Citat:
Märkligt. Fast du skriver i den här tråden har du helt missat att Ebba stämt Esbjörn och att saken kommer att avgöras i domstol. En av medias uppgifter är att granska makthavare. Vilket absolut struntprat på båda punkterna. Jag har själv aldrig övervägt att rösta på KD, och har tyckt att EB varit alldeles för velig fram och tillbaka i sina åsikter, men efter att ha sett henne stå rakryggad och vägra vika sig för ett fabricerat/frampiskat mediadrev har jag fått en helt ny respekt för henne. Ingått avtal gäller, det är fundamentet för samhället. Eller är det rättskipning medelst häxjakt i media som gäller numera?
KD kommer att behöva din röst. Partiet krymper i opinionsmätningarna.
Om Ebba vinner i tingsrätten är det en pyrrhusseger, så det är jättefint att du stöttar henne här.
Citat:
Det är väl klart att hennes parti är informerat. Det vore ju väldigt underligt annars eftersom partiet tillfrågas av media om kommentarer. Men att Ebba håller sitt parti informerat om hennes privatliv innebär inte att det är en del av hennes uppdrag som riksdagsledamot att göra det. Ebba är ju partiledare för KD och informerandet är en intern angelägenhet. Att partiledaren Ebba informerar sitt parti om privatlivet har inget att göra med riksdagsuppdraget och omfattas därmed inte av straffimmunitet.Vi gör nog olika bedömningar. Enligt media har Ebba Busch hållit övriga partiet informerade om tvisten. Jag tvivlar starkt på att Ebba skulle bli avsatt även om hon mot all förmodan skulle få betala Johann Binninge 150:- i skadestånd för att offentligt ha sagt att han är dömd för våldtäkt och misshandel av sin styvdotter. Det är snarare något väldigt många tycker är bra gjort av henne i det här läget.
Men jag tror som sagt inte att hon fälls för att hon replikerar på den smutskastningskampanj som Esbjörns ombud drog upp riktlinjerna för på Pernroth Lüllmaas Facebook.
Men jag tror som sagt inte att hon fälls för att hon replikerar på den smutskastningskampanj som Esbjörns ombud drog upp riktlinjerna för på Pernroth Lüllmaas Facebook.
Ytterst är det väljarna som avgör om Ebba kan sitta kvar. Som sänke för sitt parti förlorar hon sitt interna stöd. Det är politikens villkor. Ett av problemen för Ebba är att KD alltid profilerat sig som ett parti som värnar om de äldre I vårt samhälle. Ebbas företrädare på partiledarposten var socialminister i regeringen Reinfeldt och partiet hade ansvaret för äldrefrågorna. Oavsett vad du tycker blir det svårt för Ebba att driva partiet som partiet för äldre I och med husaffären. Det går inte att bortse från att hennes motpart är en 81-årig man som många äldre kan identifiera sig med. Men naturligtvis kan Ebba försöka vrida sitt parti i en annan riktigt, men frågan är vilket internt stöd hon kommer att ha då. Om inte väljarna belönar henne och partiet sitter hon löst.
Det är naturligtvis bra att frågan om förtal prövas rättsligt precis som det är bra att husköpet prövas rättsligt.
Så vitt jag vet har ingen politiker på den här nivån ens anmälts för förtal. Att Johann Binninge skulle få något större skadestånd om hon fälls tror jag inte. Det utdöms generellt låga skadestånd i Sverige.
Förtalsfrågan är mycket intressant med tanke på att Ebba är en av Sveriges absoluta toppolitiker som aspirerar på att bli minister efter nästa val. Uppgifterna har fått en enorm spridning och det är lätt att leta rätt på alla detaljerna.