2021-02-28, 17:33
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har haft COVID19 och min mor dog i det samtidigt.

Något mer du vill fråga om?

Beklagar gällande din mor.. har stor respekt för döda och deras anhöriga i sorgen.

Däremot, anser jag att individuella öden skall hållas utanför svåra beslut.. speciellt om de har mer långtgående effekter för hela samhället.
Citera
2021-02-28, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Beklagar gällande din mor.. har stor respekt för döda och deras anhöriga i sorgen.

Däremot, anser jag att individuella öden skall hållas utanför svåra beslut.. speciellt om de har mer långtgående effekter för hela samhället.

Det finns såklart negativa saker med restriktionerna. Men för det mesta är det bara folk som gnäller...

Arbetslösheten kommer att öka, ja. Men hela samhället kommer inte att crasha, dom kommer få ett nytt jobb tids nog.
Citera
2021-02-28, 18:09
Avslutad
Oslo stänger restauranger och butiker. Take away är ok.

Alle serveringssteder må stenge, med unntak av take away. Alle butikker, utenom nødvendige butikker, må stenge. Gallerier og kunstutsalg, må stenge. Organiserte fritidsaktiviteter utendørs for voksne, frarådes. Utendørsarrangementer innendørs forbys, med samme unntak som innendørsarrangementer.

Det innføres rødt nivå i videregående skoler. Smittevernet på skolene strammes også. Det innføres massetesting med spyttprøver fra 8. mars, og testing av alle lærere.

For å få kontroll på smitte på byggeplasser, innfører Oslo kommune nye regler med tydelige regler for smittevern. Grove brudd på smittevernreglene, vil straffes med fengsel.
Citera
2021-02-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Har jag någonsin skrivit att jag är mot restriktioner?
Jag tillhör den lilla skaran som tycker att sveriges "lagomhantering" av pandemin är helt ok. 7000 i överdölighet är ingen katastrof men såklart tragiskt. Vi måste samtidigt väga in den totala folkhälsan och ekonomin.
Även dom äldre som vi skyddar har lidigt oerhört av restriktionerna som finns där för att skydda dom. Så det är inte helt lätt som vissa tror, om dom gamla själva fått välja så hade många hellre tagit sina chanser och fått träffa sina nära och kära än att tillbringa sitt kanske sista år i ensamhet.

Offren för restriktionerna är tabu att diskutera här inne. Alarmisternas skräck för viruset förmår dom inte att tänka objektivt tror jag.
Det är klart att det kommer dö miljoner människor pga dom och kraftigt sänkt levnadsstandard kommer drabba extremt många. Försämrad utbildning, psykisk ohälsa, arbetslöshet, fysisk ohälsa, listan kan göras lång för våra ungdommar men som sagt detta slås bort av alarmisterna för dom är endast intresserade av EN sak. Att själva inte bli smittade av corona och dom skiter i om andra lider.

Ja just det snart kommer -VADÅ KLARAT SIG BRA KOLLA PÅ NORGE!! Så jag kan tillägga att vi i dagen sverige enligt min mening inte är jämnförbara med Norge och Finland utan ska jämnföras med andra liknande länder med samma etniska och socioekonomiska grunder.

Bakvänt att räkna hur många som dött eller fått försämrad hälsa pga åtgärder i kampen mot viruset.

Har man en akut situation måste man göra något åt den.

Ingen vet hur många som dött om man inte haft nedstängningar eller restriktioner.

Alltså går det inte att räkna ut vilka effekterna varit av åtgärderna.
Citera
2021-02-28, 18:12
Medlem
Följande åtgärder kommer att införas i Oslo från tisdag:

Alla restauranger måste stängas förutom take-away.
En röd nivå införs i vuxenutbildningen och i gymnasiet från och med måndagen den 1 mars. Inga studenter dyker upp i skolan imorgon eller tisdag. Studenter måste ha digital utbildning eller undervisningsfritt. Från och med onsdagen kommer alla skolor att drivas i en kombination av fysisk närvaro och digital undervisning. Kommunfullmäktige introducerar massprovning av elever med salivprover från 8 mars och ökad testning av alla lärare.
Alla butiker måste stängas, med undantag för butiker som listas i den statliga undantagslistan, såsom livsmedelsbutiker, apotek och spritbutiker.
Utomhusevenemang är förbjudna, med samma undantag som inomhusevenemang, dvs. begravningar och begravningar, bröllop, dop och liknande ritualer, matcher, tävlingar och föreställningar med professionella deltagare utan åskådare och digitala evenemang, med högst fem personer närvarande, förutom nödvändig produktionspersonal.
Organiserade utomhusaktiviteter för vuxna över 20 år rekommenderas inte.
Gallerier och konstbutiker måste stängas.
Dessutom rekommenderar kommunfullmäktige människor att undvika privata sammankomster och besök i privata hem, med undantag för ensamstående och barn och ungdomar i samma kohort. Förutom skärpningen av infektionsbekämpningsåtgärder kommer kommunen att stärka arbetet med testning och infektionsspårning. Båda riktade till barn och ungdomar och till allmänheten.
För att kontrollera infektioner på byggarbetsplatser inför Oslo stad sina egna regler med tydliga regler för infektionskontroll på byggarbetsplatser. Avsiktligt eller grovt oaktsamt brott mot infektionsreglerna på byggarbetsplatser måste straffas med fängelse i upp till 6 månader. De nya reglerna kommer att kombineras med riktade och förstärkta tester på byggarbetsplatser.
Åtgärderna gäller till och med måndagen den 25 mars

https://www.vg.no/nyheter/i/AlGlz3/oslo-strammer-inn-alle-serveringssteder-og-butikker-maa-stenge
Senast redigerad av Mysadname 2021-02-28 kl. 18:17.
Citera
2021-02-28, 18:13
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Oslo stänger restauranger och butiker. Take away är ok.

Alle serveringssteder må stenge, med unntak av take away. Alle butikker, utenom nødvendige butikker, må stenge. Gallerier og kunstutsalg, må stenge. Organiserte fritidsaktiviteter utendørs for voksne, frarådes. Utendørsarrangementer innendørs forbys, med samme unntak som innendørsarrangementer.

Det innføres rødt nivå i videregående skoler. Smittevernet på skolene strammes også. Det innføres massetesting med spyttprøver fra 8. mars, og testing av alle lærere.

For å få kontroll på smitte på byggeplasser, innfører Oslo kommune nye regler med tydelige regler for smittevern. Grove brudd på smittevernreglene, vil straffes med fengsel.

Också märkligt att norrmännen låtit den brittiska mutationen ta över. 50-70% av alla fall i Oslo är just av denna variant..
Det är väl bara Sverige som abdikerat för mutationen enligt expertisen här inne..
Citera
2021-02-28, 18:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Också märkligt att norrmännen låtit den brittiska mutationen ta över. 50-70% av alla fall i Oslo är just av denna variant..
Det är väl bara Sverige som abdikerat för mutationen enligt expertisen här inne..

Rent logiskt är norrmannen mer utsatta än sverige nu med nära noll procent immuna
Citera
2021-02-28, 18:21
Medlem
Citat:
Rent logiskt är norrmannen mer utsatta än sverige nu med nära noll procent immuna

Och det ökar, igår hade de över 48 nya smittade per milj. invånare.
Citera
2021-02-28, 18:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
SIR brukar inte uppdateras lika bra på helgerna. Iaf var det så förut. Trots det har inläggningarna ökat sedan igår från 225 till 234.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Så glöm det där med immunitet är du snäll. Vi har inte sett att det har någon större inverkan någonstans i världen.
Citera
2021-02-28, 18:27
Medlem
Hur länge ska Norge hålla på?

Öppna, stänga, öppna, stänga, öppna och stänga.

Måttligt less man ska vara som norsk medborgare vid det här laget.
Citera
2021-02-28, 18:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så hur många smittade skulle du säga att vi har i Sverige just nu då? Vi har 657309 smittade idag i Sverige, så runt 1,3 miljoner totala infektioner i Sverige. En rimlig siffra tycker jag, kanske något fler.

Eftersom vi testade så dåligt vid första vågen så borde det vara kring 2 miljoner tror jag. Om vi testat ordentligt förra våren så borde vi legat på kanske 1 miljon positiva testade nu.
Citera
2021-02-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Hur länge ska Norge hålla på?

Öppna, stänga, öppna, stänga, öppna och stänga.

Måttligt less man ska vara som norsk medborgare vid det här laget.

Tills det är slut.... är väl lika bra att hålla stängt till det finns en hållbar lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in