2021-02-28, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror hon ångrar att hon inte fick köpebrevet bevittnat. Att det blev två steg i affären. Att hon behöver ett "riktigt" köpebrev bevittnat av säljaren är nesligt för henne. Det fanns ju inga svävarklausuler eller andra förbehåll för att motivera att ett nytt avtal upprättas.

Så jag tror att hon ångrar sin lättja med att vara påläst, hon vet som efterklok att hon skulle ha drämt till direkt med lagfart. Det var en chock för henne att just hon klantade sig och att det fick negativa konsekvenser. Det bidde bara ett simpelt avtal om köp av köpebrevet. Där hon föll på formkraven.

Ju mer jag funderar på saken så är det inte främst bostad för privat boede som är denna Ebba Buschs drivkraft. Hennes envisa agerande tyder på en ren fastighetsspekulation, där hon fuskade som markentreprenör. Hennes envishet att fullfölja är det som är märkvärdigt med just Esbjörns fastigheter, där det finns en frestelse i framtida fastighetsregleringar hon inte kan motstå.

Min erfarenhet av drivna unga kvinnor säger mig att hon redan inkasserat alla ryggdunkar när hon berättar om klippet hon gjort.
Samtidigt som hon kunde se hur hon kunde dra historien om renoveringen i sina social medier.

Flera månader framåt är redan intecknade med alla bilder om framskridandet av hennes lyckade affär.

Det tror jag gör oerhört ont i henne att inte få berätta den historien för sina följare. Historien om den stackars ensamstående frånskilda kvinnan med två små (pyttesmå) barn som är hemlös o hittar hem.
2021-02-28, 17:12
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tack för ett seriöst inlägg. I ovanstående fall så var det Jönsson som väckte enskild talan mot Alfsson, beskyllningen om att Jönsson skulle ha blivit gripen av polisen för kravaller var dessutom osann. Men jag håller med om att det inte är solklart vad som kommer att hända med Binninges anmälan i fortsättningen.

Men jag skulle gissa att åklagaren och JK lägger ner ärendet och överlåter till Binninge att väcka enskild talan i ärendet, sedan får väl Ebba Busch hävda att den aktuella paragrafen i Regeringsformen är tillämplig, vilket Alfsson uppenbarligen inte gjorde, eller så får hon framföra annat som kan motivera hennes inlägg.

Ett möjligt motiv kan vara att hon gick i svaromål mot den medvetet igångsatta förtalskampanjen mot henne, beviset för den finns på Pernroth Lüllmaas Facebook, även om hon nu har raderat dessa inlägg så finns de sparade i form av skärmdumpar. Där föreslår Binninge strategin att man ska utmåla Ebba Busch som en ockrare som lurat en lättsinning äldre man på hans fastighet till ett oförsvarligt lågt pris. Den förtalskampanjen inleddes genom att Binninge via journalisten Brännström planterade nyheten i den formen till riksmedia. Den fick tack vare Expressens bistånd stor spridning och skapade en medvetet felaktig bild av händelseförloppet. Det är uppenbart en förtalskampanj mot en partiledare och riksdagsledamot, understödd av Expressen.

Det är mot detta man kommer att ställa frågan om det kan anses motiverat av Ebba Busch att gå i svaromål mot organisatören av förtalskampanjen mot henne och om organisatören, Binninge, är en offentlig person eller inte.

Som du kanske förstår så är detta ett unikt fall som kommer att få stort intresse och diskuteras på djupet inom rättsväsendet och bland människor verksamma inom detta. Jag hoppas att Binninge väcker enskilt åtal mot Ebba Busch så att domstolsväsendet kan få dyka ner på djupet i detta och se till helhet och sammanhang för att sedan utdöma straff för eventuella lagbrott.

Då kommer jag att bunkra upp med ett lager popcorn för det kan uppstå brist i hyllorna.
JK omfattar inte Facebook, så det blir åklagaren som åtala.

Skyddsregeln för riksdagsledamöter som hänvisas till i tråden gäller enbart under utövandet av uppdraget. Utanför riksdagen är inte riksdagsledamöter fredade utan de kan åtalas som vem som helst.. Ebba stod varken i talarstolen eller var i något utskott utan hon skrev på sin Facebooksida om en helt privat sak. Ebba gör inte heller någon koppling till uppdraget som riksdagsledamot i sin text.
Att riksdagen skyddar Ebba är önsketänkande.

Ja, detta är ett unikt fall så till vida att Sverige åtminstone i modern tid haft en partiledare som betett sig så illa som Ebba. Hon sitter mycket löst på sin post.
2021-02-28, 17:14
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag är inte kapabel att sälja eget hus och lägenhet. Det erkänner jag villigt. Jag kan inte heller bota mig själv när jag blir sjuk, jag går till doktorn. Att tro att man kan själv visar att man inte har respekt för den sakkunskap som en skicklig yrkesman har. Vi såg ju prov på att när Ebba "kan själv", agerade själv mot Esbjörn, fick hon inte till ett köpebrev som slank igenom Lantmäteriets nålsöga.

Jag har sålt flera lägenheter och hus. Varje gång har jag haft mäklare och allt har varit smidigt tills den sista försäljningen med en köpare som skulle ha pengar för fel han hade blivit upplyst om flera gånger i skrift.

Det blev mäklaren som fick ta hand om saken, med jurister på hans försäkringsbolag. Jag blev kontaktad och kunde vara behjälplig med mailkorrespondens. Han avfärdade av försäkringsbolaget, en motpart som han inte vågade sig på att tackla i domstol. Väl värt mäklararvodet som var avdragsgillt när försäljningen skulle deklareras.

Det är idiotiskt att inte ha mäklare när man inget vet om de personer man ska ha affärer med, när det rör sig om miljonbelopp.
Utav mina husköp, fyra st, har gått genom mäklare två.
Jasg har anlitat kunniga vid kontraktsakrivningen, så formalia blev rätt. Det kan de flesta mäklare. Kostar ett par tusen.

När vi köpte genom mäklare och fick problem visade det sig att mäklare har inget ansvar för vad de lovar. Lita aldrig på vad en mäklare säger, lovar hen något så kolla med motparten.
Mäklare vill bara bli av med affären så fort som möjligt
2021-02-28, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Jo, det är långt till tanken att problem att fördela skuld på funnits om en mäklare skött det utan problem.

Och allt sköttes ju för fan utan problem fram tills, och det här är enligt Esbjörn själv, Ebba började röja på tomten.

Det är vad han själv säger. Så det är ingen trådsanning, inget EBT har hittat på eller något som nån hittat på. Det är hans egna ord. Dvs efter kontraksignering. Det har inget att göra med att han ångrade sig dagen efter.
Utan att han, enligt sig själv, inte gillade att hon sågade ner träd på en tomt som inte längre var hans.

Hur menar du att det sett annorlunda ut om en mäklare vart med? Brukar du ha med mäklaren vad du än gör ifall du köper hus/bostad?
2021-02-28, 17:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Håll Er till trådämnet. Tråden är inget teologiskt seminarium.

OT raderat.

Strix/Mod
2021-02-28, 17:21
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Ja verkligen.

Det är ju extremt etiskt riktigt att tycka att alla som uppnått en viss ålder inte är kapabla att dels ta hand om sig själv, dels fatta egna beslut och dels få sälja sina egna egendomar. Samt att äldre människor också anses mogna nog att stå för dom val dom har gjort. Helt enkelt att bli behandlade som en tänkande vuxen varelse.
Förjävla oetiskt!

Till förkovran:
https://kristdemokraterna.se/var-politik/ideologi-och-principprogram/
2021-02-28, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Ja, detta är ett unikt fall så till vida att Sverige åtminstone i modern tid haft en partiledare som betett sig så illa som Ebba. Hon sitter mycket löst på sin post.

Vilket absolut struntprat på båda punkterna. Jag har själv aldrig övervägt att rösta på KD, och har tyckt att EB varit alldeles för velig fram och tillbaka i sina åsikter, men efter att ha sett henne stå rakryggad och vägra vika sig för ett fabricerat/frampiskat mediadrev har jag fått en helt ny respekt för henne. Ingått avtal gäller, det är fundamentet för samhället. Eller är det rättskipning medelst häxjakt i media som gäller numera?
2021-02-28, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vad vet du om Esbjörn och Binninges avtal? Antagligen ingenting.

Såhär säger han ju själv angående "förlikningen".

"Han är beredd att betala en symbolisk summa till KD-ledaren. Detta ”för att Ebba inte ska känna att hon förlorat helt, vilket kanske är viktigt för henne”, enligt en inlaga till rätten.

Esbjörn är också beredd att stå för sin egen rättegångskostnad. Fastigheten kommer han dock inte ge upp."

Ska han stå för sin egen rättegångskostnad så bör det rimligtvis finnas nånting att stå för.
2021-02-28, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det spelar ingen roll vad de arbetar med i vanliga fall. De agerar inte i egenskap av mäklare i den här affären och har inga åtaganden mot säljaren. Fattar du?

Varför hyrde inte Ebba in en bussförare eller ett cykelbud då?

Nä, hon gjorde inte det för kompisbrormäklaren Dietz från Sjönära skaffade fram papper i ett sk skrivaruppdrag som han senare inte ville kännas vid.

Enligt god mäklarsed ska fastighetsmäklare ta tillvara både säljare o köpares intresse.
2021-02-28, 17:26
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Hur fick Ebba nys om att huset var till salu?
Det finns ett inlägg bland trådens första tusen inlägg som hävdar att Esb hade låtit meddela en lokal mäklare att fastigheten var till salu. Om det är en så kallad trådsanning eller ej får framtiden utvisa.
2021-02-28, 17:31
Medlem
dialektikers avatar
Alltså enligt vad Esbjörn säger här https://www.tv4.se/klipp/va/13324016/marcus-darfor-andrade-sig-esbjorn-om-affaren-med-ebba-busch, så säger han att han ångrade sig när han såg att det röjdes med huset, buskar och träd.

Annars hade han inte problem med att skriva massa kontrakt och låta affären gå igenom enligt konstens alla regler.

Då undrar jag om ni som köper hus skulle tycka att det var roligt att säljaren efter en massa steg med kontrakt efter konstens alla regler, kommer och har synpunkter hur ni röjer på tomten?
Det är ju till och med rätt fräckt att lägga sig i sådant.

Även om jag sålde till en halvsenil gubbe, så har han ju inte rätt att komma och lägga sig i sånt.

(Men som sagt. Jag har inte följt det här så mycket annars. Dock hävdar han här i tv 4 intervjun att han ångrade sig först då han såg hur det röjdes.

Någon annanstans var skälet till att han ångrade sig, då sonen påpekade att det ju skulle gå i arv.

Hur ska de ha det med skälet till att han ångrade sig, undrar jag då.)
2021-02-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det spelar ingen roll vad de arbetar med i vanliga fall. De agerar inte i egenskap av mäklare i den här affären och har inga åtaganden mot säljaren. Fattar du?

Man kan inte friskriva sig som registrerad mäklare i Sverige. Har man hämtat in uppgifter om parterna, (personuppgifter mm) och upprättat kontrakt, så är det likställt med att man har ett skrivuppdrag, det finns det "dom" på hos FMI där det har konstaterats och det även blev en varning för den mäklaren. Medverkar man som registrerad mäklare till en fastighetsöverlåtelse så har man alltså ansvar för sitt utförande och fastighetsmäklarlagen gäller även vid uppförande av kontraktshandlingar. Det är endast objektbeskrivning, boendekostnadskalkyl och journal man inte behöver göra som mäklare i ett skrivuppdrag kontra ett förmedlingsuppdrag. En mäklare skall alltid vara opartisk mot både köpare och säljare oavsett vem som är deras uppdragsgivare, och det är lika vanligt att en köpare anlitar en mäklare för skrivuppdrag som säljare när parterna har hittat varandra själva.

Du kan läsa mer här vad som gäller: https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/kontraktsskrivning/skrivuppdrag/
Senast redigerad av sandraso 2021-02-28 kl. 17:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in