2020-04-28, 22:17
Medlem
Börjar bli allt mer tydligt att Magda Gad radikaliserats av att hänga med islamister.
Citat:
Israel har ju med våld tagit kontroll över mycket större territorium än vad de skulle enligt FNs plan. Att med våld uppnå politiskt mål, är inte det terrorism?
https://twitter.com/gad_media/status/1255152977951637506
Citera
2020-05-31, 14:46
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Nu vet inte jag om Magda läser den här skvallertråden eller om hon håller sig undan FB.

Jag har följt Magda under många år och under de första av dessa åren så var hon absolut den journalist jag hade mest respekt för och satte stort värde på att läsa. Precis som hon, så är jag en van resenär till komplexa platser och hennes analyser var ofta samma som de jag själv hade.

Det jag också uppskattade var att hon var rationell och analyserande och tack vare ett öppet sinne och egna unika erfarenheter så kunde hon sätta sig in i varför exempelvis militära styrkor gör på ett sätt, och därmed inte svänga ut i felaktigheter baserat på känslor snarare än fakta.

Jag tror att Magdas år i krig, konflikter och elände har förändrat henne och hon har på gamla (äldre) dagar till slut gått och blivit emotionell. Det är så klart mänskligt och inget fel i sig men det har påverkat hennes journalistik där hon nu tyvärr skriver och uttrycker sig baserat på emotioner och personliga åsikter snarare än vad som är faktamässigt mer korrekt och närmare en faktisk sanning.

Det är så klart synd. På den senaste tiden har jag läst twitterposter och artiklar som känns out of tune och all den erfarenhet som hon faktiskt har betyder tyvärr ingenting och ger ingen trovärdighetscred längre om hon ignorerar den erfarenheten framför känslomässig rapportering.

Magra var bra. Riktigt bra, rakt igenom. Nu har hon tappat en del av det. Vissa jobb hon gör är fortfarande högkvalitativa, men nu är det uppblandat med en del mindre imponerande slutsatser på sociala medier.

Jag tror inte jag och Magda står så olika politiskt och ser henne inte som någon form av motståndare till vad jag anser. Jag gör min bedömning baserat på hennes tankar om enskilda händelser, där jag anser att hon helt enkelt inte längre är bra på att pricka rätt och jag tror att det är för att hon har förändrats....och för yrkesutövandet så är det inte till det bättre. Medierna är redan fulla av känslomänniskor som publicerar först och tänker sen.

Lite synd faktiskt.
Citera
2020-06-18, 10:49
Medlem
apskeletts avatar
Eftersom tråden var full av spekulationer ...

Ingressen på google säger följande:

31 maj 2008 ·*Eleverna fick även träffa QX- redaktören Magda Gad som pratade om att leva som lesbisk i Sverige.

På telefonen och inte orkat leta efter artikeln men den som vill kan ju göra så här.
Citera
2020-06-18, 12:10
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apskelett
Eftersom tråden var full av spekulationer ...

Ingressen på google säger följande:

31 maj 2008 ·*Eleverna fick även träffa QX- redaktören Magda Gad som pratade om att leva som lesbisk i Sverige.

På telefonen och inte orkat leta efter artikeln men den som vill kan ju göra så här.
Intressant, jag hade ingen aning om att hon jobbat som redaktör på QX tidigare. Hade iofs ingen aning om att Magda är lesbisk heller med det är definitivt mindre intressant. Möjligen i ljuset av vilka delar av världen hon är verksam i då många förmodligen skulle ha problem med om hon var öppen eller iaf outspoken med sin sexualitet.
Citera
2020-09-24, 09:06
Medlem
Hlewagastirs avatar
Magda raljerar på Twitter över den pågående klandebatten i media:

Citat:
Krossa klanerna”, ”situaionen med klanerna är ohållbar” – med flera obegripliga uttalanden och rubriker. Sitter och kliar mig i huvudet. Att krossa det här med att folk är släkt är onekligen svårt, såvida det inte är futuristiska barnfabriker man tänker sig? Vad vet man.

Folk svarar att hon själv tidigare kritiserat klaner och undrar vad det tagit åt henne:
Citat:
Somsagt, om du tittar på hur du själv beskrivit klaner och klanstrukturer tidigare så förstår du precis vad de "obegripliga uttalandena" handlar om.
Klan och släkt är inte synonyma. Det var det förövrigt DU som lärde mig för en rad år sedan.
Citat:
Ett starkt klansamhälle står i direkt motpol till demokrati och nationalstat" - Magda Gad
https://mobile.twitter.com/gad_media/status/1308024494158737409
Senast redigerad av Hlewagastir 2020-09-24 kl. 09:09.
Citera
2020-09-24, 10:49
Medlem
MadameDuBarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Intressant, jag hade ingen aning om att hon jobbat som redaktör på QX tidigare. Hade iofs ingen aning om att Magda är lesbisk heller med det är definitivt mindre intressant. Möjligen i ljuset av vilka delar av världen hon är verksam i då många förmodligen skulle ha problem med om hon var öppen eller iaf outspoken med sin sexualitet.

Jovisst har hon jobbat på QX! I den här artikeln sitter hon i mäklaren Fredrik Eklunds knä, stryker honom medhårs och ger honom helt aningslöst den rubrik han vill ha: JAG VILL ATT VARJE BÖG OCH FLATA SOM SKA SÄLJA SIN LÄGENHET KOMMER TILL MIG". Skulle Eklund verkligen vilja ta sig an en sunkig liten etta i typ Rinkeby eller i glesbygd ute på vischan?

Och Magda är mycket stolt över att känna honom och låter honom upplysa läsarna om varför han pussar Magda först och inte fotografen: "Magda och jag har haft en liten historia".

Ingen granskande journalist här, inte! Engagerad? Ja, i Fredrik Eklund och hans exklusiva mäkleri.

https://www.qx.se/livsstil/stil-prylar/11791/jag-vill-att-varje-bog-och-flata-som-ska-salja-sin-lagenhet-kommer-till-mig/
Senast redigerad av MadameDuBary 2020-09-24 kl. 11:03.
Citera
2020-12-30, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Och det där säger du bara för att hon är kvinna eller? Nåväl, jag är ingen fjantig feminist. Men det blir bara så löjligt när ni vräker ur er sådant här trams.

Utan några reportrar på plats så kommer det ingen information.
Tycker hon gör det bra där nere trots allt.

Tyvärr så har han rätt - att göra en ståupp på plats innebär inte att man begriper ett skit av vad som egentligen händer. Tyvärr var Åsne Seierstad just exakt per definition DET. En bildskön kvinna till synes i hetluften bland smutsiga araber i öknen - men hade bara kameran zoomat ut en aning mer så hade man sett tio exakta kopior av henne - möjligtvis med lite mer smink och lite snyggare kläder.

Det gäller också att få tag på en person som är tillräckligt korkad för att inte begripa att de har kontroll över läget och använder eget förnuft - istället för att ord för ord upprepa exakt vad som kanaliseras via nyhetsbyråerna.

Detta är bara ett spel för soffpotatiserna som inte begriper att det inte spelar någon roll om telegrammet från Reuters läses upp i en studio i Stockholm eller på ett hotelltak i Bagdad med sirener och saftblandare i bakgrunden.

/Johan
Citera
2020-12-30, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Hennes efternamn tyder på att hon är judinna.

Ok här

https://www.encyclopedia.com/religio...uch-ben-israel

läser jag:

BENJAMIN, BARUCH BEN ISRAEL (17th century), Jerusalem rabbi. After studying under his father, Baruch proceeded to the yeshivah of Isaac Gaon, where Kabbalah was included in the curriculum. He was a signatory to the regulation of 1646, which exempted rabbinic scholars from taxation (A. Ankawa, in Kerem Ḥemed, 2 (1871), 22b). In 1657 he, together with other Jerusalem kabbalists, endorsed the certificate which declared that Baruch Gad, the Jerusalem messenger to the East, had visited the Ten Lost Tribes.

Så det kan ju hända att man medvetet bygger upp Magda Gad som en kvinna som säger obehagliga sanningar om Israel och eventuellt till och med zionisterna - dvs i vetskapen att hon aldrig skulle säga ett ont ord om judarna...

Det börjar vara väldigt få gojer som rapporterar från mellanöstern nu...

/Johan
Citera
2020-12-30, 19:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Verkar påtänd när hon twittrar av och till, är hon känd för att punda hemma i Sverige?
Citera
2021-03-01, 01:50
Medlem
LenaPauls avatar
Hur kan hon vara så vältränad? Kroppen är väldigt bra form för hennes ålder.

Stämmer det att hon är personlig tränare?
Skulle verkligen vilja träffa henne fattar inte hur hon kan jobba som journalist och ändå ta hand om sin kropp så bra 😃
Citera
2021-03-01, 01:58
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Den kvinnan är värd all beundran.. Hon måste dessutom vara extremt streetsmart som lyckas överleva på några av världens absolut farligaste platser.
En krigskorrespondent som saknar värdiga konkurenter att jämföras med.
Ja verkligen jag kan inte ens komma på någon annan som är i närheten
Citera
2021-04-13, 03:24
Moderator
Parongatans avatar
Magda Gad - att leva som lesbisk - QX - 2008 - sidan 4

https://imgur.com/C3zcBu5

Magda Gad har gjort många fantastiska skildringar från olika oros- och krigshärdar hon rapporterat ifrån. När hon stod i någon av alla massgravar där stanken var så intensiv att ingen annan kunde andas, så rapporterade Gad för fullt och beskrev hur det bokstavligen såg ut.

Gad hade fått flera förfrågningar från anhöriga som letat efter sina anhöriga, om Magda Gad kunde hålla ögonen öppna. Och då letade Magda Gad i gravarna efter avlidna människor som kanske skulle kunna identifieras genom olika kännetecken och annat.

Jag hade tidigare en mycket stor respekt för henne tidigare. Men inte efter att hon hånat och förlöjligat Lamotte för hans bärande skyddsväst. Ett "klädestips" han för övrigt fått direkt från polisen - innan han klev in i TV-studion iförd sin skyddsväst.

Att hotbilden emot Lamotte var såpass stor och allvarlig, att polisen inte ens uteslöt fysiska våldsangrepp inför allmänheten. Därför bar han västen. Och detta valde Magda Gad och några andra att slå mynt av, och håna för fullt. Bottendåligt av henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in