2021-02-28, 17:19
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Jag tänker att deltagarna före ceremonin antagligen är livrädda för att det ska dyka upp något yxfult freak till giftaspartner. Sen visar det sig i de allra flesta fall att deras nya respektive faktiskt är hyfsat snygg, rimligt normal och går att prata med. Det försätter antagligen deltagarna i ett slags lyckorus (ungefär som reaktionen omedelbart efter att man överlevt en olycka, eller tagit sig igenom en svår situation).

Sen kommer förstås verkligheten ikapp, men omedelbart efter avslöjandet tror jag att de flesta deltagarna är i någon slags extrem lättnadskänsla.
Det påverkar förstås deras sinnestämning på middagen (och i de fall någon deltagare direkt ogillar sin nya partner, så brukar det bli väääldigt tydligt rätt snabbt!).

Det var en himla busig blick Susanne hade när hon drog in sitt skogshuggar-troll på hotellrummet. Jag tror att hon red honom som en rodeotjur!

Ha, ha, din analys är klockren.
Så tror jag också.
Lyckoruset är en lättnad att det inte var Dracula som dök upp.

Citat:
Det var en himla busig blick Susanne hade när hon drog in sitt skogshuggar-troll på hotellrummet. Jag tror att hon red honom som en rodeotjur!

Tror jag också.
Citera
2021-02-28, 17:20
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Varför skulle de vara rädda för att de plockat fram något troll som partner? Ligger i programidén att det ska vara hyfsade normala människor.

Det värsta som kan hända är väl:
- Fan, fan! Glömde säga att vad de än skaffar fram åt mig, så får han inte vara rödhårig och klä sig i kalasbyxor.

Är väl tillräckligt illa och stor besvikelse.
Tror du satt huvudet på spiken vad IVA tycker om sin Kalle aka Las Vegas.
Citera
2021-03-01, 19:44
Medlem
Ny trailer uppe

https://www.svtplay.se/klipp/30332258/trailer-2-gift-vid-forsta-ogonkastet?start=auto&fbclid=IwAR36MfyIN3PjqzhKhdy zHnyg9mMJxhYbVb6U1CEWtOz77q_GVFHc3GWvLDk

Låt FB göra det som FB gör bäst - sätt igång och spekulera! Odds på att Grävis är SD?
Citera
2021-03-01, 20:27
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efterskalvet
Ny trailer uppe

https://www.svtplay.se/klipp/30332258/trailer-2-gift-vid-forsta-ogonkastet?start=auto&fbclid=IwAR36MfyIN3PjqzhKhdy zHnyg9mMJxhYbVb6U1CEWtOz77q_GVFHc3GWvLDk

Låt FB göra det som FB gör bäst - sätt igång och spekulera! Odds på att Grävis är SD?

Odds på att socionomen är för världsvan för en bonnig lantis, även om hon fick en fantastisk bonka-bonka natt med honom, och att hon kommer att hitta på ursäkter om varför han inte duger.

Odds på att vi kommer inse att experterna missade totalt, som inte insåg att det var en hipster-wanna-be-skogsmulle i minimalistisk-modern anda, som gäller för en sån som Susanne.

Alltså en bortkommen landsortsbo, blir ju alldeles för sävlig för henne.

Det tror iallafall jag att det kommer utmynna i.
Senast redigerad av dialektiker 2021-03-01 kl. 20:29.
Citera
2021-03-01, 21:28
Medlem
Citat:
Ny trailer uppe

"Jag blir liksom sluten, när någon står så långt ifrån mig i de frågorna." Är det det du syftar på? Tror det snarare handlar om vilket liv de vill leva. Johan känns så mycket mer basic än Susanna och säkerligen mer nöjd med det lilla. Han är den typ av lantis som nöjd med en stor stark och pyttipanna medan Susanna vill ha surdegsbröd och hemkokad flädersaft.
Citera
2021-03-01, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T8NOSHT
"Jag blir liksom sluten, när någon står så långt ifrån mig i de frågorna." Är det det du syftar på? Tror det snarare handlar om vilket liv de vill leva. Johan känns så mycket mer basic än Susanna och säkerligen mer nöjd med det lilla. Han är den typ av lantis som nöjd med en stor stark och pyttipanna medan Susanna vill ha surdegsbröd och hemkokad flädersaft.

Usch, såna där kvinnor som lever ut nån slags bondromantisk dröm är jobbiga. Såna som ger en tre egenodlade rabarberstänger inslagna i brunt snöre i gå-bort-present. Som uppvuxen på landet så är rabarber inte det minsta exklusivt. Ge mig den sedvanliga flaskan rödtjut istället för faen.
Citera
2021-03-02, 01:36
Medlem
Mina tankar efter andra avsnittet.

Experterna och produktionen
- "Det här är sanningens minut", säger expert-Fredric om vigseln. På sätt och vis har han så klart rätt, men det är ju också att smickra sig själv. I och med upplägget är det väl ändå ganska liten risk att någon, inför tv-kameror och församlad släkt och vänner, skulle svara nej eller fly hals över huvud från själva vigseln. Har det ens hänt i någon av versionerna? Troligare är ju att man sväljer förtreten för stunden. Vigseln är helt enkelt inte den "minut" där experternas fingertoppskänsla och urvalsförmåga verkligen sätts på prov. Men, jag fattar - dramaturgi . . .

- Det är för övrigt det enda expertframträdandet den här gången (utöver Kalle, som får avsluta det hela med en prata om den "erotiska intimitet" som väntar. Jag bävar . . .). Även ställföreträdande tittare Elizabeth har fått träda tillbaka. Rimligt, antar jag. Mycket material att beta av ändå.

- Visst framträdde deltagare, liksom vänner och familj, med för- och efternamn i tidigare säsonger? Inte i förra, men för några år sedan? Ett brett genombrott för integritetskränkande tjänster som Ratsit och MrKoll, liksom kanske risken för spoilers genom Facebook-uppdateringar, har gjort att samtliga numera endast använder sina förnamn. Till och med i vigselakten, vilket känns lite rumphugget, tycker jag. (Som en bisats vore det intressant att höra hur produktionsbolaget hanterar deltagarnas tillgång till sociala medier. Min gissning är: sekretessavtal där man förbinder sig att inte talla på relationsstatus-knappen på Facebook . . .)

- Jag noterar att produktionen dessvärre tycks ha inspirerats av (den sevärda) amerikanska versionen av programmet vad gäller en aspekt: att försäkra sig om att även den mest trögtänkte tittaren är med på tåget i uttolkningen av situationer och känslolägen genom pedagogiskt övertydlig musik. Så snart ringen satts på fingret får vi således höra en sångare modell krogtrubadur artikulera att "inget kan fucka det jag känner just nu". Inför bröllopsmiddagen informeras vi om att stämningen nu är förtrolig och intim genom att en stämma förtydligar att han "aldrig träffat någon / som river alla murar". Efter vigseln? "Livet börjar nu". Snälla, förskona oss från dessa fördummande "illustrationer".

- Jag måste säga att produktionen med bravur lyckas dölja att det hela (väl?) är inspelat under en pandemi. Inte ens vid uppenbara tillfällen (som Elinors jobb på iva) går man - ännu - djupare in på det. De enda synliga spåren hittills är utomhusvigslarna, som ändå funkade, och det faktum att en del äldre bröllopsgäster deltar via länk. Jag antar att både tilltänkta deltagare och bröllopsgäster fått gå igenom coronatester för att slippa deppiga middagsscener bakom visir och skyddsdräkt. Faktiskt snyggt gjort. (Men smittsäkert? Den diskussionen kommer säkert att återkomma . . .)

Elinor och Lasse
- En lite pikant detalj; trots den starka identifikationen med Kalles Kaviar verkar Lasse leva i villfarelsen om att det är själva barnmodellen på tuben, Carl Ameln, som på något sätt uppfunnit eller driver kaviarföretaget: "tubmiljonären" och "tubentreprenören".

- Lasse om första intrycket: "Framför allt: fin hållning". Framför allt?

- "För er är det viktigt med rättvisa och grundsnälla värderingar". Justerar härmed min tidigare gissning om centerpartister . . . i miljöpartistisk eller åtminstone regeringsunderlags-riktning.

- Nu är jag kanske elak, men reagerar inte Lasse lite väl positivt på att (den för tittaren vid det här laget redan ordentligt slitna) Kalles Kaviar-liknelsen dras upp vid vigseln? "Nu fick hon sin Kalle." Illavarslande om det skulle visa sig utgöra mer än en obefintlig del av hans självbild.

- "Lars, nu är det dags att ändra på gamla mönster och möta en varm, medkännande kvinna som du kan bygga ett långt liv med". Min kursivering. Vi kryssar för säsongens andra antydan om ett hora-madonna-komplex som spökar i bakgrunden.

- Lasse förklarar att han inte varit nervös eftersom han "tror på experterna" (mer om det nedan) och var övertygad om att han skulle paras ihop med en "kanontjej". Men skulle man inte snarare kunna bli mer nervös av den vetskapen? Jag bara undrar.

- Båda bor i Traneberg. Flashback till Miha och Niclas i 2019 års säsong, och Sliding Doors-ögonblicket när man insåg att de förmodligen passerat varandra dagligen.

- Storsint av SVT att inte lämna Lars väns långrandiga liknelse om Fångarna på fortet och Fader Fouras på klippgolvet. ("Kan vi ta om scenen men att du pratar om Bäst i test och Babben i stället?") TV4 tackar för det erkännandet.

- Elinors väninna om Lasse: "Han påminner om en vän som har varit lite flörtig mot Elinor tidigare [men som, uppenbarligen, inte nådde hela vägen fram]". Skoningslöst att behålla denna burn mot den försmådde, tack och lov namnlöse, uppvaktaren.

- Brudparet är uppenbart socialt kompetenta, omgivna av smakfullt konverserade övre medelklasspersoner ur "läkeriet". Trygg bakgrund för en bröllopsfest som inleder ett arrangerat äktenskap.

- Lasses föräldrar - så gulliga och sympatiska! Med boomerns charmiga tveksamhet inför "den nya tekniken". Piggade upp! Var de verkligen "på safari", eller var det en skämtsam kommentar?

- "Lars vän" (aka Cardigans-Lasse som läkare) levererar en anekdot som sätter brudgummen i ett smickrande ljus. Läkare älskar verkligen såna här historier. Men, i alla fall, en betydligt mer tillrådlig bröllopsmiddagsanekdot än den om ärtorna i nästa sällskap.

- In med Elinors systrar som ny expertpanel, säger jag! Ge dem några glas champagne och släpp loss dem på kommentarsspåret.

- Lasse inställd på att vara "mikrobakis" dagen efter bröllopet. Betoning på "mikro": man anar att han inte är typen som slösar bort en hel dag på att ligga på soffan. Det finns säkert en kemtvätt att hämta; först en mikrosovmorgon, sedan ut ur bröllopsstassen och in i ett par träningstights vid 8.30-snåret.

- Ganska (förlåt) kåt stämning mellan Elinor och Lasse. Lovande, antar jag, men jag skänker samtidigt en tacksam tanke åt den redigerare som drog en barmhärtighetens slöja över händelserna efter "saunafesten" [sic], och lät Tomas Ledin förklara för oss vad som väntade när kameran stängts av.

- Och, på tal om saunafesten, var det brudparets eget initiativ? Knappast, va, för de planerar väl inte sitt eget bröllop? Och, om inte, hur avgjordes det att just de två fick ha en sådan, medan Sofia och Anton, i en mästerligt klippt scen, fick se på från fönstret?

- Lasse: "Jag ser fram emot vårt liv, eller vad det nu blir. Man ska inte utfästa något redan nu, men jag är jätteglad över att det blev just du." Berömvärt nyktert uttalande.

- Elinor gör fortfarande ett ganska anonymt intryckt, åtminstone jämfört med Lasses exponering. Jag hoppas att vi får lära känna henne lite närmare snart.

Sofia och Anton
- Sofia: "Han verkar lugn och trygg". Det ena kan ge det andra, men inte nödvändigtvis.

- T-ordet (t*cos) dyker upp igen (även i bestämd form, som vore det ett koncept, "tacosen") - med största sannolikhet inte för sista gången. Jag gick ju in på det här i mitt förra inlägg, så jag nöjer mig här med ett viktigt meddelande till samtliga inblandade: att tycka om en maträtt är dessvärre fortfarande inte en ersättning för att ha en personlighet.

- Jag tror inte att jag behöver ödsla allt för mycket ord på den stela tystnad som präglade bröllopsmiddagen, eller, kanske ska jag säga, som präglade klippningen av bröllopsmiddagen. (Och minglet efteråt.) Ibland rent parodiskt elak redigering. ("Annars då?") Det fattades bara att syrsor.wav lades på. Varför gör produktionen på det här viset? Billiga humorpoänger, eller antyder man något som kan bli bestående i stämningen mellan de tu? Det återstår att se. Samma sak med ärtor/ärter-gate. Varför anstränger man sig för att ta med något sådant i vad som ändå måste vara en komprimerad sammanfattning av ett händelseförlopp?

- Mormors man Peter levererar energi med allsång via videolänk. Man önskar att han varit på plats. (Minnen av Micke Rickfors ytterst motvilliga deltagande i Elina och Albins bröllop i förra säsongen, för att inte tala om hans uppfriskande ärlighet i de få synkar som ansågs sändningsbara.)

- Anton: "Så du dricker kaffe?" Följdfråga: "Med mjölk?" De kallpratar redan som 40-talister. Vet inte om det egentligen är något dåligt. Dramaturgisk peak när Anton (korrekt) observerar att havremjölk känns "lite stockholmare" och Sofia riposterar att "[Oatly] ju är lite finare och bättre".

- Antons mamma fascinerad av likheten i att två ungefär jämnåriga personer båda sett Lotta på Bråkmakargatan som barn. (Sofia: "Det är inte Pippi, direkt".) Ribban för vilka likheter man betecknar som "skrämmande" måste höjas ett snäpp.

- Som sagt, jag utgår från att det mesta är sagt om den tafatta stämningen, så låt oss i stället fokusera på ett annat problem, som inte är unikt för detta par men som de kan få representera: infantiliseringen av kulturen. Efter att redan tidigare ha konstaterat att "det ju blir min prinsessa som kommer fram till altaret" förenas Anton med sin fru i bröllopsdans till . . . signaturmelodin från en Disney-rulle. Ett dåligt tecken vad gäller det kommande släktet och vårt kulturella tillstånd i allmänhet, om än kanske bra för vårt kärlekspar, då de båda ändå tycks mötas där i barnkulturen.

(Fortsätter nedan.)
Citera
2021-03-02, 01:41
Medlem
(Fortsättning, Sofia och Anton)

- Vid fönsterscenen, som jag redan berört, ser man begynnelsen av ett långt liv på pass vid fönstret tillsammans, med blicken riktad mot grannarna. Inte mitt drömliv, kanske, men onekligen ett delat intresse.

- Vi bjuds på en bokstavlig tolkning av "pillow talk", som i samtal om kuddar. Jag tyckte inte att det var så illa. Bakom en viss nervositet verkar de båda ändå ganska avslappnade, sociala på samma nivå. Bådar gott.

Susanna och Johan
- Susanna: "Jag har fullt förtroende för experterna i det här". En replik som, i lite olika variationer, återfinns även hos andra par. Min enda fundering är: varför? Har de inte sett de tidigare säsongerna? Samtidigt är det nog, rent psykologiskt, en ganska bra strategi att ha just det. Kanske, rentav, en förutsättning för att delta.

- Johan, vid vigseln: "Andas djupt, så kör vi det här". Passande pendang till Susanna formulering om att "riva av det här gifteriet" i föregående avsnitt. Även hur bröllopsmiddagen beskrivs som en "kick-off". Klämkäckt äktenskapstycke.

- Jag fruktar fortfarande att det finns inslag av subkulturell analfabetism i den här matchningen. Minns mardrömsmatchningen Ellen och Bert för några säsonger sedan (Berts blogg, med den talande rubriken "Hej, jag är Bert", finns för övrigt fortfarande online för hugade läsare). Där var det uppenbart att experterna bara såg två unga människor som antagligen skulle passa ihop, men inte var förmögna, eller villiga, att läsa av de mer subtila markörerna. Hon var feminist och jobbade på en kulturbio - han hade pikétröja och tittade på sport. Ni fattar. I fallet Susanna och Johan är jag rädd att experttolkningen är "de är båda lantisar", men att Susanna är en funktionsjacka och Johan en varselväst. Det är inte samma lantis. Jag ser dock fram emot att få fel här; jag kan också se hur de äkta makarnas inre toalettpall och konfettikanon (Johan: "Yes! Det här är så rätt. Det är så jag.") möts och hur de båda förenas i, säg att gotta sig åt senaste Haveristerna eller den "sköna humorn" i Teknikmagasinet-katalogen eller ett avsnitt av Parlamentet.

- Bra tal av Susanna! Tycker fortsatt att denna duo i allmänhet ger ett hyggligt intryck.

- Johan betonar flera gånger att han uppskattar Susannas "sprallighet" och "busighet". Inget fel i det. Men vad söker han utöver det? Jag ska inte måla fan på väggen här, men det blir intressant att se.

Inför framtiden
- Jag gör inga ytterligare förutsättningar om vilka som kan tänkas lyckas än det som kan anas ovan, men har, utöver det, en förhoppning: lär av tidigare säsonger, och, för all del, av utländska versioner på en punkt. Vilka är de enda fyra personer som förstår precis vad ett GVFÖ-par går igenom? De andra två paren. Utnyttja det, även om det kanske förtar lite av känslan av att vara en fluga på väggen i något unikt, och lyfter "metaaspekter" av programmet i förgrunden. Det är ändå värt det, tycker jag, för parens utveckling. Det kan rentav bjuda på extra dramatisk krydda (som när det visade sig att Miha och den blundande Magnus - som alltså ingick i varsitt par - tidigare dejtat, i den legendariska 2019-säsongen).
Citera
2021-03-02, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Odds på att socionomen är för världsvan för en bonnig lantis, även om hon fick en fantastisk bonka-bonka natt med honom, och att hon kommer att hitta på ursäkter om varför han inte duger.

Odds på att vi kommer inse att experterna missade totalt, som inte insåg att det var en hipster-wanna-be-skogsmulle i minimalistisk-modern anda, som gäller för en sån som Susanne.

Men alltså ärligt talat, skogsmulle hipsterkillar som är helt okej med att vara en sidokaraktär i något slags Underbara Clara liv växer inte direkt på träd, den fantasibilden måste ju dö någon gång.
Citera
2021-03-02, 09:32
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatter1719
...
- Antons mamma fascinerad av likheten i att två ungefär jämnåriga personer båda sett Lotta på Bråkmakargatan som barn. (Sofia: "Det är inte Pippi, direkt".) Ribban för vilka likheter man betecknar som "skrämmande" måste höjas ett snäpp...

Lotta på Bråkmakargatan är busigt värre. Det är tom lite crazy utöver att likheterna är skrämmande. Den viktigaste fördelen med likheterna är väl att paret ser dessa små tecken som viktiga och att de förenar.

Sympatiska observationer. Du borde inflikas som en dov berättarröst, som en dövtolk man kan foga in om man önskar.
Citera
2021-03-02, 11:19
Medlem
Citat:
Ny trailer uppe

Det har redan blivit en trådsanning att Susannas problem är att hon är "fejklantis" medan Grävlis är the Real Deal. Blir spännande att se om det är där gummistöveln klämmer. Hur som helst så låter det inte så imponerande om experterna har missat en avgörande skillnad i värderingar.

Ellinor: "...men du har hållt det hemligt". Fasen, Larsa bara MÅSTE vara i garderoben... Har han precis avslöjat sin fantasi om att åka vasalopp mellan Brill-Kalle och Raw-Freddan? Eller så har han lite problem med "liggeriet" eftersom hans sexuella benchmark fortfarande är den 63-åriga konstnärinnan som tog hans oskuld. Och Lars, raka dig för h-e!

Sofia tycker att alla killar är idioter. Kommer hon visa sig vara en drama queen? Snyftar i gräset bara för att genomsnälle Anton köpte fel mjukost. Kanske ger det lite perspektiv på hennes "elaka" expojkvänner.
Citera
2021-03-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Trots sitt utseende blev det inte något jättebonka hela natten. De nio centimetrarna räckte inte till för socionomen. Så nu får Grävis förklara sig varför kan inte levde upp till hennes måste-krav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in