Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Ja det beror givetvis på temperatur och annat. Är det -10 och jag inte har använt motorvärmaren så slår jag igång motorn och kör full defroster några min, samtidigt som jag skrapar rutorna. Tror t o m jag hört någon myndighet som tycker man bör göra så; vissa gånger kan tomgångskörning vara befogat.
Lågt oljetryck? Så du menar att man ska tokvarva en iskall motor det första man gör för att försöka stressa upp oljetryck och få den varm? Det kan rent teoretiskt ta död på den och är rent skadligt. Det behöver inte gå särskilt länge innan man har det oljetryck som behövs för att kunna köra så att stå någon minut innan man börjar köra är att rekommendera. Särskilt om man har turbo.
Så det vanligaste är att du och folk ”tokvarvar” när ni startar en kall bil/motor och kör iväg…?
Som vi redan förklarat då är det generellt bättre att köra bilen direkt, än att stå på tomgång och låta bilen börja värmas upp.
Man kan såklart låta den stå på tomgång medan man skrapar rutorna t ex, då slår man ju två flugor i en smäll. Men uppvärmningen av bilen och motor går normalt fortare om bilen körs, därför att mer värme utvecklas då i motorn och den går dessutom då mer med det normala oljetrycket den ska ha vid körning.
Jag vill inte påstå att det skulle vara skadligt att stå på tomgång, det tål det såklart. Bara att det generellt sett är bättre att köra iväg, lugnt o fint.