2021-03-02, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Släpp snacket om grotta. Det finns inga grottor i Tyresta. Det finns "grottor" alltså berg/sten som sticker ut lite som man kan ställa sig under och få skydd mot regn, men det finns inga riktiga grottor som man går in i. Det är bara nån reporter på Aftonbladet som uttryckt sig felaktigt. Närmaste riktiga grottan - Klövbergsgrottan - befinner sig ca 3-4 km från fyndplatsen, på andra sidan vattnet ute på Brevik.

Kollade Sveriges Speliologförbunds databas över grottor i Haninge kommun och hittade en i Tyresta, inte långt ifrån där någon i tråden pekat ut platsen.
Bylsjögrytet mellan Bylsjön och Årsjön. Status står som eventuell grotta.

http://basen.speleo.se/rel/cave_info.php?RndIndex=79e630d7d4b
Citera
2021-03-02, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nån som är ute på en springrunda tar inte en natt i bivack lite oväntat. Inte heller missar man farorna med kolmonoxidförgiftning efter militär utbildning.

Beep. Wanna play again?

Nej, det känns inte speciellt troligt. Skulle han ha sprungit vilse? Skadad sig och behövt söka skydd? Det är ju inte ute sibiriska vildmarken vi pratar om utan ett område med uppmärkta stigar och aldrig mer än ca 5km till närmsta bilväg. En militär i god form bör nog hitta därifrån relativt snabbt.

Personen som hittades har nog slagit läger där frivilligt. Jag lutar nog snarare mot att det en enstöring lite i stil med Mostly Harmless som hittats.
Senast redigerad av mandelkaka 2021-03-02 kl. 17:49.
Citera
2021-03-02, 17:51
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Jag lutar nog snarare mot att det en enstöring lite i stil med Mostly Harmless som hittats.
Ja, det är antingen det eller nån som väldigt klantigt döljt ett mord vi pratar om. Där sitter min bettar-krona.

I vilket fall är det tragiskt, men man ska först och främst vara realist. Sen vilken -ist du vill.
Citera
2021-03-02, 17:52
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Om man ska fortsätta hamiltonspåret. Kan inte en grotta vara en bra plats för ett möte, ett möte som slutat illa?
Återigen, där finns inga grottor.
Citera
2021-03-02, 17:52
Medlem
schtaans avatar
"ska även någon form av elektronik ha hittats i närheten av fyndplatsen." - enl AB.
Eltandborste? Elvisp? TV? Stereo? GPS? Miniräknare?
Citera
2021-03-02, 17:53
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Min google-förmåga lägger sig platt och vägrar svara. Personligen hade jag gissat "0" - och det inkluderar Deniz.
Fast det borde öka oddsen för honom lite va
Citera
2021-03-02, 17:56
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
"ska även någon form av elektronik ha hittats i närheten av fyndplatsen." - enl AB.
Eltandborste? Elvisp? TV? Stereo? GPS? Miniräknare?
DAs klocka lämna han den hemma?
Citera
2021-03-02, 17:57
Medlem
guldkorns avatar
Långsökt kanske men när det gäller Tyresta och bombgruppen ska man komma ihåg att det rörde sig en hel del militärer där i samband med skogsbranden. Kan faktiskt vara så att det hittats militära grejer som legat och skrotat sedan dess...
Citera
2021-03-02, 18:01
Medlem
Citat:
Återigen, där finns inga grottor.

Precis, möjligtvis en lite mer markant skreva.
Citera
2021-03-02, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Om han dumpats där då?

Från vägen till den platsen är omöjligt att dra en kropp ditt.. har gått igenom denna området flera år sen och jag kan tänker mig den personen som ligger där nu är har tyvärr haft en olyckshändelse eller fick problem (hjärtfel eller nåt annat.)
Citera
2021-03-02, 18:08
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Vet inte hur det är nu iof, men på 90-talet kunde man iaf plocka hem tämligen vad som helst i sprängväg. Jag tog hem en hel låda med sprängdeg..

Och hur som helst verkar ju var och varannan unge i storstäderna ha handgranater och andra sprängmedel nu för tiden
Hehe, känner igen det.

Min kompis tog hem sprängdeg från K4 c:a 1986. Vi gick ut i ett skogsparti ett par hundra meter från tät bebyggelse. Han satte det runt en tall och vi gick c:a 40 meter bort bakom en klippa. Han sade ”det låter inte så mycket” så jag höll inte för öronen. Djävlar vad det small. Trädet föll. När vi kom tillbaka till flerbostadshusen stod flera i fönstren och glodde.

Vilken djävla pajasverksamhet försvaret är som låter värnpliktiga kunna sno hem sånt.
Citera
2021-03-02, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
DAs klocka lämna han den hemma?

Ja, tycker det låter som det tyvärr.

Tyckte också jag skymtade en polis med militär anknytning på en bild som har många gemensamma vänner med DA, som inte borde vara där.

Självmord genom sprängmedel låter inte superlångsökt.

Kan naturligtvis vara någon annan. Kanske t.o.m. troligt. Men bara känslan jag fick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in