Citat:
Ursprungligen postat av
Tjelovek
Tack för detta.
Det är tacknämligt att det finns vettiga människor som tar till sig sakargument och ser till fakta också i denna tråd.
Jag tillhör den grupp "skyddsvärda" äldre som på grund av den makalöst usla pandemihanteringen i Sverige hållits i husarrest under ett års tid. Det ska alltså inte räcka med att jag inte ska få vistas ute i samhället utan nu ska jag alltså, tillsammans med andra som uppnått en viss ålder, oklart vilken, dessutom, enligt vissa i tråden, stämplas som dement och rättsinkapabel.
Själv har jag har ingått mängder av avtal under året som gått. Både på nätet och vid ett par tillfällen IRL under säkra förhållanden.
Det är självklart för mig att hålla avtal. Ålder är inget tillåtet skäl för att att bete sig skurkaktigt.
Ett tankeexperiment: Tänk om det hade varit jag som köpt fastigheten av Esb. Två gamlingar som gjort en fastighetsaffär där säljaren ångrat sig. Hur skulle det sett ut?
Det är intressant att fundera över om det av media (och vissa moralister i tråden) hade bedömts vara tillåtet för Esb att bete sig bedrägligt mot en kvinna som är nästan lika gammal som han själv. Eller om jag hade ansetts vara en dement gammal häxa, dock välutbildad, med status, talets gåva och erfarenhet av affärer, som hade kört över honom.
De som slåss för Esbjörns sak i denna tråd kanske ska börja att förespråka en ny lag - en Lex Ebba
En lag där alla som blir pensionärer helt förbjuds att avyttra sin egendom utan att uppfylla dessa två rekvisit:
1. Inneha ett aktuellt friskhetsintyg
2. Inneha en skriftligt godkännande av sina legala arvingar eller av personer som inte är legala arvingar men som ändå anser sig ha rätt till personens egendom.
Vissa undantag kan förstås göras, egendom som understiger 200 kronors värde kan vara ok för pensionären att sälja, byta eller ge bort utan giltiga tillstånd. Ett annat undantag kan vara att gåvor riktade till politiska partier eller organisationer med en ytterst god värdegrund också undantages från dessa rekvisit.
Jag vet inte om Esbjörn uppsåtligen velat uppträda bedrägligt. Efter att ha analyserat hans situation kan jag ha förståelse för att han hamnat i en svår situation. Han bor tydligen på en konferensanläggning och hans värdinna har också velat köpa denna fastighet och enligt uppgift erbjudit honom 2,5 miljoner för den. Denne kvinna ska också varit arvtagerska av förmögenheter som hennes tidigare avlidna gäster lämnat efter sig. Man kan på goda grunder spekulera i att hon fortfarande på något vis är intresserad av Esbjörns fastighet. Esbjörn befinner sig som kund hos henne i ett slags beroendeställning. Dessutom kan hon ha ansträngt sig för att odla en "vänskapsrelation" med Esbjörn vilket gör det ytterligare försvårande att stå fast vid sin försäljning till Ebba. Nu hävdar jag naturligtvis att det inte är klarlagt att saken är sådan, men mot bakgrund av de uppgifter som framkommit finns skäl att tro att Esbjörn sitter i en klämd situation.