2021-03-02, 21:04
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tomten ifråga är väl inte strandtomt. Det är en annan tomt mellan vill jag minnas.
Tidningarna skriver sjötomt, men jag minns att jag läste att det är en strandtomt.
Citat:
Den 20 augusti säljer pensionären Esbjörn Bolin, 81, sitt hus utanför Uppsala till Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch, 33. Huset har stort renoveringsbehov, men ligger på en attraktiv sjötomt.
https://www.expressen.se/nyheter/fastighetsaffaren--som-gav-opinionsras--kan-sluta-i-fortal/
Citat:
Matz Bolin, 64, har ända sedan han var liten tillbringat sina somrar på gården med sjötomt utanför Uppsala.
Den har varit i släktens ägo i över 100 år – fram till att hans farbror Esbjörn sålde den till Ebba Busch den 20 augusti.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/brorsonen-sag-vad-de-gjort-da-borjade-esbjorn-grata/
2021-03-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Kanske inte behövs någon fond. Vi vet inte hur detta kommer sluta. Det är inte hugget i sten att Ebba vinner

En rättsprocess är sällan huggen i sten, men här är den det, nästan. Ebba kommer vinna i tingsrätten, allra senast i hovrätten. Anledningen är att allt annat skulle betyda att hela rättssystemet kring köp och försäljning av fast egendom då måste omvärderas.
2021-03-02, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
På vilket sätt är hon körd? På vilka grunder menar du att avtalet ska räknas som ogiltigt? Har nya fakta kommit fram som vi redan inte känner till?
Det finns fakta som du inte förstår om du tror det handlar om ett avtal.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Taxeringsvärdet ska avspegla 75% av marknadsvärdet,
fastigheten skulle givetvis gå för mkt mer om den bjöds ut på den öppna marknaden. Den är klart undervärderad. Sjötomter har dessutom helt hysteriskt gått upp nu i coronatider med, detsamma med fastigheter som ligger lite utanför stan.

en värdering är alltid bara en bedömning, ingen kan hundra veta vad priset skulle landa på vid en försäljning på den öppna marknaden. ju färre jämförelseobjekt det finns att jämföra med ju osäkrare blir en värdering. och här tog ju bara värderaren från Densia eller vad det hette upp kassa jämförelseobjekt. värderingen är inte trovärdig. värderingsmannen påstår att fastigheten är värd 8 miljoner efter renovering på 3-4 miljoner (pengar som man i princip får ett helt nytt hus för, dvs man skulle kunna renovera riktigt lyxigt för dom pengarna) , bara det att en fastighet utan strandtomt och utan ens sjöutsikt gick för 8,5 miljoner för några månader sedan i Marielund, bara det bevisar att värderingen är riktigt fel.
Senast redigerad av sandraso 2021-03-02 kl. 21:09.
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpliticas
En omistlig del i en demokrati att makthavare har en blåslampa i arslet.
Xi Jinping , Edogan, Putin, Lukasjenko och Ebba B ska inte få verka i det mörka.

Där har vi delade åsikter.

Min åsikt är vi bemöter politiker för deras politik med argument.

Att gräva efter skit som vi kan vända mot dem, anser jag leder till att vi till slut inte kan föra en politik.

Så fegt att hela tiden leta efter smuts.

Men när argumenten tryter så...
2021-03-02, 21:11
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Det var väl en underdrift. För varje tiondels procent partiet tappat så har EB blivit mer aggressiv i tron att "tydligheten" ska lyfta partiet. Det gick så långt att hon offentligt anklagade regeringen att " med berått mod" låtit tusentals avlida i Covid-19. Många är med rätta förbaskade på henne. Det går inte att så ondska och skörda kärlek

Många är också jäkligt förbaskade på att 10 000 svenska gamlingar har avlidit i pandemin. Många har förlorat sina närmaste. Varför finns inte denna massdöd i våra nordiska grannländer? Måhända de inte har en ytterst medelmåttig begåvad och inkompetent klunseduns som statsminister. För böveln, Sverige kan ju inte ens släcka lite skogsbränder under hans ledning, nejdå, det fick bli det så för regeringen förhatliga Polens som fick rycka ut och fixa bränderna, och som tack för hjälpen bara massa spydigheter mot det polska folket som tack. Fy fasen säger jag bara. Så i sak är väl inte Ebba heller ute och cyklar med det uttalandet.

Kd har gått ned i popularitet, det är fullt möjligt att denna cirkus kring fastighetsaffären har påverkat partiet negativt. När alla kort har lagts på bordet och vi får se hur affären har gått till så får vi se vart det landar med opinionssiffrorna. Som det ser ut nu så verkar det luta starkt åt att Ebba har rätt, då inte bara juridiskt utan även moraliskt. Men, om det framkommer nya uppgifter så kan det bli problematiskt för henne och hennes parti.
2021-03-02, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Tidningarna skriver sjötomt, men jag minns att jag läste att det är en strandtomt.
https://www.expressen.se/nyheter/fastighetsaffaren--som-gav-opinionsras--kan-sluta-i-fortal/
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/brorsonen-sag-vad-de-gjort-da-borjade-esbjorn-grata/
det ÄR en sjötomt.
2021-03-02, 21:12
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Det finns fakta som du inte förstår om du tror det handlar om ett avtal.

Då frågar jag dig vilka fakta som du åsyftar?
2021-03-02, 21:16
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
En omistlig del i en demokrati att makthavare har en blåslampa i arslet.
Xi Jinping , Edogan, Putin, Lukasjenko och Ebba B ska inte få verka i det mörka.

Vad har Ebba med dessa herrar att göra?

Är du dum på riktigt eller trollar du bara?
2021-03-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Lika lustigt är det att just du nu erkänner att det är Esbjörns tomt inkl träd!
Det är också lustigt att de träd hon sågat ner är såna som står farligt nära huset och växt upp under de decennier som ingen har bott där.
2021-03-02, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Att gräva efter skit som vi kan vända mot dem, anser jag leder till att vi till slut inte kan föra en politik.

Jag njuter av spektaklet. Bush-hatarna ligger i fosterställning
med grav ångest och förstår inte vad som hände.
2021-03-02, 21:19
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Politiker måste givetvis leva upp till det dom förespråkar. Hur skulle det annars se ut.

För inte så länge sen gick svenskarna bärsärk när Löven köpte en klocka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in