Senast idag läste jag en diskussion alà ”
det funkar inte att införa en total lockdown i en evighet, som Norge och våra grannländer”
Sant, en total lockdown under en längre period låter faktiskt idiotiskt. Så man undrar ju hur stackarna i diktaturländer som Norge, Finland och Danmark har orkat sig igenom deras omänskliga totalisolering under ett helt år...
Urval hur en ”totala lockdown” såg ut våren/sommaren 2020 i Norge, Finland och Danmark:
Citat:
15 april: Finland upphäver nedstängningen av huvudstaden.
15 april: Danmark öppnar skolorna för de yngsta barnen.
7 maj: Norge öppnar för offentliga evenemang för upp till 50 personer.
11 maj: Norge öppnar ALLA skolor
14 maj: Finland öppnar för resor från Schengen, skolorna öppnar.
18 maj: Danmark öppnar restauranger och fik.
1 juni: Upp till 50 kan samlas i Finland, man öppnar restauranger och tillåter idrottsevenemang.
1 juni: Norge öppnar barer, caféer och simhallar.
15 juni: Norge öppnar för arrangemang upp till 200 personer. Man tillåter barn och ungdomsport med viss fysisk kontakt.
2 juli: Danmark öppnar för besök på sjukhem.
Med mera. En bit ned under ”tiltak”:
https://www.vg.no/spesial/corona/norden/
Ironiskt nog har alltså Norge tillåtit evenemang för 200 personer i uppåt 6 av 9 månader under pandemin 2020. Flera grannländer öppnade barer, resturanger, fik, simhallar, idrott. Nedstängningen i Finland handlade om huvudstaden och gällde bara fram till 15 april. Osv.
Under samma period som ovanstående har lättats har Sverige infört begränsningar på 8 - 50 personer, alkoholförbud efter 22, övriga restriktioner på restauranger och barer Osv.
Några månader in på vintern har dock grannländernas restriktioner blivit hårdare igen, men det är högst sannolikt bara tillfälligt. För att man tyckte detta fungerade i våras.
I cirka 6-8 månader efter i våras tycker då inte jag att det låter mer begränsande än det har varit för oss. Fast det förvånar mig ju inte att folk skapar sig en sådan bild så som debatterna ser ut i Sverige... Onyanserad och ofta strider mellan två motsatta ytterligheter.
I "landet lagom". Fast den titeln skulle jag nog säga att Norge eller Finland har tagit över. Gäller nog dock inte "danskjävlarna", där går min gräns 😏
Medierna har även nästan bara rapporterat om restriktionerna i grannländerna som infördes i mars 2020, samt om nya restriktioner efter nyår. Men desto mindre artiklar om hur de successivt lättade på restriktionerna mellan april - juni och hur resten av 2020 såg ut...
Vår väg har i praktiken resulterat i både många dödsfall och mer långvariga begränsningar. Jag har då inte märkt av att det har lättats en enda månad sedan begränsningarna infördes gällande hur många som får samlas...? 🤔 Jag har inte märkt av att restriktionerna har lättats på krogar och restauranger. Osv.
Men det har det gjort i grannländerna, vad jag kan se. Sedan har det ju blivit tuffare igen sedan andra/tredje vågen, men det har likväl inte varit lika ihållande restriktioner under hela 2020. De fick lite av en paus i 6-8 månader.
Låter för mig som att Sverige snarare har hamnat i en lose-lose-situation än en ”win-win-situation".
Kanske, kanske det har blivit mer accepterat och ses som mer "fritt" i Sverige just för att folk föreställer sig att grannländerna har suttit totalt isolerade och har haft det jättetufft mer eller mindre hela pandemin? 🤔
Om man nu har skapat sig en bild alà "total nedstängning" i grannländerna under nästan hela pandemin så framstår det såklart som väldigt fritt i jämförelse med den uppfattningen.