2021-03-02, 21:04
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrArpeggio
Från dagens Pk:

”Det har rapporterats om att unga turister kommer till Sverige från länder i lockdown, hur ser ni på det?

Tegnell: – Följer de regelverket och har med ett negativt covid-test, håller sig isolerade första veckan och testar om sig, och följer andra rekommendationer på plats i Sverige så finns ingen anledning att de ska behandlas annorlunda.”

Ska man skratta eller gråta? Hur troligt är det att dessa ”unga turister” självisolerar i en vecka för att sedan följa alla restriktioner ?

Men han kan väl ändå inte ha menat allvar med detta? Var han inte i själva verket lite ironisk, och att man får läsa mellan raderna här - och själva dra slutsatsen att det inte är bra att det kommer "unga turister" till Sverige från länder i lockdown, men att det inte går att förhindra med nuvarande regelverk?

Fick han följdfrågor på detta, och vad svarade han i så fall?

Men är det så att Tegnell verkligen menade allvar och att han förväntar sig - och tror - att turisterna ska isolera sig en vecka och testa sig på plats i Sverige, ja, då är han ju spritt språngande galen och måste snarast avlägsnas från sin post och kanske även tvångsomhändertas av psykvården.
Citera
2021-03-02, 21:08
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Tegnell känns inte närvarande på pressträffarna kanske är åldern?

Men han har ju stått där, tålmodigt, flera gånger i veckan i ett år nu. Hur stor inlevelse kan man begära??
Citera
2021-03-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Finland: "Muterat virus märks på sjukhusen, fler yngre blir svårt sjuka - chefsöverläkare vill se utegångsförbud på nätterna"

https://www.hbl.fi/artikel/muterat-virus-marks-pa-sjukhusen-fler-yngre-blir-svart-sjuka/
Varför skulle viruset spridas just under nattetid? Är det någon tid på dygnet som även den mest rabiata lockdownidiot borde tillåta utegång på så vore det nattetid. Går yngre bara ut nattetid? Är inte bara i Finland; Frankrike, Nederländerna... Det mest effektiva vore utegångsförbud kl. 06-09 och 15-18.

Alltså handlar det inte om smittorisker...
Citera
2021-03-02, 21:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tack.
Krig vinns och förloras via propaganda - också.
Propagandan på ”vår” sida är att vi vinner om vi hittar vaccin.
Men Kriget är i praktiken vunnet av covidstyrkorna .😟 eller?
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Att besegra Covid är som att besegra Talibaner, Islamister etc, de försvinner in i civilsamhället och ligger lågt för att sen komma tillbaks som en gummiboll.

Corona-viruset och islamisterna borde ha hanterats på samma sätt: Dom borde aldrig ha släppts in i Sverige. Ifall dom hade hållits ute från början, så hade alla problem undvikits. Både islamister och Corona-virus har gjort att svenskar har blivit mindre önskvärda besökare till andra länder jämfört med tidigare. Sverige har inte haft någon som helst glädje av att ha islamister och Corona-virus härjande i samhället.
Citera
2021-03-02, 21:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Överdödligheten kan oavsett ses om du analyserar statistiken från SCB eller via MOMO-modellen. Bryter du säsongsvis så slår siffrorna precis som predicerat efter MOMO, förutom att det är fler som avlider i influensarelaterade symptom med MOMO än om du tar ett genomsnitt för åren som nedan. MOMO räknar med en baslinje.

Nedan för tidigare säsonger, brutet på 1 juli-30 juni, i jämförelse med medel 15-19.
15-16 87777 −896
16-17 90456 +1783
17-18 89968 +1295
18-19 86489 −2184
19-20 92449 +3776
medel 15-19 88673

Nedan hittills för innevarande säsong:
15-16 14 feb 55146 −436
16-17 14 feb 56753 +1171
17-18 14 feb 55662 +80
18-19 14 feb 54768 −814
19-20 14 feb 54194 −1388
20-21 14 feb 58747 +3165
medel 15-19 55582

Jo jag vet, men det jag tycker blir mest missvisande är när man enbart kollar totalt sett för hela året och tror det räcker så. Utan ta hänsyn till någonting av det Folkhälsomyndigheten nämner i sina egna rapporter.

Kollar man totalt sett för hela året får man fram en överdödlighet på runt 7 100, bara myndigheten mäter från vecka 12 och innan de ens hade inkluderat vecka 51-53 blev överdödligheten över 7 300.

Nu minns jag inte exakt men har för mig att det ökar med nånstans runt 1500 dödsfall om man lägger till vecka 51-53. Så under vecka 12 - 53 blir överdödligheten uppåt 9 000. Vilket stämmer mycket bättre överens med övriga två mått.

Sedan har jag problem med att man framhäver ett sätt att mäta i rapporterna och ett helt annat sätt i media och på nätet. Ingenstans i Folkhälsomyndighetens rapporter har jag sett att man bedömmer pandemin genom att bara kolla på överdödligheten för hela året. Är det meningen att man INTE ska gå efter vad myndigheternas rapporter säger? Begär inte att du ska svara på det, tycker bara att det blir aningen märkligt.

Uppåt 9 000 är viss skillnad mot drygt 7 100 som man får fram om de första 11 veckorna inkluderas, där det var en underdödlighet som inte har någonting med pandemin att göra. Jag kan se en poäng att kolla hela år med ibland, men det beror ju på vad man vill veta.

Om man vill veta hur många som har avlidit under själva pandemin så ser jag det som rimligast att mäta från vecka 12 när pandemin började döda. Eller euromomo-måttet. Precis vad myndigheten som sagt också både mäter och lär ut, ja i rapporterna då.
Citera
2021-03-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Japp. Är det några fler länder som förnekar pandemin?
Sverige och andra länder har aldrig förnekat den pandemiska säsongsinfluensan. Man har dock inte hållit världen igenbommad sen Romarriket pga. det.
Citera
2021-03-02, 21:25
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Corona-viruset och islamisterna borde ha hanterats på samma sätt: Dom borde aldrig ha släppts in i Sverige. Ifall dom hade hållits ute från början, så hade alla problem undvikits. Både islamister och Corona-virus har gjort att svenskar har blivit mindre önskvärda besökare till andra länder jämfört med tidigare. Sverige har inte haft någon som helst glädje av att ha islamister och Corona-virus härjande i samhället.

Du har verkligen inte plogat hela vägen fram du inte.. Dels har svenska folket och skolbarnen levt i den friaste miljön i världen med alla dess fördelar och dels har nu svenska folket högst folkimmunitet i världen. Sen att du hypernaivt tror att man kan stänga dörren till ett virus är så barnsligt att man undrar om du har ålder för Flashback.
Citera
2021-03-02, 21:36
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Det har ju låtit så i alla fall fram till alldeles nyligen. UK gick ju dock förra veckan ut med att man "hoppas" kunna slopa samtliga restriktioner den 21 juni. Men kanske är det bara en del i den psykologiska tortyren man utsatt folket för det senaste året. Ge dem hopp, och ryck sedan bort det igen.

Man har ju de sk "nya varianterna" att ta till som motivering ifall man har lust att förlänga nedstängningarna. Skulle inte förvåna mig om det sker framöver.
Skulle vara intressant att höra vad du tror är orsaken till att man enligt dig "lurar folk att tro att viruset är farligt" och varför man utsätter dem för en "psykologisk tortyr"?
Citera
2021-03-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Men han kan väl ändå inte ha menat allvar med detta? Var han inte i själva verket lite ironisk, och att man får läsa mellan raderna här - och själva dra slutsatsen att det inte är bra att det kommer "unga turister" till Sverige från länder i lockdown, men att det inte går att förhindra med nuvarande regelverk?

Fick han följdfrågor på detta, och vad svarade han i så fall?

Men är det så att Tegnell verkligen menade allvar och att han förväntar sig - och tror - att turisterna ska isolera sig en vecka och testa sig på plats i Sverige, ja, då är han ju spritt språngande galen och måste snarast avlägsnas från sin post och kanske även tvångsomhändertas av psykvården.

Citatet är hämtat från Aftonbladets transkription av Pk:n. (14:57) Radio Sweden ställer frågan, men ingen följdfråga noteras. Radiosändningen var här redan avslutad men om man kan se Pk:n i efterhand kan man kanske utröna om det finns undertoner av ironi. Har dock oerhört svårt att tro det, det vore ju högst olämpligt att skämta på detta sätt.
Senast redigerad av HerrArpeggio 2021-03-02 kl. 21:41. Anledning: Stavfel
Citera
2021-03-02, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Tack! En efterlängtad nyanserad bild av hur det sett ut i våra grannländer Kan lägga till att Danmark även stundtals tillåtit konserter med sittande publik vilket inte skett i Sverige (om man bortser från konserter med mindre än 50 personer i publiken).
Det visste jag inte!

Visserligen hade jag ju knappt vetat någonting om vad grannländerna har pysslat med mellan ungefär maj 2020 fram till nya restriktionerna i vinter om jag inte hade gått in på norska medier :-)

Jag har nog inte sett en enda artikel i Sverige som har gått in på hur alla grannländer lättade sina restriktionerna i april - juni, minns inget sådant just nu i alla fall.
Citera
2021-03-02, 21:57
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Samma här. Men jag tror inte de kan köra den här scamdemin obehindrat så mycket längre. Folk är så förbannat less nu och är det inte helt öppet igen till sommaren så kommer vi se våldsamma protester dagligen i varenda stad. Även om det så bara är 5% som inte är hjärntvättade får så är det ändå tillräckligt för att ställa till med mycket kaos för makthavarna.

Bara att hoppas.
"Scamdemin"..? Det låter som du menar att den här pandemin i själva verket inte existerar.

De har ju lite samma idéer i Tanzania, har jag förstått.
Citera
2021-03-02, 21:59
Medlem
severustheemperors avatar
Oslo stänger ned från midnatt – smittan femdubblas bland 16 till 19-åringar
https://www.hbl.fi/artikel/oslo-stanger-ned-fran-midnatt/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem