Citat:
"Folkhälsomyndigheten skattar i en ny studie dödligheten i covid-19 i Stockholm till 0,6 procent. Tidigare antaganden från bland andra statsepidemiolog Anders Tegnell har legat lägre.
Statsepidemiolog Anders Tegnell gissade i början av mars att dödligheten troligen skulle hamna nära den som brukar anges för vanlig säsongsinfluensa; 0,1 procent.
Samtidigt ser dödligheten globalt ut att vara ungefär tio gånger högre än det Folkhälsomyndigheten nu går ut med om man bara utgår från bekräftat smittade.
När Brouwers berättade om den beräknade dödligheten påpekades det att om den stämmer kan inte samtidigt Folkhälsomyndighetens egen uppskattning av andelen smittade i Stockholms län stämma"
Är det Tegnells första uppskattning (gissning) i mars 2020 som lever kvar än när folk tror "0,1 %"? Och som inte heller tar hänsyn till det som står under...
Om man utgår ifrån dessa två uppskattningar på 0,1 % respektive 0,6 % så borde det dock gå att räkna ut hur många smittade som det krävs för att komma upp i de dödstalen som vi har idag...
Sedan upp till var och en att bedömma hur många smittade som låter mest rimligt eftersom ingen vet hur många som har smittats, men för mig låter 0,6 % definitivt som mest rimligt av dessa två siffror om man räknar på det.
Eller om jag inte är helt ute och cyklar är det snarare även HELT OMÖJLIGT med 0,1 %. Det är för få invånare i Sthlms län för att ens kunna komma upp i dödstalen som vi har med en sådan låg andel.
För det är idag totalt sett nästan 4 000 dödsfall i Sthlms län (3 866). Det är cirka 2,3 miljoner invånare i länet.
Om 1 miljon människor smittas och om 0,1 % av dessa avlider = Endast 1 000 dödsfall.
Det behövs alltså då nästan 4 ggr fler smittade än så för att överhuvudtaget komma upp i närmare 4 000 dödsfall.
Alltså 4 miljoner smittade, i ett län där det bor 2,3 miljoner människor. Ja, om nu 0,1 % av alla smittade skulle avlida stämmer... Så det är omöjligt att det skulle kunna gå ihop vad jag kan se.
Möjligtvis om man pratar om 0,1 % av alla INVÅNARE då, och inte om 0,1 % av alla SMITTADE. Men det är ju helt olika saker.
Med en dödlighet på 0,6 % är det däremot möjligt även om vi pratar om andelen döda av de som har smittats...
Om 650 000 smittas och om 0,6 % av dessa avlider = 3 900 dödsfall. Ungefär så många som har rapporterats alltså.
650 000 smittade är nästan 1 av 4 invånare i Sthlms län.
155 000 fall har bekräftats. Ingen vet ju hur mörkertalen ser ut men jag har sett en del som uppskattar att mörkertalen fyra ggr fler än de bekräftade fallen. OM det är fyra ggr fler än 150 000 bekräftade fall så kommer man upp i 620 000 smittade.
Jag tror jag sett en sådan uppskattning i någon av Folkhälsomyndighetens rapporter, men jag minns inte om det var en rapport om Covid-19 eller influensor. Men eftersom ingen vet hur mörkertalen ser ut så får man ju utgå ifrån vad som låter mest rimligt...
0,6 % och 650 000 smittade låter rätt rimligt för mig. Men jag tycker inte att det låter rimligt med en lägre andel döda, eller väldigt många fler smittade än så.
Dessutom så säger Folkhälsomyndigheten faktiskt klart och tydligt i artikeln ovan att 0,1 % var en beräkning på ALLA invånare (och inte andelen av alla smittade som dör som 0,6 % var en uppskattning av) och då mäter vi helt olika saker med den där procenten:
Citat:
"Men detta är en generell uppskattning av dödligheten i hela befolkningen i Stockholms län?
– Ja, för det läget som gällde då, i alla fall."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/dodlighet-pa-06-procent-ar-var-basta-gissning/