2021-03-02, 17:09
Medlem
Opaques avatar
Genesis - Ur bibeln helt klart. Lätt att hitta eftersom det är hela inledningen på varenda bibel som går att hitta. Vet inte varför man vill läsa smörjan, men det kan vara intressant att veta varför fundamentalisterna blivit så indoktrinerade i sitt svart/vitt tänkande. Enligt min mening en av mänsklighetens absoluta lågpunkter någonsin. Och vi har inte ens vett att skämmas för dessa stenålderstexter som inte bragd annat än lidande, död och förintelser. Genesis är en veritabel manual för hur några få psykotiska präster tänkte när de tänkte till om en världsordning när den hände i ett ökenlandskap för 2000 år sedan utan kontakt annat än med sina stamfiender 10 km bort.

Ungefär 100% fel man kan ha, finns antecknat där. Sida efter sida efter sida.

(Nu kommer någon psykotisk troende och förklarar att Genesis visst är guds ord, men det kan jag leva med)
Senast redigerad av Opaque 2021-03-02 kl. 17:20.
Citera
2021-03-02, 18:30
Medlem
Ett öga för ett öga.
Citera
2021-03-02, 18:30
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja extrem som i konstig, absurd eller på något sätt opassande för sammanhanget.

I frikyrkan är det ju en allmän uppfattning att alla som inte erkänner Jesus som Guds son skall brinna i helvetet för evigt.
Gud skall alltså skicka majoriteten av världens befolkning till evigt straff bara för att dom har fel tro.

Om man inte tycker att den tolkningen är sjuk så har man grävt ner sitt förnuft på vägen nånstans.
Citera
2021-03-02, 18:32
Medlem
Cannibalizations avatar
Om man bortser från olika sekter som har en "egen" version av bibeln så skulle jag säga att sjundedags adventister har en särskild syn på hur bibeln ska tolkas som utgår ifrån hur främst Ellen G White har tolkat texterna.

Vet inte om jag skulle använda termen "extrem" i det fallet dock, men det är de jag känner till. Ett exempel är att de uttolkar att vildjurets märke kommer att komma i form av att det blir obligatoriskt att ha sk sabbatsdag med Gudstjänst på söndagar .
Senast redigerad av Cannibalization 2021-03-02 kl. 18:37.
Citera
2021-03-02, 18:38
Medlem
hvita.nhegrers avatar
De som bokstavligen tror att Gud skapade världen på sju dagar..
Citera
2021-03-02, 18:39
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
I frikyrkan är det ju en allmän uppfattning att alla som inte erkänner Jesus som Guds son skall brinna i helvetet för evigt.
Gud skall alltså skicka majoriteten av världens befolkning till evigt straff bara för att dom har fel tro.

Om man inte tycker att den tolkningen är sjuk så har man grävt ner sitt förnuft på vägen nånstans.
Tror inte nästan ALLA kristna att det är så...?
Citera
2021-03-02, 18:43
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Om man bortser från olika sekter som har en "egen" version av bibeln så skulle jag säga att sjundedags adventister har en särskild syn på hur bibeln ska tolkas som utgår ifrån hur främst Ellen G White har tolkat texterna.

Vet inte om jag skulle använda termen "extrem" i det fallet dock, men det är de jag känner till. Ett exempel är att de uttolkar att vildjurets märke kommer att komma i form av att det blir obligatoriskt att ha sk sabbatsdag med Gudstjänst på söndagar .

Det där med märket är ju intressant. Få saker har väl förvirrat folk så mycket som när dom skall försöka tolka vad det där märket är.

Jag träffade en gubbe på stan förra veckan. Han började prata om Jesus och Gud och sånt.
Han övervägde att tro att covid vaccinet kunde vara märket. Att dom kunde chippa en med en spruta.
Hur han kunde få det till märket i pannan fattade jag inte men det visar på hur mycket religionen förstör folks hjärnor.
Citera
2021-03-02, 18:45
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Tror inte nästan ALLA kristna att det är så...?

Tyvärr är det ju så. Därför kallar jag mig inte kristen längre.
Jag ser mig själv som en tänkande troende. Universalist.
Jehovas Vittnen tror inte på helvetet i alla fall.
Där håller jag med dom.
Citera
2021-03-02, 18:52
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Det där med märket är ju intressant. Få saker har väl förvirrat folk så mycket som när dom skall försöka tolka vad det där märket är.

Jag träffade en gubbe på stan förra veckan. Han började prata om Jesus och Gud och sånt.
Han övervägde att tro att covid vaccinet kunde vara märket. Att dom kunde chippa en med en spruta.
Hur han kunde få det till märket i pannan fattade jag inte men det visar på hur mycket religionen förstör folks hjärnor.

Just vildjurets märke kanske var ett lite dåligt exempel ifrån min sida då det är väldigt omdebbaterat som det är.

De tar sitt namn ifrån att de anser att sabbatsbudet ska hållas även av kristna hedningar idag, dvs på lördagen. Det är dessutom noga med olika lagar ur Gamla testamentet rörande oren mat och liknande.
Senast redigerad av Cannibalization 2021-03-02 kl. 18:55.
Citera
2021-03-02, 18:55
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Just vildjurets märke kanske var ett lite dåligt exempel ifrån min sida då det är väldigt omdebbaterat som det är.

De tar sitt namn ifrån att de anser att sabbatsbudet ska hållas även av kristna hedningar idag, dvs på lördagen.

Det är ju lika sjukt det. Dom tror att dom är dom ända rättfärdiga därför att dom har vilodag på lördag.

Hur man kan hjärntvätta folk till att köpa det här är obegripligt.
Citera
2021-03-02, 20:22
Medlem
C.B.G.s avatar
Om det är det mest extrema ska jag låta vara osagt men Jehovas vittnens förbud mot att ta emot blodtransfusioner sticker ut en aning.

Lär bygga på någon bibeltext.
Citera
2021-03-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Om det är det mest extrema ska jag låta vara osagt men Jehovas vittnens förbud mot att ta emot blodtransfusioner sticker ut en aning.

Lär bygga på någon bibeltext.

"Därför anser jag att vi inte skall göra det svårt för de hedningar som omvänder sig till Gud utan bara skriva till dem att de måste avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod...

Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från kött som offrats till avgudar, blod, kött från kvävda djur och otukt.
" (Apg 15:19-20, 28-29 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in