2021-03-02, 18:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Israel har længe brugt (røget) cannabis på deres plejehjem mod diverse lidelser.

Där ser man, hade jag inte en susning om. Ja varför inte om det lindrar? Vi är nog lite för stelbenta i det här landet för sådana friheter.
Citera
2021-03-02, 18:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag kan då lugna dig med att ett virus inte har något medvetande och därmed varken något "intresse" eller någon "självbevarelsedrift".

Det som sker är helt enkelt baserat på slumpen, men resultatet i det här fallet är att då smittsamheten ökar (som ett resultat av virusets ökade förmåga att binda till ACE2) ökar också inoculum (mängden virus som infekterar), något som verkar vara avgörande för sjukdomsförloppet när det gäller COVID-19.

Således, viruset i sig är inte dödligare men mängden virus gör att sjukdomen blir allvarligare.

Hope that helps.

Hur stor bedömmer du risken vara, att det någonstans i Världen uppstår en mutation av Corona-viruset, som är ännu bättre än den brasilianska mutationen på att undgå immuniteten efter infektion med det kinesiska orginalet?

Ifall en sådan mutation uppstår, så är jag rädd att den också kommer att få spridning över stora delar av Världen. Jag är rädd att den varianten också kommer att hitta till Sverige ganska snabbt. Och jag är rädd att en sådan mutation kommer att medföra att kommande vinter blir en upprepning av nuvarande vinter.

Därför vill jag att Sverige så snart som möjligt byter strategi, och börjar stoppa virus från att komma in i landet. Vad anser du?

Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tegnells "vi stoppar mutationerna vid gränsen" fungerade inte riktigt
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det är väl inte direkt nåt problem som är specifikt för enbart Sverige?

Att andra länder också misslyckas, kan inte användas som förevändning för att Sverige ska begå samma misstag.

Ja, att mutationerna sprids är ett problem för många länder. Kanske behöver alla länder införa åtgärder för att förhindra att nya mutationer snabbt får spridning över hela Världen?
Citera
2021-03-02, 18:51
Avslutad
Citat:
"Intervju med Örjan Hemström, SCB

Frågor med avstamp i siffrorna som presenterades i SVT:s program Vetenskapens Värld - "Coronakampens pris".

Även Hemström tycker att det egentligen är olämpligt att jämföra döda per capita över tid, och att EuroMoMo förmodligen har den bästa modellen för specifikt coronarelaterad överdödlighet. Vidare håller han med om att överdödlighet kopplad till covid-19 bör mätas efter att pandemin brutit ut snarare än över helåret 2020.

Hemström gör även poängen att medellivslängd är ett bättre mått för kronologiska jämförelser."

https://youtu.be/Jgu-X7WW9mU

Vilket även stämmer helt överens med vad Folkhälsomyndighet säger om överdödlighetsmåtten nedan.

"Folkhälsomyndigheten" = Åtminstone enligt myndighetens egna rapporter.

Vars beskrivningar under den här pandemin enligt min uppfattning inte alltid har stämt överens med hur "vissa" företrädare för myndigheten har tolkat exakt samma statistik. Oftast mer nyanserade och "försiktiga" slutsatser i rapporterna skulle jag nog säga...

Hur som helst stämmer alla tre dödlighetsmått rätt bra överens med varandra enligt Folkhälsomyndighetens rapport. Inte om man kollar från 1 januari 2020, däremot stämmer dödstalen bättre överens från vecka 12...

Skillnaden kan nog dels ha något att göra med den underdödlighet som var 11 veckor i streck innan pandemin, men vad vet jag. Säkert inte så himla noga att ta hänsyn till sådant när man vill veta hur dödligheten såg ut under och pga själva pandemin.

Citat:
"I denna rapport presenterar vi en jämförande analys av dessa tre mått. Syftet med jämförelsen är att utvärdera hur samstämmiga de olika måtten är. Vi undersöker perioden vecka 12–50, vecka för vecka och avseende det totala antalet avlidna i riket och per region.

Sammanfattningsvis finner vi att de tre olika måtten på covid-19-dödsfall är samstämmiga, både gällande det totala antalet dödsfall och utvecklingen över tid.

Vi beräknar överdödligheten som skillnaden mellan faktiskt antal dödsfall (oavsett orsak) och en baslinje för normaldödligheten. Vi skattar baslinjen med MOMO-modellen. I korthet anpassar MOMO-modellen en kurva med säsongsmönster, utifrån dödstalsdata för de senaste fem åren. Kurvan skattas med data från våren och hösten då influensa- och temperaturrelaterad överdödlighet är minimal.

Modellen beskrivs i mer detalj på EuroMOMO:s webplats.

Överdödlighetsmåttet följer överlag samma mönster som avlidna bekräftade fall och avlidna med dödsorsak covid-19. Överdödligheten ligger dock på en högre nivå än de andra måtten runt toppen i våras, och på en lägre nivå från vecka 38 och framåt.

Det är förväntat att överdödligheten runt toppen i våras är högre än antalet avlidna bekräftade fall, på grund av den begränsade provtagningen .

Det finns ett betydande mått av slumpmässig variation i överdödlighetsmåttet, eftersom det baseras på alla dödsfall, oavsett orsak.

Under veckor med få covid-19- dödsfall blir denna slumpvariation i överdödlighetsmåttet mer framträdande, relativt måtten på avlidna bekräftade fall och avlidna med dödsorsak covid-19.

Under hösten ses, liksom under perioden närmast innan pandemin, en tendens till underdödlighet. Denna underliggande tendens fortsätter att synas även när den andra vågen tar fart från slutet av hösten och därefter, på så vis att överdödlighetskurvan följer de övriga två måtten, fast på en lägre nivå.

Korrelationen mellan avlidna bekräftade fall och avlidna med dödsorsak covid-19 är 0,99, det vill säga nästan perfekt, eftersom ett värde på 1 innebär högsta möjliga grad av positiv linjär samvariation. Korrelationenen mellan avlidna bekräftade fall och överdödlighet är 0,91 och mellan dödsorsak covid-19 och överdödlighet 0,95.

Citat:
Antalet avlidna utifrån överdödlighetsmåttet under 12–50 vecka är 7 384, och ligger således något lägre än de andra två måtten.

(...) Man bör dock ha i åtanke att överdödlighetsmåttet innehåller en betydande slumpkomponent, eftersom det baseras på samtliga dödsfall under perioden ifråga. Totalen inkluderar också de negativa värdena under hösten.

Överdödlighetsmåttet ligger på en något lägre nivå än övriga två mått i Östra Sverige och på en något högre nivå i Norra Sverige, men det kan inte uteslutas att skillnaderna beror på slumpvariation i överdödlighetsmåttet.

Diskussion
Vår jämförelse av tre olika mått på covid-19-dödsfall visar att alla tre mått är samstämmiga både vad gäller dödsfallens utveckling över tid och det totala antalet avlidna under vecka 12–50.

Det gäller i synnerhet måtten på avlidna bekräftade fall och avlidna med dödsorsak covid-19.

Måtten är framtagna med delvis olika syften. Måttet på avlidna med dödsorsak covid-19 är en del av den officiella statistiken om dödsorsaker. Måttet på avlidna bekräftade fall är främst framtagit i övervakningssyfte. Ändå överensstämmer måtten väl och validerar således varandra.

Överdödlighetsmåttet baserat på MOMO-modellen är främst tänkt att användas för upptäcka förhöjd dödlighet i närtid. Måttet kan även användas för mer långsiktiga jämförelser och analyser, men i så fall måste man ta hänsyn till att det påverkas av alla faktorer som påverkar den totala dödligheten.

Det finns en slumpkomponent , men det är även möjligt att pandemin har haft indirekta och systematiska effekter på andra dödsorsaker än covid-19. En närmare analys av statistiken om dödsorsaker kan belysa detta."

För mig är det oerhört märkligt att man i rapporterna beskriver måttet som så pass osäkert och lär ut en sak, medans det beskrivs som ett mer säkert mått offentligt. Där man tydligen inte behöver ta hänsyn till någonting som rapporterna nämner!

Man mäter även såhär influensarapporterna, man pratar om Euromomos mått i både influensor och i Covid-19.

I influensorna mäter man även "influensasässonger" = Vecka 40 - Vecka 20. Man kollar alltså inte ens på vecka 21-39 i dessa rapporter, från slutet av maj - oktober.

Sannolikt för att det blir missvisande att kolla på ett helt år när väldigt få avlider i influensor på sommaren. Precis som i Covid-19 i somras, när det till och med blev en underdödlighet. Likväl har ett helt annat sätt att mäta plötsligt blivit en självklarhet i pandemin....

Jag tvivlar starkt på att någon hade sett det som rimligt att mäta från 1 januari 2020 OM de första 11 veckorna (innan pandemin) tvärtom bestod av en överdödlighet, istället för underdödligheten som var nu och som påverkar den totala årsstatistiken.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/jamforelse-av-olika-matt-pa-covid-19-dodsfall.pdf
Citera
2021-03-02, 19:01
Medlem
hardusettminapas avatar
2,5 miljoner människor världen över beräknas ha dött pga restriktionerna enligt FN. Lika många som påstås ha dött av Covid. I själva verket har de flesta som påstås dött av covid inte alls dött av covid och i många fall inte ens haft covid. Dessutom kommer många människor dö det närmaste åren pga restriktionerna som pågått de senaste året.

Lockdown dödar. Men det gör väl ingenting, huvudsaken är att ingen dör av covid.
Citera
2021-03-02, 19:06
Medlem
Finland: "Muterat virus märks på sjukhusen, fler yngre blir svårt sjuka - chefsöverläkare vill se utegångsförbud på nätterna"

https://www.hbl.fi/artikel/muterat-virus-marks-pa-sjukhusen-fler-yngre-blir-svart-sjuka/
Citera
2021-03-02, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
https://youtu.be/Jgu-X7WW9mU

Vilket även stämmer helt överens med vad Folkhälsomyndighet säger om överdödlighetsmåtten nedan.

"Folkhälsomyndigheten" = Åtminstone enligt myndighetens egna rapporter.

Vars beskrivningar under den här pandemin enligt min uppfattning inte alltid har stämt överens med hur "vissa" företrädare för myndigheten har tolkat exakt samma statistik. Oftast mer nyanserade och "försiktiga" slutsatser i rapporterna skulle jag nog säga...

Hur som helst stämmer alla tre dödlighetsmått rätt bra överens med varandra enligt Folkhälsomyndighetens rapport. Inte om man kollar från 1 januari 2020, däremot stämmer dödstalen bättre överens från vecka 12...

Skillnaden kan nog dels ha något att göra med den underdödlighet som var 11 veckor i streck innan pandemin, men vad vet jag. Säkert inte så himla noga att ta hänsyn till sådant när man vill veta hur dödligheten såg ut under och pga själva pandemin.

För mig är det oerhört märkligt att man i rapporterna beskriver måttet som så pass osäkert och lär ut en sak, medans det beskrivs som ett mer säkert mått offentligt. Där man tydligen inte behöver ta hänsyn till någonting som rapporterna nämner!

Man mäter även såhär influensarapporterna, man pratar om Euromomos mått i både influensor och i Covid-19.

I influensorna mäter man även "influensasässonger" = Vecka 40 - Vecka 20. Man kollar alltså inte ens på vecka 21-39 i dessa rapporter, från slutet av maj - oktober.

Sannolikt för att det blir missvisande att kolla på ett helt år när väldigt få avlider i influensor på sommaren. Precis som i Covid-19 i somras, när det till och med blev en underdödlighet. Likväl har ett helt annat sätt att mäta plötsligt blivit en självklarhet i pandemin....

Jag tvivlar starkt på att någon hade sett det som rimligt att mäta från 1 januari 2020 OM de första 11 veckorna (innan pandemin) tvärtom bestod av en överdödlighet, istället för underdödligheten som var nu och som påverkar den totala årsstatistiken.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/jamforelse-av-olika-matt-pa-covid-19-dodsfall.pdf

Överdödligheten kan oavsett ses om du analyserar statistiken från SCB eller via MOMO-modellen. Bryter du säsongsvis så slår siffrorna precis som predicerat efter MOMO, förutom att det är fler som avlider i influensarelaterade symptom med MOMO än om du tar ett genomsnitt för åren som nedan. MOMO räknar med en baslinje.

Nedan för tidigare säsonger, brutet på 1 juli-30 juni, i jämförelse med medel 15-19.
15-16 87777 −896
16-17 90456 +1783
17-18 89968 +1295
18-19 86489 −2184
19-20 92449 +3776
medel 15-19 88673

Nedan hittills för innevarande säsong:
15-16 14 feb 55146 −436
16-17 14 feb 56753 +1171
17-18 14 feb 55662 +80
18-19 14 feb 54768 −814
19-20 14 feb 54194 −1388
20-21 14 feb 58747 +3165
medel 15-19 55582
Citera
2021-03-02, 19:12
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
I själva verket har de flesta som påstås dött av covid inte alls dött av covid och i många fall inte ens haft covid.
Har du någon källa för detta då det går stick i stäv med dödsorsaksregistret?
Citera
2021-03-02, 19:15
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Har ni sett utvecklingen i Gävleborg? Vad är det som händer!?

Antal nya fall 7-dagars-snitt på nya fall är nu 220. Det är fyra gånger så mycket det var för 4 veckor sedan (29e januari var 7-dagars-snittet 56). Jag skulle tro att Gävleborg nu ligger högst i landet på nya fall per 100 000 och 7-dagar.

Region Gävleborg säger ju att Brittiska varianten utgör mer än 50% av fallen v8. Så det är väl en del av förklaringen till att det ökar så mycket. Vad jag vet har ingen annan region så "färska" siffror på hur mycket den brittiska (eller andra) varianten utgör.

Tillväxten av antal inlagda är också stor om än ej lika dramatisk än.

https://platz.se/coronavirus/?lan=gavleborg

Influensasäsongen brukar peaka så här års. Inget att hetsa upp sig över. Men om den brittiska varianten bidrar till att snabba upp smittspridningen är det förstås positivt, då kan vi snabbare uppnå flockimmunitet.

Btw, någon som minns 2018? Folk var sjuka och sängliggande, vården var i stabsläge och ÄNDÅ hade vi samhället öppet precis som vanligt. Människor kunde träffas och resa som de ville. Vansinne. Inga munskydd heller. Måste varit Tegnells fel.

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/m6yoM0/influensan-minskar--men-ligger-kvar-pa-en-hog-niva
Citera
2021-03-02, 19:18
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Finland: "Muterat virus märks på sjukhusen, fler yngre blir svårt sjuka - chefsöverläkare vill se utegångsförbud på nätterna"

https://www.hbl.fi/artikel/muterat-virus-marks-pa-sjukhusen-fler-yngre-blir-svart-sjuka/

Yngre blir svårt sjuka i influensan varje år vid den här tiden. Det är inget att hetsa upp sig över.

"utegångsförbud" -
Citera
2021-03-02, 19:28
Medlem
hardusettminapas avatar
https://www.irishtimes.com/news/health/over-93-of-people-who-died-with-covid-19-had-underlying-condition-cso-1.4402354

Medianåldern för coviddöda på Irland fram till November 2020 låg på 82. 93% av de döda hade allvarliga underliggande sjukdomar. Ändå går fullt friska unga människor omkring och är rädda för viruset.

Men denna fakta jag presenterar här biter inte, eftersom dessa människor redan är hjärntvättade. Det är som att gå in i en sekt och presentera vetenskapliga bevis för att deras tro är felaktig, det ligger liksom i sektens natur att fortsätta hålla fast vid den tro man är hjärntvättad med, i vissa fall stärks den t om för varje gång den blir motbevisad.

Fascinerande att skåda är det i alla fall. Men också sorgligt att så många människor så enkelt kan hjärntvättas av de som äger världens media.
Citera
2021-03-02, 19:30
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Att andra länder också misslyckas, kan inte användas som förevändning för att Sverige ska begå samma misstag.

Ja, att mutationerna sprids är ett problem för många länder. Kanske behöver alla länder införa åtgärder för att förhindra att nya mutationer snabbt får spridning över hela Världen?

Nej, men jag vänder mig emot att lägga över all skuld på en enskild person när detta problem är hela världens problem. Oerhört tröttsamt att läsa detta om och om igen.
Citera
2021-03-02, 19:33
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
2,5 miljoner människor världen över beräknas ha dött pga restriktionerna enligt FN. Lika många som påstås ha dött av Covid. I själva verket har de flesta som påstås dött av covid inte alls dött av covid och i många fall inte ens haft covid. Dessutom kommer många människor dö det närmaste åren pga restriktionerna som pågått de senaste året.

Lockdown dödar. Men det gör väl ingenting, huvudsaken är att ingen dör av covid.

Precis, och det är inte slut än. Jag bävar för att detta tillstånd ska fortsätta även när majoriteten av befolkningen är vaccinerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in