Citat:
Ursprungligen postat av
Grotius
Esbjörn verkar hävda att avtalet är ogiftigt. Antagligen enigt någon av grunderna i avtalslagen. Då ligger bevisbördan på Esbjörn.
Om man i stället anammar ditt sätt att resonera om att det ingåtts ett nytt muntligt avtal om att annullera köpet så bör det vara Esbjörn som har bevisbördan för det också. (Sen kan man fråga sig om det inte krävs skriftlighet för att annullera ett köp av fast egendom. Det tror jag men vet inte.) - Nu verkar inte Esbjörn ha gått på den linjen.
I båda fallen är bevisbördan tung.
Det är en tung bevisbörda, och nu måste Binninge börja jobba och inse allvaret. Jag tror det är advokaten Karin, som lyckats styra in till den slutsatsen rättens ordförande kommit till om vad som är kärnan i saken. Hon har processvana, det har inte Binninge.
Hävning, och allt annat kring hävning är bland det svåraste som finns. Det är ingen juridik för nybörjare, eller jurister som inte haft liknande fall tidigare.
Ebba kom med sin utfästelse efter att hon var informerad om att Esbjörn ville betala tillbaka handpenningen och sagt upp avtalet.
Den linje Esbjörn har gått på, är inte den jag skulle gå på. Jag skulle stenhårt gå in på avtalsrätten och ta hjälp där, om jag skulle ge Binninge ett råd. Bena ut turerna och lag som rör hävningen och utfästelsen, där vissa rättsförhållanden utreds av någon kunnig på denna juridik.