2021-03-02, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Gamla Volvo B18A-motorn tål inte att stå på tomgång på grund av att mellanrummet mellan ventil och ventilstyrning är för stort = noll oljetryck.

På vilket sätt menar du att oljetrycket i sig skulle påverkas av ventilskaft och ventilstyrning… ? Mycket nyfiken….
Citera
2021-03-02, 12:46
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Gamla Volvo B18A-motorn tål inte att stå på tomgång på grund av att mellanrummet mellan ventil och ventilstyrning är för stort = noll oljetryck.
Va? Var har du läst det? Bifoga dom uppgifterna.
Citera
2021-03-02, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Va? Var har du läst det? Bifoga dom uppgifterna.

Han har i bästa fall missuppfattat något grovt, och hur smörjsystemet och motorn funkar det har han inte så bra koll på.

Man kan säga så här, man kan ta bort ventilen helt, och oljetrycket påverkas inte (ja om man drar runt motorn med startmotorn eller nåt annat) ja man kan ta bort hela ventilstyrningen…. Samma oljetryck…
Citera
2021-03-02, 16:53
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så det vanligaste är att du och folk ”tokvarvar” när ni startar en kall bil/motor och kör iväg…?

Som vi redan förklarat då är det generellt bättre att köra bilen direkt, än att stå på tomgång och låta bilen börja värmas upp.

Man kan såklart låta den stå på tomgång medan man skrapar rutorna t ex, då slår man ju två flugor i en smäll. Men uppvärmningen av bilen och motor går normalt fortare om bilen körs, därför att mer värme utvecklas då i motorn och den går dessutom då mer med det normala oljetrycket den ska ha vid körning.

Jag vill inte påstå att det skulle vara skadligt att stå på tomgång, det tål det såklart. Bara att det generellt sett är bättre att köra iväg, lugnt o fint.

Jag står inte och tokvarvar men jag har sett folk som gör så. Man vill ha motorn varm snabbt så man står och varvar 3-4000 varv när den just har dragit igång i -15. Är det sen en diesel så behöver man inte ha ett motoröra eller ha metallurgisk utbildning för att höra att det inte är bra för delarna och att slitaget är betänkligt - även om det är, som du säger, säkert så att motorn "tål" det.

Jag menar nu inte att man ska tomgångsköra någon längre stund men i alla fall tills man känner att reglagen inte är nästan stumma, brukar ta någon minut - lagom för att skrapa rutorna. Är det bara någon eller några minusgrader behövs detta knappt alls och ja, man värmer upp såväl motor som kupé snabbare vid körning men just dom första 30-60 sekunderna anser jag att man bör undvika några högre varv om det är tvåsiffriga minusgrader.

Jag har varit med om bilar, modell "Ä", och temperaturer under -40 där kopplingspedalen stannat inne vid frikoppling och sedan långsamt, långsamt fjädrat tillbaka. Även bilar med s k sportratt och snäckväxelstyrning - utan servo - där ratten knappt varit vridbar i temperaturer under -30. Blir lite svårkört då. När dom sen blev varma försvann dessa problem så ja: lite tomgångskörning vid låga temperaturer kan underlätta.
Citera
2021-03-02, 17:08
Medlem
om man bor nånstans där det blir -25 med någon sorts regelbundenhet så är man rätt dum om man inte har en motorvärmare installerad. annars får man väl göra som ryssarna i sibirien och sätta en engångsgrill under oljesumpen.
Citera
2021-03-02, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag står inte och tokvarvar men jag har sett folk som gör så. Man vill ha motorn varm snabbt så man står och varvar 3-4000 varv när den just har dragit igång i -15. Är det sen en diesel så behöver man inte ha ett motoröra eller ha metallurgisk utbildning för att höra att det inte är bra för delarna och att slitaget är betänkligt - även om det är, som du säger, säkert så att motorn "tål" det.

Jag menar nu inte att man ska tomgångsköra någon längre stund men i alla fall tills man känner att reglagen inte är nästan stumma, brukar ta någon minut - lagom för att skrapa rutorna. Är det bara någon eller några minusgrader behövs detta knappt alls och ja, man värmer upp såväl motor som kupé snabbare vid körning men just dom första 30-60 sekunderna anser jag att man bör undvika några högre varv om det är tvåsiffriga minusgrader.

Jag har varit med om bilar, modell "Ä", och temperaturer under -40 där kopplingspedalen stannat inne vid frikoppling och sedan långsamt, långsamt fjädrat tillbaka. Även bilar med s k sportratt och snäckväxelstyrning - utan servo - där ratten knappt varit vridbar i temperaturer under -30. Blir lite svårkört då. När dom sen blev varma försvann dessa problem så ja: lite tomgångskörning vid låga temperaturer kan underlätta.

Då är vi på samma bana.

Jag menar inte heller att man vrider på starten och sen direkt motorn tänder brakar iväg med 5000rpm, eller omvänt, står på tomgång i 30 min…

Beroende på bil och aktuella omständigheter så är det ju alltid lämpligt att vid kallstart låta motorn starta, och sen tuffa på tomgång säg ca 10 s så man hinner kolla att allt ser och låter normalt ut, sen kan man stilla tuffa iväg om man vill. Snabbare än så känns inte nödvändigt. Vill man skrapa rutorna så är det ju trots allt smart att starta motorn först sen skrapa och åka iväg, än att skrapa först sen starta och åka iväg.

Känner för övrigt igen dina erfarenheter i stark kyla…
Citera
2021-03-02, 18:04
Medlem
Näe, påverkar inte ventiler, det som händer vid kallstart, är att du nöter ut startmotorn och tömmer batteriet snabbt, vilket gör att batteriet blir snabbt dåligt, och startmotorn.

Sen kan väl annat hända om du bränner iväg full fart direkt vid -25 och den inte har hunnit få upp oljetrycket. Men det är en annan femma.
Citera
2021-03-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Näe, påverkar inte ventiler, det som händer vid kallstart, är att du nöter ut startmotorn och tömmer batteriet snabbt, vilket gör att batteriet blir snabbt dåligt, och startmotorn.

Sen kan väl annat hända om du bränner iväg full fart direkt vid -25 och den inte har hunnit få upp oljetrycket. Men det är en annan femma.

Hur då ”nöter ut startmotorn”…..?
Ja, den slits när det används, men den gör ju trots allt det jobbet den är designad och dimensionerad för att göra. Starta dra runt motorn inför start, oavsett varm eller kall motor….
Citera
2021-03-02, 20:49
Medlem
Citat:
Hur då ”nöter ut startmotorn”…..?
Ja, den slits när det används, men den gör ju trots allt det jobbet den är designad och dimensionerad för att göra. Starta dra runt motorn inför start, oavsett varm eller kall motor….

Du erkänner själv att den slits när den används, vad tror du händer när motorn är -25? Självklart blir det mycket mer motstånd att dra runt motorn desto kallare det blir..

Under vinterhalvåret får jag in massor av kunder som inte får igång bilen trots nya fräscha batterier, 90% av gångerna har startmotorn varit slut. Det drar runt motorn, men tömmer batteriet direkt. En dålig startmotor slukar mycket mer ström. Så folk tror att deras batteri är dåligt direkt fast det är ½år gammalt.

Vad dom är dimensionerade för kan jag inte säga, kan då säga att många bilar där ute inte har tillräckligt starka startmotorer för -25-30* Dom klarar av det, men håller inte måttet i längden.
Dom enda bilarna som verkligen har överdimensionerade är Toyota Hilux.
Senast redigerad av Noccofocus 2021-03-02 kl. 20:59.
Citera
2021-03-02, 21:11
Medlem
Citat:
Du erkänner själv att den slits när den används, vad tror du händer när motorn är -25? Självklart blir det mycket mer motstånd att dra runt motorn desto kallare det blir..

Under vinterhalvåret får jag in massor av kunder som inte får igång bilen trots nya fräscha batterier, 90% av gångerna har startmotorn varit slut. Det drar runt motorn, men tömmer batteriet direkt. En dålig startmotor slukar mycket mer ström. Så folk tror att deras batteri är dåligt direkt fast det är ½år gammalt.

Vad dom är dimensionerade för kan jag inte säga, kan då säga att många bilar där ute inte har tillräckligt starka startmotorer för -25-30* Dom klarar av det, men håller inte måttet i längden.
Dom enda bilarna som verkligen har överdimensionerade är Toyota Hilux.

Märkligt att det de allra flesta bilar i nordiska kyliga klimat trots allt sällan eller aldrig behöver byta startmotor….

Fundera på hur det antal bilar du får in med kass startmotor står sig mot alla bilar du inte får in….

Men ja, startmotorn slits när den används, men den är gjord för att användas. Och med dagens oljor med W0-5 som normal kallviskositet så är det inte så jäkla mycket trögare ens vid -30C att det skulle slita ut startmotorn på förtid efter några starter i den kylan.

Så, jag menar att du drar lite förhastade slutsatser.
Citera
2021-03-02, 21:19
Medlem
Citat:
Märkligt att det de allra flesta bilar i nordiska kyliga klimat trots allt sällan eller aldrig behöver byta startmotor….
Fundera på hur det antal bilar du får in med kass startmotor står sig mot alla bilar du inte får in….
Så, jag menar att du drar lite förhastade slutsatser.

Tror du kommer ifrån vad tråden handlade om, och vad jag skrev.
Jag skrev aldrig att det händer alla att den blir dålig, det är det verkligen långt ifrån. Jag skrev bara vad som händer egentligen vid kallstart av en motor. En startmotor är något som det slits på alltid, oavsett klimatet.

Att ventiler ska gå sönder har jag aldrig någonsin hört om i min karriär som mekaniker. Vid kallstart.
Senast redigerad av Noccofocus 2021-03-02 kl. 21:21.
Citera
2021-03-02, 21:21
Medlem
Citat:
Tror du kommer ifrån vad tråden handlade om, och vad jag skrev.
Jag skrev aldrig att det händer alla att den blir dålig, det är det verkligen långt ifrån. Jag skrev bara vad som händer egentligen vid kallstart av en motor.

Att ventiler ska gå sönder har jag aldrig någonsin hört om i min karriär som mekaniker. Vid kallstart.

Bra, då är vi nog mer överens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in