2021-02-28, 16:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Man har tvingat ut 150 miljoner i extrem fattigdom också:
https://www.worldbank.org/en/news/press-release/2020/10/07/covid-19-to-add-as-many-as-150-million-extreme-poor-by-2021

Samtidigt som alla miljardärer och techföretag och andra stora företag bara blir rikare. Underklassen och medelklassen rånas så de rika kan tjäna mer på dessa corona policies. Det är inget annat än ett stort rån, eller åtminstone en överföring av tillgångar från underklassen/medelklassen till dem super rika. TACK VARE VÄNSTER POLITIK!!! Tack för den klasskampen åsnor!

Frågetecken
Jag kan inte säga att jag oreserverat håller med dig, men visst finns det inslag i politiken som skapar frågetecken. Jag är ganska skeptisk till EUs politik, t.ex.

Gigantiska penningsummor flyttas och i slutändan så kommer det att bli skattebetalare som får betala.

Omfattande nedstängning och smittspårning i januari-februari 2020 hade nog kunnat ha effekt, men nu har det tåget gått. Nu har vi ett race mellan spridning, nya mutationer och vaccinering som vaccineringen ser ut att vara på väg att förlora. Eftersom vaccintillverkningen går alldeles för långsamt.

Dödlighet och överdödlighet
Statistik från SCB visar, med ca tre veckors fördröjning i rapporteringen, hur många som dör i Sverige. Jag har här jämfört 2020 och 2021 (t.o.m. 2021-01-31 eftersom data finns till 2021-02-19) med medelvärde för 2015-2019. För att minska "bruset" i data har jag plottat 7-dagars medelvärde.

Dödlighet i Sverige 2020 jämfört med 2015-2019.
https://ibb.co/VxkG0Dc

Dödlighet i Sverige 2021 (januari) jämfört med 2015-2019.
https://ibb.co/vsGnYwS

Citera
2021-02-28, 16:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Naaawwww lilla snöflinga.. vad kallade du de som väljer att avstå just Covid vaccineringen.. anti-vaxxare?
Känns det bättre nu lilla vännen?
Blir det för svårt för dig att de du kallar för "anti-vaxxare" faktiskt tror på läkemedel vaccinering och har vaccinerat sig tidigare... men avstår just detta vaccin?

Nawwww.. sååå ja sååå ja

OT: Ta du gärna min shot oxå... men vänj dig vid tanken att det nya normala är att du kommer snällt få lyfta på rumpan för att lämna PCR test och sedan snällt vaccinera dig ett par gånger årligen för all framtid.

2. Fact Check: Dödsviruset har härjat fritt i ett helt år nu och trots det har endast 0,06% av Sveriges befolkning har hamnat på IVA.. ha det i åtanken när du sprider Alarmism!!

Totalt antal som uppsökt vård: 50.000 (här är även de som hamnat på IVA inkluderade)
Beräkning: 50.000 / 10.380.450 x 100 = 0.48%
Såldes.. antal personer som INTE uppsökt vård är: 100% - 0.48% = 99.52%

Totalt antal som legat på IVA: 6.500
Beräkning: 6.500 / 10.380.450 x 100 = 0.06%
Såldes.. antal personer som INTE legat på IVA: 100% - 0.06% = 99.94%

Antalet på IVA kommer från Intensivvårdsregistret.
Antalet i slutenvård kommer från Socialstyrelsen."
Jag har haft COVID19 och min mor dog i det samtidigt.

Något mer du vill fråga om?
Citera
2021-02-28, 16:28
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det är en vansinnig fokusering på yngre personer och att viruset inte är farligt för dem.

Ryggraden av vår ekonomi utgörs inte av ett gäng 20åringar som är ute och fikar och roar sig.

Dom mest betydelsefulla personerna i vår ekonomi är i 60-årsåldern, samt 50 och 40. För dessa är covid inte ofarligt, och det är helt rationellt ur en ekonomisk synpunkt att ha restriktioner för att skydda dem.

Folk i 70, 80 och 90årsåldern är de som har byggt det här landet. Vi har en stark moralisk plikt att skydda dem.

Dom som har fått för mycket vikt är alla gnällspikar i 20-årsåldern. Nej, vi förstör inte vår ekonomi bara för att ni inte får vara ute och ha kul. 20-åringar tillför inte så mycket till vår ekonomi, så det är absolut värt att ha restriktioner för att skydda folk i riskgrupper.

Vad mitt inlägg handlade om att var att man kan inte kasta ur sig massa skit som inte är sant. Killgissningar utan KÄLLA
Jag försöker oftast hänvisa till en källa när jag skriver något men 9 av 10 alarmister skiter i det. Förutom såklart om det är något nytt smaskigt om livsfarliga mutationer.

Var fan får man fram 3%, inte ens CFR är mer än 1,95% i sverige.
Men CFR säger inte ett skit om hur dödlig denna influensa är och det vet du och alla andra med men det verkar precis som att det är skitviktigt att få fram då dåliga siffror som möjligt för er??..varför???

Alla vet att antal smittade är 2-4 gånger högre minst.
Ingen vet exakt men ALLA vet att det inte är 3%

https://www.google.com/amp/s/www.imperial.ac.uk/news/207273/covid-19-deaths-infection-fatality-ratio-about/amp/

Här har ni en uppskattning.
IFR i-länder 1%
IFR u-länder 0,23%
IFR under 40 år mindre än 0,1% i alla länder

https://www.nature.com/articles/d41586-020-01738-2

En studie från schweiz som kommer nu pekar på 0,6%

Men som sagt för alla under 50 är det knappt mätbart men dödligheten fördubblas vart åttonde år så för dom riktigt gamla är vi uppe på drygt 5%
Citera
2021-02-28, 16:28
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är långt ifrån över. Brasilien går in i total lockdown. Prognosen är inte god:

Brasilia Heads for Lockdown With Hospitals Facing Covid Collapse
Brasilia will enter a broad lockdown on Sunday, including a daily 8 p.m. ban on alcohol sales, after Covid-19 patients brought the Brazilian capital’s hospitals to the breaking point.

Amid a vaccine shortage and with 98% of beds in intensive-care units occupied, Federal District Governor Ibaneis Rocha decreed the 15 days of restrictions almost a year after Brasilia first entered a lockdown. It’s a sign that the pandemic is worsening again in Brazil, which never imposed a national lockdown and has the second-most Covid-19 deaths after the U.S.

“I’m not happy with the decision,” Rocha said in announcing the lockdown late Friday. “I know it will impact the lives of thousands of people, but it is necessary in face of the seriousness of the situation.”
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-27/brasilia-heads-for-lockdown-with-hospitals-facing-covid-collapse

Någon har sagt att även vi i Europa kommer att få en svår tredje våg. Vi kommer iofs slippa se mängder av våra äldre dö men vaccinationsfrekvensen i den övriga befolkningen kommer att vara för låg. IVA-avdelningarna och andra vårdavdelningar kommer att fyllas och belastningen enorm på sjukvården. Särskilt kommer detta att vara tydligt i länder som de forna öststaterna.

Vad tror ni?

Du vet att Brasilia inte är landet Brasilien, utan huvudstaden? Det är alltså huvudstaden som går i lockdown, inte landet. Sen har ju Brasilien inte haft någon "andra våg" än så det är väl den som kommer nu när de går mot höst.
Citera
2021-02-28, 16:30
Medlem
Nån som har artikeln där man påstår att det är restriktionerna som bidragit till att 2½ miljon människor dött?

Hittar bara detta:
https://www.thesun.co.uk/news/12346995/lockdown-deaths-as-many-coronavirus/
Senast redigerad av K1ngen 2021-02-28 kl. 16:35. Anledning: Edit*
Citera
2021-02-28, 16:30
Medlem
arbetets avatar
Ja, varför? Det är dags att fråga sig det. En artikel från andra sidan kölen för långläsning på söndagskvällen:

Hvorfor gikk det så galt i Sverige?
Ett år etter at viruset kom, mener mannen som er glad han ikke ble «Norges Tegnell» at tiden er inne for å snakke åpent om det som skjedde.

Fortsätter här: https://forskning.no/covid19/hvorfor-gikk-det-sa-galt-i-sverige/1819977
Citera
2021-02-28, 16:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du vet att Brasilia inte är landet Brasilien, utan huvudstaden? Det är alltså huvudstaden som går i lockdown, inte landet. Sen har ju Brasilien inte haft någon "andra våg" än så det är väl den som kommer nu när de går mot höst.
Det förstår jag. Man sätter knappast regnskogen i lockdown.
Citera
2021-02-28, 16:36
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Jag har läst om flera stycken idag på facebook som har testats positivt och återigen fått hög feber, huvudvärk och i vissa fall andningssvårigheter, trots att de har fått spruta 1 eller 2 för 1-5 veckor sedan.

Är den enkla förklarningen att vaccinen inte är lika effektiva mot de nya varianterna? Det känns som att det är någonting som inte stämmer i alla fall. De borde ju absolut inte få så pass tydliga symtom om de har fått en eller två sprutor.

Men det kändes ju ganska väntat egentligen att vaccinen inte skulle vara lika effektiva mot alla varianter.
Det låter ju trots allt som en klar förbättring - om man skall tro majoriteten av rappakalja som skrivs på FB så dör folk knall och fall senast en kvart efter att de fått vaccinet i armen.
Citera
2021-02-28, 16:42
Medlem
Citat:

Hvorfor gikk det så galt i Sverige?
Det gjorde det inte!
Eller rättare sagt vi borde inte ha följt WHOs galna sätt att räkna döda i av med och kanske döda av corona..
Citera
2021-02-28, 16:42
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Det förstår jag. Man sätter knappast regnskogen i lockdown.
Du vet att Brasilia bara är en av massor med miljonstäder i Brasilien? Det finns massor med stora städer i Brasilien, varav två rejält mycket större än Brasilia, och bara miljonstäderna tillsammans rymmer 15 gånger mer människor än Brasilia.
Att jämställa Brasilia med Brasilien är som att jämställa Malmö med Sverige...
Senast redigerad av crisscross 2021-02-28 kl. 16:46.
Citera
2021-02-28, 16:43
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vad mitt inlägg handlade om att var att man kan inte kasta ur sig massa skit som inte är sant. Killgissningar utan KÄLLA
Jag försöker oftast hänvisa till en källa när jag skriver något men 9 av 10 alarmister skiter i det. Förutom såklart om det är något nytt smaskigt om livsfarliga mutationer.

Var fan får man fram 3%, inte ens CFR är mer än 1,95% i sverige.
Men CFR säger inte ett skit om hur dödlig denna influensa är och det vet du och alla andra med men det verkar precis som att det är skitviktigt att få fram då dåliga siffror som möjligt för er??..varför???

Alla vet att antal smittade är 2-4 gånger högre minst.
Ingen vet exakt men ALLA vet att det inte är 3%

https://www.google.com/amp/s/www.imperial.ac.uk/news/207273/covid-19-deaths-infection-fatality-ratio-about/amp/

Här har ni en uppskattning.
IFR i-länder 1%
IFR u-länder 0,23%
IFR under 40 år mindre än 0,1% i alla länder

https://www.nature.com/articles/d41586-020-01738-2

En studie från schweiz som kommer nu pekar på 0,6%

Men som sagt för alla under 50 är det knappt mätbart men dödligheten fördubblas vart åttonde år så för dom riktigt gamla är vi uppe på drygt 5%
Min bedömning är att om vi inte hade infört några restriktioner och levt på som vanligt, så skulle vi ha haft en överdödlighet på 50 000 personer under 2020.

Ta en titt på grafen nedanför som visar historisk dödlighet i Sverige. Den blå kolumnen till höger visar hur det skulle sett ut i scenariot med 50 000 extra döda i covid.
https://imgur.com/a/qcwMyWj

Det hade varit totalt oacceptabelt, och vi hade absolut inget annat val än att agera. I Sverige har vi gjort för lite, men våra åtgärder har ändå räddat många liv.

Det finns ändå galningar i tråden som motsätter sig restriktioner.
Citera
2021-02-28, 16:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Du vet att Brasilia bara är en av massor med miljonstäder i Brasilien? Det finns massssor med stora städer i Brasilien, varav två större än Brasilia, och bara miljonstäderna tillsammans rymmer 15 gånger mer människor än Brasilia.
Du vet, just nu protesterar Bolsonaro mot att andra guvernörer och borgmästare som vill införa lockdown i andra regioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in