Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Så det vanligaste är att du och folk ”tokvarvar” när ni startar en kall bil/motor och kör iväg…?
Som vi redan förklarat då är det generellt bättre att köra bilen direkt, än att stå på tomgång och låta bilen börja värmas upp.
Man kan såklart låta den stå på tomgång medan man skrapar rutorna t ex, då slår man ju två flugor i en smäll. Men uppvärmningen av bilen och motor går normalt fortare om bilen körs, därför att mer värme utvecklas då i motorn och den går dessutom då mer med det normala oljetrycket den ska ha vid körning.
Jag vill inte påstå att det skulle vara skadligt att stå på tomgång, det tål det såklart. Bara att det generellt sett är bättre att köra iväg, lugnt o fint.
Jag står inte och tokvarvar men jag har sett folk som gör så. Man vill ha motorn varm snabbt så man står och varvar 3-4000 varv när den just har dragit igång i -15. Är det sen en diesel så behöver man inte ha ett motoröra eller ha metallurgisk utbildning för att höra att det inte är bra för delarna och att slitaget är betänkligt - även om det är, som du säger, säkert så att motorn "tål" det.
Jag menar nu inte att man ska tomgångsköra någon längre stund men i alla fall tills man känner att reglagen inte är nästan stumma, brukar ta någon minut - lagom för att skrapa rutorna. Är det bara någon eller några minusgrader behövs detta knappt alls och ja, man värmer upp såväl motor som kupé snabbare vid körning men just dom första 30-60 sekunderna anser jag att man bör undvika några högre varv om det är tvåsiffriga minusgrader.
Jag har varit med om bilar, modell "Ä", och temperaturer under -40 där kopplingspedalen stannat inne vid frikoppling och sedan långsamt, långsamt fjädrat tillbaka. Även bilar med s k sportratt och snäckväxelstyrning - utan servo - där ratten knappt varit vridbar i temperaturer under -30. Blir lite svårkört då. När dom sen blev varma försvann dessa problem så ja: lite tomgångskörning vid låga temperaturer kan underlätta.