2021-03-02, 12:35
Medlem
Tror inte man ska bli avskräckt från att investera i uran enbart för senaste årets uppgång. Precis som bajssprutan skrivit tidigare är det mycket rymd kvar. Inte hört en enda taxichaffis snacka uran. Längre tidshorisont och det blir nog riktigt bra. När nya PK är kärnkraft blir det bra tryck uranus. Här bjuds på lättläst för oss som är dumma https://www.forbes.com/sites/jamesconca/2021/02/28/irrational-nuclear-fear-puts-sweden-in-danger-of-succumbing-to-stupidity/?sh=1d836c5f7334
Citera
2021-03-02, 12:53
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steam machine
Tror inte man ska bli avskräckt från att investera i uran enbart för senaste årets uppgång. Precis som bajssprutan skrivit tidigare är det mycket rymd kvar. Inte hört en enda taxichaffis snacka uran. Längre tidshorisont och det blir nog riktigt bra. När nya PK är kärnkraft blir det bra tryck uranus. Här bjuds på lättläst för oss som är dumma https://www.forbes.com/sites/jamesconca/2021/02/28/irrational-nuclear-fear-puts-sweden-in-danger-of-succumbing-to-stupidity/?sh=1d836c5f7334
Man ska såklart inte lägga hela förmögenheten på ett kort, men en liten position är ingen dum idé.

Det enda andra realistiska alternativet till baskraft i kallare regioner som är co2-neutralt i dagsläget är kärnkraften.
Som det är nu får fossilerna ta vid när solen slocknar och det inte blåser.

Gäller bara att få folk att fatta att även om man räknar in Hiroshima och Nagasaki på kärnkraftens samvete kommer den inte i närheten av skadorna och dödsfallen kol/olja ställt till med.
Som att flyga, större chans att bli mos i taxin på väg till flygplatsen än att faktiskt störta.
Bara att det är så spektakulärt när det väl händer. Fårflocken.

Jag gillar kärnkraft.
Citera
2021-03-02, 23:05
Medlem
bajssprutans avatar
Går ju inte så pjåkigt här heller idag, inte lika explosivt som på uransidan men inte kattskit heller.
Terminerna för HRC passerade just $1k i Augusti, koppar och aluminium fortsätter sin uppgång efter förra veckans rekyl.
Alu uppe på ny topp igen, hela 5% upp idag.

Gissar på att det blir grönt och fint i LUNE och NHY i morgon.
CLF är jag i det gröna igen efter nersnittning till reapris så den posen är lite för stor, ska skala av lite när den gått upp fint och diversifiera lite.

Oljan dippar men där är jag lågt exponerad, säkert sandfolket som härjar med priset.

Undrar hur det går för de andra idag som har typ tech och sånt häftigt modernt ?

Soyboysen på DI börjar kvickna till efter morgonlatten:
Citat:
2021-03-02 11:46
Priset på europeisk tunnplåt fortsätter att stiga och handlas nu till 740 euro per ton. Den generella bilden bland marknadens aktörer är att priset kommer stiga ytterligare. Det rapporterar Dagens industri med hänvisning till branschmediet Steel Business Briefing.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-02 kl. 23:30.
Citera
2021-03-03, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Ett litet tips för den som vill in i BHP group är att idag är x-datum för utdelning på 2 dollar.
Aktier har en tendens att gå ner mer än utdelningen ibland av någon anledning.
Jag är inte säker på varför men ett par teorier är:

Dagsländor och hobbytrejders fattar inte det och paniksäljer.
Tattigt kodade algos missar det.
Utdelningskåta typer som köpt enbart för utdelningen säljer.

Oavsett anledning ser jag det som en chans att köpa några till. Vi får se hur det rör sig.

Köpordern gick inte igenom... Börjar det bli FOMO?
Skalat ner EQNR. Lyckades tajma bra förra veckan, och känns lite för gubbig för att vara kul
Citera
2021-03-03, 14:30
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Köpordern gick inte igenom... Börjar det bli FOMO?
Skalat ner EQNR. Lyckades tajma bra förra veckan, och känns lite för gubbig för att vara kul
Det var ju bra att den inte gjorde, det kan bli billigare idag. Det verkar som folk verkligen förköpte sig med gruvor i dagarna och råvarupriserna andas lite.
Såg ett ras på 15% i premarket på chevron men det måste vara en bugg av något slag.
Nu ser det bra ut.

Outokumpu blev idag friade av spansk domstol både för ekonomiskt och juridiskt ansvar för vad fasen de nu hade hittat på för många år sedan. Bra, mindre pengar på advokatuslingar.

Annars ser det överlag trevligt ut idag. Inte lika explosivt som igår, men åt rätt håll.
Citera
2021-03-03, 15:34
Medlem
Citat:
Det var ju bra att den inte gjorde, det kan bli billigare idag. Det verkar som folk verkligen förköpte sig med gruvor i dagarna och råvarupriserna andas lite.
Såg ett ras på 15% i premarket på chevron men det måste vara en bugg av något slag.
Nu ser det bra ut.

Outokumpu blev idag friade av spansk domstol både för ekonomiskt och juridiskt ansvar för vad fasen de nu hade hittat på för många år sedan. Bra, mindre pengar på advokatuslingar.

Annars ser det överlag trevligt ut idag. Inte lika explosivt som igår, men åt rätt håll.

...ibland är man snabb. Idag den handlas utan utdelning
Citera
2021-03-03, 16:19
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
...ibland är man snabb. Idag den handlas utan utdelning
Idag verkar bli en röd dag. Trevligt med köplägen.
Citera
2021-03-03, 17:18
Medlem
Citat:
Idag verkar bli en röd dag. Trevligt med köplägen.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/03/03/rio-tinto-ordforande-lamnar-efter-sprangning-av-aborigingrotta.html

Sprängde grotta i maj förra året. Avgår nu... Kanske att flera huvuden kommer rulla, trots att gubbarna då blev friade efter händelsen... bra köpläge kan uppstå!
Citera
2021-03-04, 01:25
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/03/03/rio-tinto-ordforande-lamnar-efter-sprangning-av-aborigingrotta.html

Sprängde grotta i maj förra året. Avgår nu... Kanske att flera huvuden kommer rulla, trots att gubbarna då blev friade efter händelsen... bra köpläge kan uppstå!
Media har äntligen fått sin skalp och ger sig väl nu. Tror det uppfattas som positivt.
Vi kan ju inte yoloa med vår pension i memestonks som dårarna på WSB och $URNM finns inte på mellanmjölks-ppms lista över fonder så jag yoloade allt i Blackrock mining.
Mitt absoluta favoritbolag ArcelorMittal har nu en Zacks rating #1, strong buy.

Man ska undvika att köpa bolag som behöver stora mängder råvaror till sin produkt.
Först brukar tillverkaren ta smällen av inflationen ett tag för att inte skrämma kunderna.
Sedan kommer så kallad shrinkflation som vi upplevt nyligen (200g blir 185g osv)
Och till slut kommer prishöjningarna.

Det tar säkert ett år och dåliga rapporter innan det är köpläge i den kategorin av bolag.
Citera
2021-03-04, 10:27
Medlem
bajssprutans avatar
Nickelpriset dyker 5% på den här nyheten:
Citat:
Tsingshan Holding Group, one of the biggest nickel alloy and stainless steel manufactory in China, is found to have unexpected, high-efficient technology for nickel production.
Jag är inte rasist, men vem skulle de ha kopierat den processen av ? I call bs
Jag behöver mer bevismaterial än en tweet iallafall.

Och nickelbehovet kommer att eskalera med behovet av batterier.
Gruvaktierna tar lite stryk, men jag är inte speciellt orolig.
(Rio har utd på $3 idag, blev lite lös i magen innan jag insåg det.)

Stålpriset i Kina sticker radikalt 5% upp idag samtidigt som järnmalm förtsätter mot nya höjder.
Koppar ner ordentligt av okänd anledning.

Neodymium fortsätter givetvis sin klättring med 4% idag för en total på 40% bara i år som fortsättning på vansinnesracet med 300% sedan innan Corona ens hände.
Den som kan trolla fram en bra producent av detta ämne blir tät som fan.

Frågan är hur mkt prismanipulation som pågår i de här marknaderna ?

Ärligt talat tror jag att det där om Nickel är ren lögn. De kom alltså tillbaks från kinesiska nyåret och drog fram en ny superprocess för att producera nickel ur röven ?
Den enda kineser har uppfunnit vad jag kan komma på är svartkrut, och det var ett tag sedan.

Foliehattsteori:
Skojarna vill köpa billigare nickel till sina elbilar. Det är därför stålet sticker i Kina.
Det pumpas ut Teslakopior för glatta livet. Det är därför Nd och Mo sticker som fan.
Det är där alla semiconductors blir av.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-04 kl. 11:14.
Citera
2021-03-04, 10:58
Medlem
Är lite besviken på Africa Oil, nu får dom borra på där nere!
Citera
2021-03-04, 14:52
Medlem
Citat:

Stålpriset i Kina sticker radikalt 5% upp idag samtidigt som järnmalm förtsätter mot nya höjder.
Koppar ner ordentligt av okänd anledning.

Neodymium fortsätter givetvis sin klättring med 4% idag för en total på 40% bara i år som fortsättning på vansinnesracet med 300% sedan innan Corona ens hände.
Den som kan trolla fram en bra producent av detta ämne blir tät som fan.

Bless U. Låt inte denna tråd dö ut. Fetad är bra att hålla span på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in