Citat:
Ursprungligen postat av UrsaMajor
Det här är visserligen varken en hemskhet eller en motsägelse utan bara en fånig detalj:
Enligt Matteus-evangeliet inför intåget i Jerusalem så hämtar Jesus lärjungar både ett åsnesto och ett föl, som Jesus sedan sitter upp på. Det betyder att han alltså rider in i Jerusalem "rodeo-style" sittandes på två djur samtidigt.
Enligt Matteus-evangeliet inför intåget i Jerusalem så hämtar Jesus lärjungar både ett åsnesto och ett föl, som Jesus sedan sitter upp på. Det betyder att han alltså rider in i Jerusalem "rodeo-style" sittandes på två djur samtidigt.
Jag är Flashback ett stort tack skyldig. Allt jag har lärt mig om kristendomen, är på många sätt ett resultat av efterforskningar i samband med frågor som ställts här.
Så är även fallet denna gång. Du har lagt märke till en detalj jag aldrig reagerat på, trots att jag läst Matteusevangeliet flera gånger.
Följdaktligen läste jag den aktuella passagen( Matt 21:1-11) ännu en gång. Mitt första intryck var dock inte att Jesus red in sittandes på två djur samtidigt, utan snarare att det var lite mysigt gjort av Jesus att inte skilja fölet från sin mamma då han tågade in i Jerusalem. Det blev tydligare då jag snubblade över Joh 12:15 bland noterna, eftersom Johannes berättar att "Jesus fann ett åsneföl och satt upp på den, såsom det står skrivet..".
Jag forskade vidare bland nothänvisningarna och inser till slut att både Matteus och Johannes knyter an till judiska profetior och förväntningar. Profeterna( jfr Sak 9:9, Jes 62:11) talar om dotter Sions glädje då hennes konung och frälsare kommer, ridandes på ett åsneföl. Det här är en viktig nyckel till förståelsen.
I äldre främreorientaliska riken var åsnan ett kungligt riddjur, läser jag vidare bland noterna, och därför är det nog rimligt att förmoda att evangelisternas avsikt var att förkunna Jesu kunglighet med en ödmjuk grundton. Den till synes fåniga detaljen tycks vara någon sorts tolkning, förklaring, uppfyllelse eller förskjutning av innebörden av profeten Sakarjas ord:
- Fröjda dig storligen, du Sions dotter! Höj jubelrop, du Jerusalems dotter! Se, din konung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han. Han kommer ödmjuk, ridande på en åsna,
på en åsninnas föl.
Sakarjas poetiska omskrivning kommer alltså hos Matteus att handla om två djur, medan Johannes endast nämner åsnefölet. Skälen till detta vill jag dock inte spekulera eller fördjupa mig i här och nu, men jag tyckte i varje fall att det var en ganska intressant liten historia. Jag är dig skyldig ett stort tack.
Senast redigerad av Tubbo 2010-08-05 kl. 21:29. Anledning: Tillägg..
Senast redigerad av Tubbo 2010-08-05 kl. 21:29. Anledning: Tillägg..