering på skatter och nedmontering av välfärd och försvar eller SD:s bruna byk.

Det politiska priset är därför högt för att trumfa igenom denna fastighetsaffär. Är KD beredda att ta det?

Jag tycker att Ebbas agerande i denna affär är inte det agerande man förväntar sig av en politiker. De brukar vara mer lyhörda på vad som kan hända och hur folk uppfattar vissa handlingar. Att köra på som en elefant i en porslinsbutik i en fastighetsaffär är inte professionellt. Ebba skulle låtit någon anställd eller vän (mäklaren?) med vana från husköp med gamla agera i denna affär från början. Eller alternativt dra sig tillbaks direkt när det började osa bränd katt. Men att själv agera och lyfta fram sina barn i alla intervjuer är inte bra. Ingen tror väl att hon kommer bosätta sig i en oisolerad nedgången sommarstuga med småbarn mitt i vintern?

Men den största förloraren i denna affär är nog den gamla husägaren. Det måste vara mycket stressigt att tvingas vara med i två rättegångar inom en vecka och få sitt agerande, sina vänner och familj hårt granskade i media och på nätet. Gamla människor blir mycket lätt upprörda om något bryter deras invanda banor. När husaffären och rättsprocessen är avklarad så kommer förmodligen det heller inte bli mycket kvar av köpeskillingen till den gamle husägaren eller senare hans arvingar och eventuellt en pensionatsvärdinna.

Fast den gamla husägaren kommer under bortåt två år att vara i medias strålkastarljus. De finns en del yngre "influencer", kanske Ebbas väninna (?), som vore beredda att göra mycket för sådan uppmärksamhet! Den gamle mannen kanske skulle börja göra reklam för produkter i sina framträdanden? Till exempel säga: "Ät lite "blå piller" så får du kraft att driva processer?"

Ja det politiska priset kan bli högt för Ebba, ingen tvekan om det. Politiska motståndare kan använda detta som vapen även om Ebba inte har gjort något fel, vare sig juridiskt eller moraliskt. Det riskerar att hänga med som Mona Sahlin och hennes Toblerone - även om skillnaden här var att hon definitivt bröt mot en regel.

Jag kan även hålla med dig om att hon borde ha undvikt att involvera personer i affären som kan riskera att betraktas som jäviga. Antagligen uppfattades det som om affären inte skulle medfölja denna typ av problem, då Esb gått i säljtankar länge (Ebba blev väl kontaktad av en gemensam vän som kände till detta) och Esb hade hela ca två månader att tänka igenom saken på. Men hon borde ha tänkt på detta, men det är lätt att vara efterklok.

Jag kan inte se att Esb skulle vara den stora förloraren. Han han ville ju faktiskt själv sälja fastigheten och accepterade summan, han verkar inte haft några invändningar mot själva köpeskillingen. Så vad har han förlorat? Sedan är han gammal och läser förmodligen inte allt som skrivs på tex internet.

Klart att det kan vara stressig med att hamna i en rättsprocess. Men han verkar ha klarat av trafikbrottsmålet med hälsan i behåll. Där handlade det ju om ett brottmål. Denna civilrättsliga process hamnar om en fastighet som han till synes inte verkar ha engagerat sig särskilt mycket i sedan 80-talet.

Jag önskar att Esb får behålla hälsan även efter denna process, och jag önskar att Ebba blir fullt rentvådd om affären har gått till som det verkar.
2021-03-02, 21:57
Avslutad
EbB@ har ju gjort bort sig inför hela världen. Hur har hon mage att trakassera E*björn.
Fy vad lågt .. kärring vid 30.
2021-03-02, 21:58
Medlem
Om uppgifterna om avtalet med underskrift stämmer, och det finns ju inget som tyder på att det inte skulle vara fallet, så ser det ut som Esbjörn ur legalt perspektiv är rätt kokt.

Efter den senaste intervjun med Tv 4 så är ett försvar om att han ej förstår innebörden av avtalet tämligen tunt.

Trist att de rådgivare som fått in han på det här spåret inte kommer att ta någon egen risk. Det är dessa figurer som är de som verkligen bör ställas till svars.
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag tror inte att tomten som Ebba skulle köpa är så eftertraktad som många vill få det att tro. Visst det är sjötomt men det finns många sjötomter och alla säljs inte som smör om priset är för högt. Om den varit så eftertraktad så skulle han fått högre bud mycket tidigare och sålt den då. Folk brukar faktiskt kontakta tomtägare om man ser en bra tomt och ge bud och det har jag också gjort på tomter. Hade den varit värderad till 2 miljoner mer än vad Ebba bjöd så skulle han säkert blivit erbjuden det för flera år sen

Vad jag har sett av sjötomten är det ingen strand utan ganska stora träd växer ned till vattenbrynet. Det finns in liten brygga, men jag har för mig att någon skrev att andra fastigheter hade servitut till den, så den är inte privat. Förvisso är en sjötomt alltid en sjötomt, men det är nog en av de sämsta tomter som jag sett legat ute till försäljning. Jag vet inte hur pass bra utsikten från huset är över sjön, är den bra så är det naturligtvis av värde.
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Precis! Det egentliga värdet är vad en köpare är villig att betala. Eftersom detta inte varit ute på öppna marknaden vet man inte vad någon annan skulle varit villig att betala.

Jag ska ge ett exempel som är sant. Tre mäklare från de större byråerna värderade (skriftligt) vid samma tidpunkt en tomt med ett fritidshus. Den ena värderingen löd på 2 700 000 kr den andre värderade till 3 500 000 kr den tredje till 5 500 000 kr. Vid samma tidpunkt såldes två fastigheter med sämre läge, sämre fritidshus och mindre tomtyta till 8 400 000 kr och 8 200 000 kr

Så vad är Esbjörns fastighet egentligen värd? Det vet man först om den kommer ut på öppna marknaden och det visste nog Ebba också

Här har du en tomt i området: https://www.hemnet.se/bostad/tomt-uppsala-kommun-funbo-soderby-330-16782537
Priset har sänkts från 1,2 miljoner till 975 000 kr.

"Det vet man först om den kommer ut på öppna marknaden och det visste nog Ebba också"
Esbjörn var för snål för att anlita en mäklare och lägga ut rucklet på öppna marknaden.
Senast redigerad av borskungen 2021-03-02 kl. 22:01.
2021-03-02, 22:00
Medlem
solstrålars avatar
Någon annan som helt tappat förtroende för Ebba Busch? Jag brukade tycka hon kunde ha vissa bra poänger i debatter och sådär och att hon verkade folkkär och sympatisk som ledare, men jag såg just 30 minuter med henne, och blev helt paff. Helvete hon verkar helt överdrivet självgod, triggad över minsta lilla kritik och svår fråga och nästan aggressiv mot programledaren. Därtill är hennes ansiktsutryck så sjukt kalla och hon låter nästan som en robot som svarar på fråga x eller y och sen om inget svar finns går hon i triggad läge. Plus att sättet hon uttrycker sig på låter som en tvättäkta brat som aldrig förväntar sig bli motsagt utan då går in i patroniserande självförsvar och refererar programledaren till att läsa Facebook oftare och spelar social media-mobboffer. Jag vet inte men jag bara måste ha helt missuppfattat Ebba.

Hon verkar kall, triggad och osympatisk och allergisk mot självkritik, usch. Får jäkligt dåliga vibbar av hela den här husaffären också.
2021-03-02, 22:04
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinadelsur
"Det är inget förtursmål detta". fick hon svar av domaren då hon ville få det till fort som möjligt och förklara att hon kan ställa in allt annat. källa expressen

”Detta är inget förtursmål, men ställs någon annan förhandling in kan detta tas innan dess”
Källa Aftonbladets live rapportering.
2021-03-02, 22:06
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Precis samma larv.

Vadå leva upp till vad de förespråkar?

Vad är det hon förespråkar? Att svenskar inte ska driva tvister, om de kan ha fel?

Politiker ska inte vara något jävla föredöme - som någon slags idealmänniska. Det är även det en grov jäkla missuppfattning. Politiker är ett tvärsnitt ur befolkningen, och man bemöter den politik de för, man rotar inte upp allt privat överhuvudtaget som de sysslar med, för att hitta något skit.

Hela tiden skiftar vi fokus från politiken, när media håller på med detta.

Dumflocken går på det här och tror att det ska vara så.

Folk klarar snart inte av att slipa sina argument i diskussioner, för de ska försöka "sätta dit motparten för synder den begått".

När argumenten tryter. (Fasen snart måste jag ha detta som min slogan.)

Många politiker är inte bara personer som tycker och pratar utan de är även makthavare.

Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Att få rätt i en domstol som husköpare är förmodligen inte samma sak som att göra rätt sak som politiker.

Ja, Ebba kommer säkert under valåret att vinna en överklagad dom från tingsrätten. Hela tiden kommer denna affär att ligga och puttra i media. Hennes politiska motståndare kommer i ur och skur att dra fram och överdriva detaljer i affären. Naturligtvis kommer detta att påverka KD och hennes roll som politiker. En del kommer säkert att gilla hennes hårdhet och oförsonlighet. Men jag tror att många av KD:s väljare kommer att förskräckas av hennes agerande. Om KD inte tar sig in i Riksdagen kommer det förmodligen inte att bli ett högerblock med M+SD. Med KD hade detta varit möjligt. KD hade i kommande valet lockat en del värdekonservativa väljare (som mig?) som inte attraheras av M fokusering på skatter och nedmontering av välfärd och försvar eller SD:s bruna byk.

Det politiska priset är därför högt för att trumfa igenom denna fastighetsaffär. Är KD beredda att ta det?

Jag tycker att Ebbas agerande i denna affär är inte det agerande man förväntar sig av en politiker. De brukar vara mer lyhörda på vad som kan hända och hur folk uppfattar vissa handlingar. Att köra på som en elefant i en porslinsbutik i en fastighetsaffär är inte professionellt. Ebba skulle låtit någon anställd eller vän (mäklaren?) med vana från husköp med gamla agera i denna affär från början. Eller alternativt dra sig tillbaks direkt när det började osa bränd katt. Men att själv agera och lyfta fram sina barn i alla intervjuer är inte bra. Ingen tror väl att hon kommer bosätta sig i en oisolerad nedgången sommarstuga med småbarn mitt i vintern?

Men den största förloraren i denna affär är nog den gamla husägaren. Det måste vara mycket stressigt att tvingas vara med i två rättegångar inom en vecka och få sitt agerande, sina vänner och familj hårt granskade i media och på nätet. Gamla människor blir mycket lätt upprörda om något bryter deras invanda banor. När husaffären och rättsprocessen är avklarad så kommer förmodligen det heller inte bli mycket kvar av köpeskillingen till den gamle husägaren eller senare hans arvingar och eventuellt en pensionatsvärdinna.

Fast den gamla husägaren kommer under bortåt två år att vara i medias strålkastarljus. De finns en del yngre "influencer", kanske Ebbas väninna (?), som vore beredda att göra mycket för sådan uppmärksamhet! Den gamle mannen kanske skulle börja göra reklam för produkter i sina framträdanden? Till exempel säga: "Ät lite "blå piller" så får du kraft att driva processer?"

EB och hennes parti har har definitivt röstat för en del försämringar i välfärden som drabbat bl.a. sjuka personer. Göran Hägglund var socialminister...

Det är förvånande att EB och partiet inte varit mer "vaket" i de frågorna, vad gäller bl.a. utförsäkringar. KD har därigenom kunnat fungera som en sorts alibi för den här typen av reformer under alliansåren. Många har drabbats hårt.

Därför är hennes agerande här och nu i fastighetsbråket inte lika förvånande som om hon faktiskt tagit till orda i sociala frågor där enskilda kommit i kläm.
2021-03-02, 22:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Någon annan som helt tappat förtroende för Ebba Busch? Jag brukade tycka hon kunde ha vissa bra poänger i debatter och sådär och att hon verkade folkkär och sympatisk som ledare, men jag såg just 30 minuter med henne, och blev helt paff. Helvete hon verkar helt överdrivet självgod, triggad över minsta lilla kritik och svår fråga och nästan aggressiv mot programledaren. Därtill är hennes ansiktsutryck så sjukt kalla och hon låter nästan som en robot som svarar på fråga x eller y och sen om inget svar finns går hon i triggad läge. Plus att sättet hon uttrycker sig på låter som en tvättäkta brat som aldrig förväntar sig bli motsagt utan då går in i patroniserande självförsvar och refererar programledaren till att läsa Facebook oftare och spelar social media-mobboffer. Jag vet inte men jag bara måste ha helt missuppfattat Ebba.

Hon verkar kall, triggad och osympatisk och allergisk mot självkritik, usch. Får jäkligt dåliga vibbar av hela den här husaffären också.

Mitt förtroende för Ebba Busch har ökat. Hon är rak och ärlig och står upp för sig själv och sina barn, oavsett dreven i ljugmedia.
2021-03-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga

Borde Ebba ha lagt ut den på öppna marknaden innan hon köpte den? Det brukar väl säljaren göra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in