2021-03-02, 00:43
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja. Säljaren är skyldig att bevara huset i det skick det var när köpeavtalet undertecknades.

Frågan är dock vem som har ansvaret nu. Jag har har ihärdigt framhärdat att Ebba har tillträtt huset den 16e september och då torde det vara hennes ansvar. Vinner hon fajten och senare kräver Esbjörn på skadestånd för skada som skett på huset efter den 16e september så tror jag hon får problem.

Det är sånt som är stökigt i en sådan här process och som blir en loose loose situation för Ebba

Om hon vidtar åtgärder på huset nu, så kan hon bli skadeståndsskyldig mot Esbjörn om hon förlorar.
Om hon inte vidtar åtgärder på huset nu, så kan hon själv få stå kostnaden för skador om hon vinner.

Så vilket ska hon göra? Vidta åtgärd eller inte?

Ja, enligt avtalet står säljaren för risken från kontraktsdatum fram till tillträdesdagen. Hon borde ha skaffat sig en brandförsäkring per den dagen. Ebba äger fastigheten och bör därför försäkra den. Däremot kan inte banken kräva det ännu, eftersom hon inte kunnat belåna den pga Esbjörns kurragömmalek. Rörigt detta.... Om ödeshuset brann ned så vore det säkert det mest gynnsamma för Ebba eftersom en renovering torde vara dyrare än att bygga nytt.

Vad gäller ”vattenskada” så täcker inte försäkringen utifrånkommande vatten, endast läckage av vattenledningar inomhus. Annars skulle ju ingen människa bry sig om att underhålla sina tak....
Senast redigerad av JymdKjam 2021-03-02 kl. 00:53.
2021-03-02, 00:43
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det framgår att du inte läste rättsfallet, och om du inte bemödar dig att lära dig något så grundläggande när du sitter och kväser ur dig juridisk desinformation i tiotals inlägg finns det ingen anledningen att fortsätta det här.

Nu min gode herre får ni förklara er åsikt!
Det som gäller för att bryta, ångra, häva (ja kalla det vad f**n du vill) ett avtal enligt JB, är att parterna i samråd skriver ett nytt avtal om att det gamla inte är giltigt.
Håller sig den ena undan, påstås ångra sig, men inte medverkar till detta samråd och behåller handpenningen, kan köparen endast stämma för bättre rätt till fastighet i tingsrätt.
Det går inte göra på annat sätt då detta är köpares enda lagrum för stämning.
Den undflyende parten tvingas till samråd och allt löser sig med nytt avtal och återbetalning.
Domstolen ger köparen bättre rätt, säljaren erbjuds fastigheten till återköp motsvarande utgifterna.
Domstolen HÄVER (ogiltigförklarar) avtalet och efter det har man möjlighet återfå handpenningen.
Förstår du nu?
2021-03-02, 00:51
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Kronkalle var väl snabbt där och reglerade lite skulder som gubbstrutten samlat på sig.

Den där skulden han hade för avhysningen från ett garage i Västerås känns lite symptomatisk. Hade han, måhända, belamrat det också med bråte och/eller bilvrak? Eller så var det utspillda miljöfarliga vätskor som sanerades? Hur som helst så kan man ana hoarder-vibbar där också...

Och nu ska han efter dagens dom (om den inte överklagas, förstås) också betala ca 25 000 kr till i dagsböter, motpartens juridiska kostnader samt en liten symbolisk slant till Brottsofferfonden. ”Pengarna rinner så snabbt mellan fingrarna”!
Senast redigerad av JymdKjam 2021-03-02 kl. 00:55.
2021-03-02, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Men det gör Esbjörn, ser du. Han kommer ihåg allt väldigt väl. Har du inte sett läst artiklarna och sett videorna där han berättar vitt och brett om allting? Vem som satt på vilka stolar, vilket fönster Ebba öppnade, varför hon öppnade just det osv osv?

Under stress och press är det lätt att glömma.
Var du med när det skrevs på ?
2021-03-02, 00:56
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
BORDE inte Ebba svarat någon dessa fyra frågeställningar om hennes kontonummer?

Men visst ja, här gäller regler bara åt ett håll, ni är patetiska!
Pengarna borde kommit från något konto, väl bara betala åter, eller har hon betalt kontant.
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ja, enligt avtalet står säljaren för risken från kontraktsdatum fram till tillträdesdagen. Hon borde ha skaffat sig en brandförsäkring per den dagen. Ebba äger fastigheten och bör därför försäkra den. Däremot kan inte banken kräva det ännu, eftersom hon inte kunnat belåna den pga Esbjörns kurragömmalek. Rörigt detta.... Om ödeshuset brann ned så vore det säkert det mest gynnsamma för Ebba eftersom en renovering torde vara dyrare än att bygga nytt.

Vad gäller ”vattenskada” så täcker inte försäkringen utifrånkommande vatten, endast läckage av vattenledningar inomhus. Annars skulle ju ingen människa bry sig om att underhålla sina tak....

Jag håller på med en tidslinje saknar lite datum gult är ej verifierad några ideer?

https://imgur.com/a/hvSjqlO
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Den reglerades innan, ska se när!
Binninge har skuld däremot.

2019 var det för garageskulden, 2020 för skatteskulden:

(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
Senast redigerad av JymdKjam 2021-03-02 kl. 01:01.
2021-03-02, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Min farbror är 93 och minns precis allt.
Äldre är individer inte ett homogent kollektiv där alla har exakt samma diagnoser - fatta det. Alla blir inte dementa vid 55. En del blir det aldrig, trots att de blir 110 år gamla.

Precis allt är svårt att minnas. Så där överdriver du allt.
Varför överdriver du ?
2021-03-02, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Ja, den enda som har siffror att redovisa för februari är dessutom sifo och där hamnar KD nu på 4,3

Jo Kd dalar betänkligt.
Vilket jag har full förståelse för. Folk har helt enkelt tröttnat på Ebba.
För dom som lutar sig åt höger, så finns det ju åtminstone två partier till som ses som ett bättre val för dessa.
Hela den här affären lär belasta Kd för lång tid framöver, oavsett hur det går i rätten
Senast redigerad av Tavelramskrok 2021-03-02 kl. 01:11.
2021-03-02, 01:04
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Ur jordabalken 4 kap 1 §
Köp av fast egendom slutes genom upprättande av köpehandling som underskrives av säljaren och köparen. Handlingen skall innehålla en uppgift om köpeskilling och förklaring av säljaren att egendomen överlåtes på köparen.
Köpeskillingen måste nog finnas med.

Jo att överenskommen köpeskilling har erlagts, men själva summan behöver faktiskt inte anges.
Den ska däremot anges i säljarens deklaration och det är skattmasen hård på att kolla.
2021-03-02, 01:04
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag håller på med en tidslinje saknar lite datum gult är ej verifierad några ideer?

https://imgur.com/a/hvSjqlO

Imponerande sammanställning! Ska fundera lite. MZ är dock den jag har minst koll på. Han har känts mindre och mindre relevant i intrigen på sistone.
2021-03-02, 01:10
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Imponerande sammanställning! Ska fundera lite. MZ är dock den jag har minst koll på. Han har känts mindre och mindre relevant i intrigen på sistone.

Tackar
Ja så är det Varit helt tyst sen han ringde henne i princip.
jag har bara börjat och ska komplettera med det som är verifierat och fram till första publiceringen sen finns det mycket efter men man får ju börja med nått

du hade första versionen
https://imgur.com/a/PAPzX7S

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in