2019-10-09, 21:43
Medlem
von-Utfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorAnus
Hon är ett verktyg, de får komma till tals framför kameran. Självklart dödar man inte henne då.

Men att en västerländsk kvinna skulle föra deras talan känns inte så...halal
Citera
2019-10-09, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von-Utfall
Såg som hastigast nåt inslag där hon heltäckande pratade med riktiga talibaner som jag fick uppfattningen var fria, alltså ett ställe där de kan göra vad de vill. Hur vågar hon göra det, vad hindrar de från att döda henne eller ta henne som fånge?

Många västerländska journalister som intervjuar talibaner. Den rågblonde dansken Sune Engel är kontinuerligt och träffar dem, likaså Andrew Quilty. Talibanerna är inte IS. De farligaste elementen i Afghanistan är den organiserade brottsligheten.
Citera
2019-10-09, 22:31
Medlem
von-Utfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosbiusDesigns
Många västerländska journalister som intervjuar talibaner. Den rågblonde dansken Sune Engel är kontinuerligt och träffar dem, likaså Andrew Quilty. Talibanerna är inte IS. De farligaste elementen i Afghanistan är den organiserade brottsligheten.

Det var talibanerna som sköt Malala och Magda är ju också en stark självständig kvinna vilket borde ses som ett "hot" för dom?
Citera
2019-10-09, 23:00
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-Utfall
Det var talibanerna som sköt Malala och Magda är ju också en stark självständig kvinna vilket borde ses som ett "hot" för dom?
Fel färg för det och det. Skulle hon vilja appropiera sig till dem och vidare hävda sin fittas makt dör hon nog. Men visst har man som journalist i babbeland en viss uppbyggd säkerhet, ex. insikt i seder och kulturen.
Citera
2019-10-10, 00:13
Medlem
The Beach boys avatar
Hennes efternamn tyder på att hon är judinna.
Citera
2019-10-16, 00:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Ja här har man hamnat bland mörka krafter, ingen vits med att debattera.

För att återvända till ämnet: Expressens Thomas Mattson vill att Magda Gad tilldelas stora journalistpriset.

Den kvinnan är värd all beundran.. Hon måste dessutom vara extremt streetsmart som lyckas överleva på några av världens absolut farligaste platser.
En krigskorrespondent som saknar värdiga konkurenter att jämföras med.
Citera
2019-10-17, 21:18
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Den kvinnan är värd all beundran.. Hon måste dessutom vara extremt streetsmart som lyckas överleva på några av världens absolut farligaste platser.
En krigskorrespondent som saknar värdiga konkurenter att jämföras med.

Inte för att förringa det hon gör men hon har alltid ett slags livvakter med sig. De är beredda att slänga sig fram och ta en kula för henne, typ.
Bara nåt jag hört. Men ja, visst är hon modig. Jag tror att man måste ha stark äventyrslystnad också och en stark vilja att hjälpa utsatta människor. Att det är både och.
Hon borde ha fått Stora Journalistpriset. Hon var ju nominerad ett år. Hon skrev om hur blåst hon kände sig som gick på den stora festen, haha. Att det kändes absurt i jämförelse med hennes krigserfarenheter. Ja, och sen att hon inte fick priset heller...
Citera
2019-10-17, 21:35
Medlem
Kontokurts avatar
Tror att många här inte ens läst det hon skrivit utan endast rubrik och möjligen början av ingressen.
Stark och tuff tjej på många sätt och det hon skriver retar upp folk både på höger och vänsterskalan är en kvalitetsstämpel.
Att hon dessutom lyckas med att kallas rasist och fördomsfull trots sin hudton och de ställen på jorden hon besöker är väl även det ett kvitto på att man kanske bör läsa hennes inlägg.
Att hon är mån om sin säkerhet i områden med krig och har rådgivare med sig är knappast något att anmärka på.
För de liksom jag inte gillar kvällsblaskor så finns Twitter och Facebook där man kan följa henne.
Citera
2019-10-27, 16:09
Medlem
Funkydudes avatar
Nu läser jag långtifrån allt som Magda skriver, men jag har en positiv bild av henne. Det känns ibland som att hon typ är hög på uppmärksamheten och gillar att vara i centrum, men det tänker jag nog är ett krav för den sortens jobb. Samma sak med skådespelare m.m. Det är dock viktigt att man inte låter det ta överhanden utan att man förblir professionell och något sånär opartisk, det tycker jag ändå att hon är.

Att hon inte bara agerar reporter utan även delar med sig av analyser och liknande kan jag ändå, likt många andra, känna är lite opassande. Jag har inte tillräckligt bra koll på henne personligen för att avgöra hur mycket av det hon säger/skriver verkligen är fakta och hur mycket som mer är spekulationer förklädda till sanning. Jag föredrar när experter inom sina områden får ge dessa kommantarer. Jag har väldigt svårt för allmänna "tyckare" som ska ge sin åsikt så fort tillfälle ges, tänk tomtarna i "Opinion live" på SVT som återkommer vecka efter vecka. De tror sig kunna allt om allt, eller iallafall tillräckligt för att uttala sig om just allt möjligt. Som sagt, har svårt att avgöra vilka genuina kunskaper och vilken insiderinformation Gad sitter inne på. Samtidigt är det nog svårt att pumpa ut längre repotage utan att bli personlig på något plan. Slutligen kan jag tänka mig att hennes uppdragsgivare uppmuntrar detta. Hon är säkert inte perfekt men jämfört med den journalistiska standard vi tvingats vänja oss med i detta land måste hon ses som en frisk fläkt och uppmuntras.

Jag sitter inte inne på något direkt skvaller men googlade mig till att hennes mamma är svensk och hennes pappa egyptier. Han läste Koranen så jag förutsätter att han är/var muslim. Oavsett verkar han ha varit väldigt moderat eftersom han uppfostrade henne till att bli självständig, under uppväxten (förstod jag det som) boxades hon bl.a. Finns att läsa här: " https://www.expressen.se/geo/magda-gad/tack-pappa-for-att-du-visade-mig-att-jag-ar-stark-och-fri-att-ga-min-egen-vag/ ".

Jag vet inte om hon är lesbisk. Mycket tyder på det men jag vill samtidigt påminna mig om att jag läst någon intervju där hon sade hon valde bort man och familj p.g.a. sitt arbete. Kan inte påminna mig något snack om homosexualitet där. Eventuellt har hon inte "kommit ut" offentligt. Personligen tycker jag att hon ser bra ut för sin ålder, inget jättemärkvärdigt men mer än ok. Men smaken är bekant som baken, förstår de som tycker hon ser lite butch ut.

Slutligen lever man i någon fantasivärld om man inbillar sig att hon inte är modig och inte har ett farligt arbete. Självklart har hon vakter och rimligtvis försöker hon se till att de platser hon besöker är så säkra de kan vara (men att hon ändå är där det "händer" så att säga). Det är ju fullt naturligt och så arbetar alla krigskorrespondenter. Men krigen i Mellanöstern har så många parter och fullständigt oklara fronter att det mer eller mindre kan smälla var som helst, när som helst. Hon tillbringar nästan all sin tid där nere av hennes repotage att döma och är kvinna. Just hennes kön tar jag upp eftersom hon rimligtvis är än mer utsatt p.g.a. detta. Det finns många anti-feminister som tycker det gått för långt här i Sverige men verkligheten är sannerligen en annan där hon befinner sig. Hon lever nog rätt farligt kan ni tro. Men självklart är hennes mål att överleva, därav är hon väl inte lika hardcore som en del här i tråden hade önskat.
Senast redigerad av Funkydude 2019-10-27 kl. 16:12.
Citera
2019-12-28, 23:59
Medlem
GormDenGamles avatar
Intervju ned henne i norska KK - https://www.kk.no/livet/jeg-har-sett-ubeskrivelig-vold-mot-kvinner-kvinner-som-fikk-se-barna-sine-bli-slaktet/71942422
Citera
2020-03-28, 02:15
Medlem
Hlewagastirs avatar
Jag tappade respekten för Magda Gad när hon gick på Lamotte för skyddsvästen och sa att hon inte använde någon själv. Hon erkände därmed att alla bilder man sett på henne med hjälm och skyddsväst var arrangerade. Hade hon varit genuin hade hon vetat att hon var en bättre journalist och att Lamotte lever på att trolla idioter.

Förstår dock hennes tweets om att corona får västerlänningar att känna på hur det är att leva i U-länder. Oftast brukar ju medelklassen gnälla över småsaker.

Men nu visade det sig att det inte var någon småsak. Dessutom lär folk i U-länder bli mycket hårdare drabbade än i Västerlandet pga undernäring och obefintlig vård.
Citera
2020-03-28, 02:31
Medlem
vidrikfittanens avatar
Hennes senaste högtravande fjamserier i Expressen om att Coronoviruset tar vi oss enkelt igenom genom att hålla oss inne och kolla på Netflix. Magda Gad var minsann i Liberia under Ebola-utbrottet så hon vet minsann hur milt Corona är jämfört med Ebola. Som vi inte visste det redan... Men inte en tanke på alla som förlorar sina jobb, företagare som ser sina livsverk gå förlorade. Jag tror folk har liiiite mer bekymmer än vad Magda Gad tycks förstå. Man KAN inte jämföra Liberia med Sverige. Vi har andra typer av problem, här står andra värden på spel.

Hon ser sig själv som världsvan, men hon är i själva verket världsfrånvänd efter sina år hos Ebolasmittade negrer, talibaner och allt vad det är.

En mycket obehaglig människa, som dessutom beter sig som en barnunge på Twitter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in