2021-02-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
De är inte mäklare i den här affären. Mäklaren agerar på uppdrag av säljaren för att sälja ett hus.

Varken Dietz eller Notar har gjort det.

Nu har du druckit för mycket chokladmjölk igen ! Tre mäklare är inblandade av Ebba i denna lurifax-affär.

Vad gjorde Dietz?

Vad gjorde Notar?

Men det mest intressanta är - vad gjorde mäklare X!

Å ändå sket det sig!
2021-02-28, 16:46
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Binninge får inget arvode från staten och han inte heller några skyldigheter utöver det som han och Esb kommit överens om. Detta är ett tvistemål och inte ett brottmål. Vilket verkar vara svårt för många här att förstå. Jag kan inte gissa vilken slutsats rätten kommer fram till. Men jag kan med säkerhet säga att rätten inte kommer att ta hänsyn till Ebbas påstådda hemlöshet eller vad Binninge, Matz, Majkgård etc är för människor.

Jag har inte nämnt staten ska stå för några kostnader, vad har du fått det ifrån?, vad jag har nämnt är att Esbjörn riskerar att betala för Binninges "tjänster". eller har du uppgifter på att han arbetar gratis åt Esbjörn?

Jo jag vet skillnaden mellan tvistemål och brottsmål alldeles utmärkt.

Rätten kommer att ta hänsyn till vad som har avtalats, om avtalet uppfyller formkrav och grunden som Esbjörn hävdar för att bryta avtalet.
2021-02-28, 16:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag är inte kapabel att sälja eget hus och lägenhet. Det erkänner jag villigt.
Jag har sålt flera lägenheter och hus. Varje gång har jag haft mäklare
Så vad du säger här är att tidigare i livet kunde du sälja bostad. (Frågan gällde just att själv kunna vara säljare utan förmyndare. Med eller utan mäklare är egalt för min fråga).

Men nu behöver du förmyndare.

Är det rätt uppfattat?
2021-02-28, 16:51
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut.rumsren
m.fl

Det är mycket tydligt att Esb och Binninges lilla följeskara har det målet, annars vet jag inte varför man återkommande uppger Esb åldersstatus.

Ska alla potentiella husköpare i framtiden fråga om säljarens ålder för att vid inspektionen behöva dra med sig en psykolog?

Ska vi ha en övre åldersgräns för myndighet?

Nämen Ebba har nog större framgång om hon ger sig på 90 + nästa gång. Fövr, kan väl åldringsplundrarna starta en mäklarfirma och åka slalom mellan juridikens pinnar så är det bara casha in..
▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪
Ingen annan människa får äga henne eller på ett kränkande sätt utnyttja henne.
Kristdemokraterna tror inte heller att det går att bygga det perfekta lyckoriket här på jorden. Ofullkomlighetstanken gör också att vi inser att alla kan göra fel, och att alla förtjänar en andra chans.
https://kristdemokraterna.se/var-politik/ideologi-och-principprogram/
▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪
Esbjörn, som har vissa minnesproblem, sålde i augusti släktgården till Ebba Busch, men ångrade sig dagen efter att avtalet var undertecknat och vädjar nu förtvivlat om att få avtalet hävt.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/
▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪
Flera högt uppsatta personer inom Kristdemokraterna har avrått partiets ledare, Ebba Bush, från att gå till domstol i hustvisten med Esbjörn, 81. Det uppger källor till Dagens Nyheter.

Det handlar enligt tidningen om personer i partiet och i Ebba Buschs närmsta krets som under hösten gjort flera försök att få henne att släppa huset. Men försöken har inte burit frukt.
– Hon ger sig aldrig, backar aldrig. Det är en helt enastående förmåga men också en nyckel i detta. Hon har aldrig förlorat och tänker aldrig förlora, säger en av källorna till DN.
Bush själv hävdar däremot att hon inte har gjort något fel.

Varför skulle jag backa när vi har varit överens och jag har gjort allting rätt? säger KD-ledaren till tidningen.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/kaellor-kd-har-vaedjat-till-busch-att-slaeppa-huset.h9zcvHSwZ
▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪

Jodå Ebba , du ska backa för att ditt oförsonliga och hjärtlösa agerarde vanhedrar det idéprogram som du fått förtroende att förvalta.

Ebba Busch kränker och utnyttjar en gammal vädjande mans misstag och vägrar ge honom en andra chans. Punkt!

Vedervärdigt att mediadrillade kristdemokrater på heltid sitter och förvarar att Partiledaren knäcker Esbjörn för att komma över hans fastighet. Fy fan!

Ostronryggar (betalda ur partikassan?) förvarar Ebba Busch vilken OTVETYDIGT visar att KDs idéprogram och ideologi bara är HUMBUG.
Allt är politikerlögner tänk på det nästa gång någon av dom skenheliga i KD står och hycklar om att värna åldringar, kränkningar och andra chanser. Liksom Ebba blåljuger väljarna rakt i ansiktet så gör medlöparna (som inte får stopp på henne) desamma.. Även en hårt (med ideologi) sminkad gris är en gris.

Nä du Ebba så lätt kommer du inte undan.
Hädanefter kommer ditt ansikte för alltid skymmas av hur du knäckt den vädjade 81-åringen. Tro mig.
Det hjälps inte att horder av dina knähundar försöker lägga ut dimridåer för vad du, med berått mod, utsätter en gammal man för, Ebba.
Senast redigerad av Taggad 2021-02-28 kl. 17:13.
2021-02-28, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Ja, en Ebba-klan förenklad trådsanningslogik o inget annat. Är jag förvånad - nääääää

Vem initierade affären? Esbjörn -nääää. Ebba - jaaaaaa. Då ligger det på partiledaren o riksdagsledamoten fröken Usch att på ett seriöst o hederligt vis göra affären enligt konstens alla regler.

Tror du hon ångrar sig att hon inte gjorde det rätt från början?

Jag tror hon ångrar att hon inte fick köpebrevet bevittnat. Att det blev två steg i affären. Att hon behöver ett "riktigt" köpebrev bevittnat av säljaren är nesligt för henne. Det fanns ju inga svävarklausuler eller andra förbehåll för att motivera att ett nytt avtal upprättas.

Så jag tror att hon ångrar sin lättja med att vara påläst, hon vet som efterklok att hon skulle ha drämt till direkt med lagfart. Det var en chock för henne att just hon klantade sig och att det fick negativa konsekvenser. Det bidde bara ett simpelt avtal om köp av köpebrevet. Där hon föll på formkraven.

Ju mer jag funderar på saken så är det inte främst bostad för privat boede som är denna Ebba Buschs drivkraft. Hennes envisa agerande tyder på en ren fastighetsspekulation, där hon fuskade som markentreprenör. Hennes envishet att fullfölja är det som är märkvärdigt med just Esbjörns fastigheter, där det finns en frestelse i framtida fastighetsregleringar hon inte kan motstå.
2021-02-28, 16:55
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag har följt denna tråd ett tag nu. I början var jag kritiskt mot Ebbas köp, jag köpte till stora delar den version som presenterades av hans brorson och kretsen kring Esbjörn som också vill åt fastigheten. Som politiker måste man vara vaksam, att minsta felsteg kan förvanskas och uppförstoras. Särskilt i Ebbas position där hon kan ingå i en regering som kommer att förhandla med SD befinner hon sig definitivt i skottgluggen för politiska motståndare.

Men nu har mera fakta i fallet kommit fram till offentlighetens kännedom, jag har tagit del av information om kretsen kring Esbjörn som tydligen också vill åt hans fastighet och förstår att de har alla möjligheter i världen att utöva påtryckningar och manipulera honom då han de facto befinner sig i en beroendeställningen till en av dem.

Efter ha sett TV 4 intervjun med Esbjörn framstår det hela som rätt klart. Han ville sälja fastigheten och var nöjd med Ebbas bud för fastigheten. Han har ju inte sagt något annat. Anledningen till att han vill bryta kontraktet är något annat.

Då nu alla som vill ha kunnat ta del av Esbjörns egna ord om försäljningen så fortsätter flera att kritisera denna affär. Som jag skrev var jag starkt kritiskt till Ebbas förfarande i början av tråden, men nu när mera fakta kommit fram i dagens ljus måste man inse att Ebba vare sig gjort något omoraliskt eller olagligt.

Men ingen är så blind som den som inte vill se.

Jag kan skönja vissa grupper av Ebba-kritiker. Jag har för mitt eget nöjes skulle delat in dem i grupper.

1. De debattörer som ger intryck av att vara rättshaverister alternativt konspirationsteoretiker. Har någon fått för sig att jorden är platt eller att människan inte har varit på månen är det mycket svårt att få dem att ändra på sin tro oavsett hur mycket fakta som läggs fram.

2. De debattörer som hatar/ogillar Ebba och KD politiskt. Här spelar det ingen roll om Ebba har gjort rätt eller fel, huvudsyftet är att Ebba och KD tar skada politiskt. Jag skulle gissa på att det finns en del ungdomsförbundare med viss politisk tillhörighet som är aktiva i tråden för att smutskasta Ebba. Vi har ju en statsminister som har gjort lögnen till vapen och som aldrig drar sig för att helt skamlöst smutskasta, ljuga eller på annat vis svärta ned sina motståndare. Med en sådan ledare är det lätt att detta smutsiga debattklimat sprider som stelkramp genom den svenska samhällskroppen.

3. De som ogillar eller hatar Ebba på grundval av att hon är en ung, snygg och framgångsrik kvinna. Detta är inte något som alla kan tåla. Bara gammalt vanligt kvinnohat med andra ord.

4. Personer som kanske möjligen är inblandade går inte att utesluta. Jag pekar definitivt inte ut någon enskild person eller debattör här.

5. Personer som tycker att förfarandet har varit något märkligt och att politiker bör vara försiktiga och alltid gå med föregått exempel. Till denna grupp hörde jag förut. Det är väl också den enda av dessa grupper där debattörer kan vara mottagliga för fakta som redovisas i fallet och som går emot den egna versionen av vad som har hänt.

Jag håller med dig till 100% i den analysen. Sammanfattar det hela rätt bra skulle jag säga.
2021-02-28, 16:55
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Var ligger den röda tråden i det du skriver? Du pratar om tre helt olika saker där bara två har någon som helst koppling till varandra.

Inför lagen är alla lika, oavsett vad du vill. Man kan inte godtyckligt tumma på juridik, den finns av en anledning!

Att EB gick in politiskt för det fanns SOCIALA orättvisor är väl bara bra, var är felet i det eller var det ett dåligt sätta att försöka få saker som inte hänger ihop att göra det?

Jo, det finns en koppling med dessa tre då hennes påstådda engagemang är för de gamla och svaga.
Hon gick med i politiken eftersom:

* Hon gillade inte hur hennes mormor blev behandlad av hemtjänsten

* Hon gillade inte hur hennes mamma blev behandlad av försäkringskassan (stress)

Med detta ömmande för gamla och svaga, borde hon hafts så mycket empati att hon backat ur affären då hon måste varit medveten om att hon utsatte Esbjörn för enorm stress när hon tog honom till domstol.
Ni som försvarar allt Ebba gör verkar inte förstå detta med Esbjörns ålder. För att förtydliga detta medellivslängden för män i Sverige är 81 år. Esbjörn är 82 år. Vore just en grann historia om Ebba får död på honom genom sitt handlande
2021-02-28, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Har alltid trott att hon inte backar, sedan vände jag ändå lite vid förtalsanmälan. Men efter gårdagens Nyhetsmorgon har jag inga tvivel. Det blir en muntlig förhandling och Ebba är helt säker på att huset kommer bli hennes. Sedan kan hon renovera och få ett fint hem åt sig och sina barn medans pedofilen och sol och vårarna letar nya offer och rättshaveristerna här skriker sig hesa om Covid-19 och budorden. Det rör knappast Ebba i ryggen

Nej det är bara du som förstår det. Vresfittan, trådens egna Perry Mason. Bara för att du upprepar dumheter in i absurdum betyder det inte att du har rätt. Tack och lov.

Trevlig helg på dig!
Nej, inget rör Ebba i ryggen, det har du rätt i. Men din mamma borde tvätta din mun med tvål så att du lär dig att inte ta fitt-ordet i din mun, för det fall att du vill framstå som seriös.
2021-02-28, 16:58
Medlem
Citat:
Nu har du druckit för mycket chokladmjölk igen ! Tre mäklare är inblandade av Ebba i denna lurifax-affär.

Vad gjorde Dietz?

Vad gjorde Notar?

Å ändå sket det sig!
Glöm inte gangstermäklarna-Riksmäklarna
Stor varning för Riksmäklarna de har förlorat all heder och trovärdighet tack vare pedofilmamman Monica Pernroth Lüllmaa och Lüllmaa på Uppsala stad som använts korrupt.Anlita aldrig Riksmäklarna!!
2021-02-28, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det hjälper knappast att deras partiledare väsnas och skämmer ut sig.

Det är en enorm skillnad mellan att ha lagligt rätt och att ha etiskt rätt, hon är partiordförande för ett politiskt parti som har den äldre generationens välmående och frihet som ett av sina pelare och att öppet bråka så som hon gör nu går rakt emot vad de förespråkar.

Hon skulle ha försökt lösa detta diplomatiskt så långt det gick och när det väl inte går längre så borde hon ha gett upp, för hon är inte bara en offentlig person hon är den största representanten för sitt parti, hon ska föregå med bästa möjliga exempel och framstå så perfekt som möjligt för att locka till sig väljare som med största sannolikhet nu skräms iväg.

Jag sa det tidigare och jag säger det igen hon är den bästa reklampelaren för Socialdemokraterna just nu och om hon fälls så lär inte SD ens vara så värst glada över idén av att samarbeta med KD inför nästa valår
Och du menar att man företräder äldre och tar tillvara deras sak genom att demensförklara dem vid 55 - institutionaliserar dem och förstatligar deras egendom...?
Återkom när dina far- och morföräldrar passerat 70 - då kanske du kan börja bilda dig en uppfattning om vad "äldre" människor är för något. De är just människor - inte grönsaker.
2021-02-28, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag har inte nämnt staten ska stå för några kostnader, vad har du fått det ifrån?, vad jag har nämnt är att Esbjörn riskerar att betala för Binninges "tjänster". eller har du uppgifter på att han arbetar gratis åt Esbjörn
Vad vet du om Esbjörn och Binninges avtal? Antagligen ingenting.
2021-02-28, 17:01
Avstängd
Citat:

Vad gjorde Dietz?

Vad gjorde Notar?

Å ändå sket det sig!

Nej, idiot. Dietz och Notar är inte inblandade i den här affären i egenskap av mäklare. En mäklare agerar på säljarens uppdrag för att försöka sälja ett hus.

Varken Dietz eller Notar har gjort det. Dietz har agerat som privat rådgivare åt köparen. Notar har agerat som någon form av värderingsman.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in